یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
شهید غلامعلی بایندر الگوی  استکبارستیزی و استعمارستیزی بود

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آیین رونمایی از کتاب شهید «غلامعلی بایندر» گفت: بالاترین درجه، لایق این شهید بزرگوار است؛ چراکه وی الگوی استکبارستیزی و استعمارستیزی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در کردستان، آیین رونمایی از کتاب «غلامعلی بایندر» تالیف محمد مریوانی با حضورامیر دریادار ایرانی، فرمانده نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران در سنندج رونمایی شد.

امیر دریادار شهرام ایرانی در این مراسم اظهار کرد: بسیار خرسندم که در این روز مبارک در زادگاه خود و بین مردم همیشه قهرمان کردستان حضور داشته باشم. آنچه امام راحل در ایران اسلامی رقم زد در دنیا بی‌نظیر و تکرار نشدنی است. انقلاب اسلامی ایران جزو انقلاب‌های زبانزد است و همچنان در دنیا تحلیل می‌شود و تلاش می‌کنیم این راه پر افتخار را ادامه می‌دهیم‌.

وی افزود: آنچه در ایران‌زمین رخ می‌دهد، قطعا با سُکانداری مقام معظم رهبری است که همه جهانیان در مقابل ایشان زانو زده‌اند‌‌ و تدابیر ایشان را دنبال و تحلیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر کشوری که از دریا استفاده نکند و مرزهای آبی نداشته باشد در خفگی ژئوپلتیکی است، اضافه کرد: امروزه کشور از این نعمت برخوردار است و از شمال و جنوب به دریا و دیگر کشورهایی راه دارد و می‌تواند به‌‌صورت مستقیم حضور داشته باشند.
 

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی می‌توانند در هر مکان دریا  حضور پیدا کنند، اما اصل این مهم استفاده از تجهیزات است. در دنیا ۴۴ کشور است که مرز دریایی ندارد و امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بر برکت جوانان خود تجهیزات به‌روز در اختیار داده و به‌عنوان سرباز این را هدایت می‌کنیم اگرچه، این کار راحتی نیست. یادمان باشد این نمایش اقتدار ایران است.

وی در ادامه سخنانش به مقام شهید بایندر اشاره کرد و گفت: بالاترین درجه، لایق این شهید بزرگوار است؛ چراکه وی الگوی استکبارستیزی و استعمارستیزی است.

دریادار ایرانی با بیان اینکه عرصه دریا و توسعه آن نیاز به تجهیزات دارد و شهید بایندر گرانقدر برای این هدف تلاش کرد، یادآوری کرد: این شهید بر همین مبنا و برای پیشرفت نیروی دریایی تلاش کرد اما از طرف شاه به این شهید خیانت شد و همان‌طور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند، مظلومانه به شهادت رسیدند. نیروی دریایی در تلاش است که مقبره درخور‌ شان این شهید مهیا شود.


به گزارش ایبنا؛ در یابان غلامعلی بایندر، یکی از پنج فرزند علی‌اکبر خان دبیر دربار از سران طائفه بایندر بیجار گروس و از نوادگان فاضل خان گروسی است که در ۲۳ آذر ۱۲۷۷ در تهران متولد و پس از گذراندن دوره‌های مختلف در داخل و کشورهای ایتالیا و فرانسه و در دو دوره مختلف فرماندهی نیروی دریایی جنوب را برعهده داشته است. کتاب خلیج فارس در سال ۱۳۱۷ و جغرافیای خلیج فارس ۱۳۱۹ از تألیفات ایشان محسوب می شود.

وی در سال ۱۳۲۰ در راه وطن و ایستادگی در برابر قوای انگلیس به شهادت رسید. دریافت نشان ذوالفقار بالاترین نشان نظامی در سال ۱۳۰۴، نشان افتخار درجه ۳ سپه در سال ۱۳۰۵؛ نشان ناج از کشورایتالیا در سال ۱۳۱۰ بخشی از افتخارات این فرمانده دلاور ایرانی است.

غلامعلی بایندر 48 ساعت قبل از شهادت علاوه بر مسئولیت فرماندهی نیروی دریایی، به سمت فرماندهی کل منطقه جنوب خوزستان نیز منصوب شده بود. در سوم شهریور 1320، کشتی‌های انگلیسی به ایران حمله می‌کنند و او در برابر آن‌ها به مقابله می‌ایستد، اما سرانجام با رگبار مسلسل متجاوزان انگلیسی به شهادت می‌رسد. کتاب «غلامعلی بایندر»  در ۱۴۴ صفحه مهر ماه ۱۴۰۱ توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری منشر و روانه بازار شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها