پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
بازار کتاب‌های موفقیت از روان انسان برای فروش بیشتر استفاده می‌کند/ موفقیت مخصوص همه نیست!

آقابابایی گفت: در جهان مادی که ظرفیت‌ها محدود است، اینکه به همه انسان‌ها وعده موفقیت بدهی راستین نیست چراکه در جهان مادی که ظرفیت‌ها محدود است، اینکه به همه انسان‌ها وعده موفقیت بدهی راستین نیست چراکه موفقیت مخصوص همه نیست و ظرفیت جامعه برای موفقیت محدود بوده و به تعداد افراد جامعه نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «وضعیت شناسی کتب روانشناسی موفقیت» امروز پنج شنبه 21 اردیبهشت در سرای اهل قلم سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. ناصر آقابابایی استادیار، گروه علوم رفتاری، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها(سمت) و سوده مهتاب پور سخنرانان این نشست بودند.

ناصر آقابابایی عضو هیئت علمی‌علوم رفتاری سمت در ابتدای این نشست بیان کرد: کتاب‌هایی که عنوان موفقیت را یدک می‌کشند با هدف اینکه خواننده به موفقیت دست یابد ترجمه و تالیف می‌شود. از آنجایی که اکثر کتاب‌های موجود در این حوزه ترجمه است نمی‌توان به این نتیجه رسید که جامعه هدف آنها جوامع غربی است و شهروند شرقی و مسلمان هم در دسته مخاطبان هدف این کتاب‌ها قرار می‌گیرند.
 
 آقابابایی افزود: کتاب‌های انگیزشی نیز در این طیف قرار می‌گیرند و ابتدا فرد باید انگیزه پیشرفت و موفقیت را داشته باشد و سپس وارد عرصه موفقیت و مطالعه کتاب‌های این حوزه شود.
 
او با بیان اینکه موفقیت چند عرصه دارد افزود: موفقیت تحصیلی، موفقیت اقتصادی، موفقیت در زندگی شخصی و ... انواع موفقیت محسوب می‌شوند. اما موفقیت با حس خوشبختی دو مقوله مجزاست.
 
او ادامه داد: در جهان مادی که ظرفیت‌ها محدود است، اینکه به همه انسان‌ها وعده موفقیت بدهی راستین نیست چراکه موفقیت مخصوص همه نیست و ظرفیت جامعه برای موفقیت محدود بوده و به تعداد افراد جامعه نیست.
 
او با اشاره به اینکه زندگی خوب گاهی با موفقیت حاصل می‌شود و گاهی خیر، بیان کرد: زندگی خوب الزاما با موفقیت همراه نیست و فردی که احساس رضایت و خوشبختی دارد الزاما فرد موفقی از نظر جامعه محسوب نمی‌شود.
 
آقابابایی زندگی خوب را زندگی  دانست که در آن احساس درد و رنج کمتر و لذت بیشتری وجود داشته باشد و اظهار کرد: لذت بردن از زندگی ارتباط مستقیمی‌ با ثروت و موفقیت ندارد.
 

سوده مهتاب پور سخنران دیگر این نشست درباره کتاب‌های موفقیت اظهار کرد: کتاب‌ها تکنیک‌هایی به ما می‌دهند که مانند حالت تلقین می‌ماند و باعث می‌شود تو به خودت بگویی با طی کردن این مسیر موفق می‌شوی اما در نهایت همه چیز به تمرین خود مخاطب بر می‌گردد.

او ادامه داد: چون انسان و مدل فطرت و ذات او کمال طلب است سبب می‌شود که کتاب‌های موفقیت روی این خصلت انسان کار کنند. اما باید بدانیم که الگوهای موفقیت مختلف است و انسان به دنبال یک الگو و فرم ساده تر می‌گردد که میانبری باشد برای زودتر رسیدن به اهدافش.

مهتاب پور گفت: اگر کسی به دنبال تصویر کمال برای رسیدن به فضیلت باشد به دنبال کتاب‌های حدیث و اخلاق می‌رود تا نکاتی که موجب رشد می‌شود به ما ارائه دهد اما اگر کسی بخواهد نگاه تکنیکال به موضوع داشته باشد به سراغ کتاب‌های موفقیت می‌رود.

او افزود: آنچه مهم است این است که بدانیم کتاب به تنهایی برای من و شما نمی‌تواند کاری انجام دهد و بازار کتاب‌های موفقیت از روان انسان برای فروش بیشتر استفاده می‌کند تا فرمول سریع موفق شدن را به او بیاموزد.

او با اشاره به اهمیت انگیزه فردی برای رشد و موفقیت گفت: اگر انگیزه فردی وجود نداشته باشد موفقیت رخ نمی‌دهد زیرا دستورات کتاب نسخه‌ای است که برای همه به صورت یکسان پیچیده می‌شود درحالیکه نمی‌توان برای همه افراد و مسیری که برای موفقیت باید طی کنند نسخه واحدی پیچید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها