دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱
مختاری‌اصفهانی: کتاب یک گزارش سیاسی است نه اثر تاریخی/ کفاش: دسترسی نداشتن به اسناد دستم را بست!

رضا مختاری‌اصفهانی، پژوهشگر تاریخ و سندپژوه گفت: مولف در موضوع مک‌فارلین با نگاه امروز سراغ آن رفته است که به نظرم چنین رویکردی یک کژراهه است که حتی در برخی از سطور از اصطلاحات گفتمان امروزی مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، برنامه رونمایی از کتاب «طعمه هتل هیلتون» با حضور رضا مختاری‌اصفهانی، پژوهشگر تاریخ و سندپژوه، محمد کفاش، مؤلف کتاب و دبیری محمدجواد حسینی دوشنبه 25 اردیبهشت در مجمع ناشران انقلاب اسلامی نمایشگاه کتاب 1402 برگزار شد. قرار بود در این برنامه یعقوب توکلی، پژوهشگر تاریخ حضور داشته باشد که به برنامه نرسید. 

رضا مختاری‌اصفهانی گفت: وقتی می‌خواهم درباره کتاب عنوانی پیدا کنم تاریخ‌نگاری نیست بلکه یک گزارش سیاسی است که اهداف سیاسی پشت آن وجود داشت حتی تاریخ‌نگاری ناتمام است به این دلیل که نقایصی از نظر اسناد و مدارک دارد. گزارش تاور که کتاب به آن استنادات فراوانی دارد حتی بر این نیست که گزارش‌های آمریکایی‌ها درباره این موضوع کامل منتشر شده باشد زیرا آمریکایی‌ها نیز بر اساس پاره‌ای ملاحظات هنوز بخشی از اسناد مک‌فارلین(ایران کنترا) را منتشر نکردند. 

او افزود: تکیه کامل بر گزارش تاور چندان درست نیست، چون در گزارش یک نوع ملاحظات و پرده‌پوشی‌هایی وجود دارد و نمی‌توان به عنوان یک سند تام و تمام به آن تکیه کرد. 

این سندپژوه و پژوهشگر بیان کرد: نکته دیگر این‌که در کتاب وجود دارد، نگاه سیاه و سفید به موضوع است. مؤلف از همان ابتدا مشخص است که می‌خواهد قضاوتی درباره موضوع داشته باشد و در این قضاوتش یکسری آدم‌ها متهم هستند که طی روایت موضوع محکوم خواهند شد. همان طور که اشاره کردم مقاصد سیاسی نیز در پشت موضوع وجود دارد.

رضا مختاری‌اصفهانی گفت: وقتی ما به یک تاریخ‌نگاری ناتمام ورود پیدا می‌کنیم مشخص است که نمی‌تواند به عنوان یک پژوهش آکادمیک و علمی مطرح شود. همان‌طور که گفتم مؤلف در تحلیل‌هایش سعی می‌کند موضوع را به شکلی پیش ببرد که در ذهنیت خودش آن را شکل داده است. ذهنیت مؤلف نیز بر آن است رابطه‌ای که در ماجرای مک‌فارلین شکل گرفته، یک نگاه غربگرایی بوده که آمریکایی‌ها آن را نگاه میانه‌رویی می‌دانستند که از دوره شاپور بختیار آغاز شد تا دوره انقلاب اسلامی که طیفی در آن دنبال رابطه با آمریکا هستند.

پشت سد اسناد امنیتی 
محمد کفاش، مؤلف کتاب «طعمه هتل هیلتون» در بخش دیگری از این رونمایی گفت: پژوهش در موضوعات امنیتی بسیار دشوار است به دلیل اینکه اسناد در دسترس پژوهشگران نیست. در این رابطه نه تنها اسناد دست اول موجود نیست اسناد دست دوم نیز سانسور شده است و برای همین دست یافتن به یک فضای تاریخی در چنین پژوهشی دشوار و گاه دست نیافتنی است. 

او افزود: درباره یک رویداد تاریخی که دو یا سه دهه از آن می‌گذرد حتی اسناد ژورنالی هم به راحتی در دسترس نیست. برای پرونده مک‌فارلین چندین بار با وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه مکاتبه کردم اما سودی در برنداشت. چون آنها ملاحظاتی داشتند که مانع از دسترسی ما به اسناد بود.

مؤلف «طعمه هتل هیلتون» عنوان کرد: من در واقع روی اتقافات دهه 60 پژوهش می‌کردم که به ماجرای مک‌فارلین برخوردم و آنقدر این موضوع عجیب و جالب بود که تصمیم گرفتم روی آن کار کنم.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها