دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
نوشتن داستان‌های مذهبی دشوار است

فاطمه دولتی در نشست رونمایی و جشن امضای کتاب «سر بر دامن ماه» با اشاره به سختی‌های نوشتن داستان تاریخی و مذهبی بیان کرد: نوشتن داستان‌های مذهبی کار بسیار سختی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، رونمایی و جشن امضای کتاب «سر بر دامن ماه» به میزبانی کتابخانه عمومی مریم و با همکاری انتشارات «کتاب جمکران‌» و کانون فرهنگی مریم با حضور فاطمه دولتی، نویسنده اثر، فهیمه شاکری‌مهر، منتقد ادبی و مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.
 
فاطمه دولتی، نویسنده کتاب «سر بر دامن ماه» ضمن اشاره به چگونگی داستان‌نویسی و انتخاب این موضوع بیان کرد: از سختی‌های نوشتن داستان‌های تاریخی و مذهبی، آشنایی و آگاهی مخاطبان از برخی رویدادها است و این کار را برای نویسنده دشوار می‌کند.
 
وی افزود: در کتاب «سر بر دامن ماه» مخاطب می‌داند که «جعفر کذاب» خواست بر پیکر امام حسن عسکری‌(ع) نماز بخواند و خود را جانشین امام معرفی کند، اما در ارائه این مطلب، نویسنده باید به گونه‌ای این واقعه را جذاب و پرکشش بنویسد که مخاطب را با خود همراه سازد تا بتواند با آن ارتباط برقرار کند.
 
نویسنده کتاب «سر بر دامن ماه» بیان کرد: نوشتن داستان‌های مذهبی همراه با ایجاد گره و چگونگی گره‌گشایی بدون اینکه به تاریخ و مستندات لطمه‌ای وارد نشود، کار بسیار سختی است.
 

این نویسنده افزود: محوریت این کتاب، «بانو حدیث»، همسر امام هادی‌(ع) و مادر امام حسن عسکری‌(ع)  و مادربزرگ امام زمان‌(عج) است که نقش پررنگی در زمان غیبت امام عصر‌(عج) داشتند و این بانوی بزرگوار به «جده»، یعنی مادربزرگ امام زمان(ع) مشهور بود و برای این کتاب تحقیقات گسترده‌ای انجام شده است. نام این کتاب به این خاطر «سر بر دامن ماه» گذاشته شد که ایشان پناه شیعیان و پاسخگوی پرسش‌های آنان بودند و مانند ماه درخشان در شب‌های مه‌آلود می‌درخشیدند.
 
در ادامه فهیمه شاکری‌مهر، منتقد و کارشناس برنامه، گفت: برای من، شخصیت «بانو حدیث» بسیار جذاب و گیرا بود. او در دوره خفقان عباسیان زعیم شیعه می‌شود و به‌عنوان جانشین امام حسن عسکری‌(ع) از انحراف شیعیان جلوگیری می‌کند و مانع بزرگی برای فتنه‌انگیزی عباسیان به شمار می‌رود. این به‌خاطر حفظ جان امام زمان‌(عج) و حفظ باورهای شیعیان است.
 
نویسنده کتاب «نبرد تک خوان» در ادامه گفت: نثر کتاب روان و دلنشین است و تصویرسازی خوبی از فضا و موقعیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها