سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
تاریخ شفاهی اسنادی است که در سینه افراد بزرگ انباشته شده/ روایت امیری پاکدست و امانتدار

ابراهیم گلفام گفت: تاریخ شفاهی اسنادی است که در سینه افراد بزرگ انباشته شده است. البته امروزه دستگاه‌های ثبت و ضبط زیاد است. اما برخی افراد زمانی که بخواهند نقش خودشان را بیان کنند، به دلیل نوع شخصیت خویش کمتر سخن می‌گویند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم نقد و بررسی کتاب «یار دوست» نوشته ابراهیم گلفام و قاسم اکبری مقدم که تاریخ شفاهی امیر سرلشکر محمد سلیمی است، سه‌شنبه 11 بهمن 1401 در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. در این نشست دکتر امیر گلفام، قاسم اکبری مقدم و رضا جهانفر دبیر نشست سخنرانی کردند. 

رضا جهانفر در ابتدای این نشست گفت: دیروز سالروز درگذشت امیر سرلشکر محمد سلیمی، شیخ‌الامرای ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. از این نظر امروز برای این نشست انتخاب شده است. همچنین در گام دوم از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران بر عدالت تاکید شده است از این جهت ارتش افتخار دارد به عنوان کهن‌ترین سازمان در بررسی تاریخ شفاهی و اسنادی یک مرجع باشد. در کتاب «یار دوست» که در هفت فصل و 227 صفحه نوشته شده است از تاریخ شفاهی و تاریخ اسنادی بهره گرفته شده است.
 
در ادامه این نشست ابراهیم گلفام گفت: در سال 1392 زمانی که به سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس وارد شدم زنده‌یاد محمد سلیمی  مشغول به کار بود. پروژه تاریخ شفاهی به عبارتی هم مفتوح و هم غیرفعال بود. تصمیم گرفتیم با همکاری قاسم اکبری مقدم این پروژه را فعال کنیم. در واقع تاریخ شفاهی اسنادی است که در سینه افراد بزرگ انباشته شده است. البته امروزه دستگاه‌های ثبت و ضبط زیاد است. اما برخی افراد زمانی که بخواهند نقش خودشان را بیان کنند، به دلیل نوع شخصیت خویش کمتر سخن می‌گویند. این در حالی است که نقش برخی از افراد برشی از تاریخ کشور را می‌سازد.

وی افزود: در این پروژه هم این‌گونه بود، زنده‌یاد سلیمی احساس کرده بود که در تاریخ شفاهی باید دائم از خودش بگوید، به همین دلیل کار را متوقف کرده بود. احساس کرده بود که در بیان ویژگی‌های خود باید از ویژگی‌هایش تعریف کند، به همین دلیل خواست دور باشد اما آن را مفتوح کردیم و تا زمانی که زنده بود، هر چه را که نیاز داشتیم از او پرسیدیم. بعد از آن به سراغ کسانی رفتیم که در آن دوره با زنده‌یاد سلیمی هم‌دوره بودند. 

نویسنده کتاب «یار دوست» بیان کرد: اگر غفلت می‌شد، اطلاعات از دست می‌رفت. امیر سرتیپ رحیمی را به هر ترفندی بود پای دوربین آوردیم و اطلاعات مورد نیاز را از دیگران نیز گرفتیم و جمع‌بندی انجام شد. این کتاب محصول چند سال کار است تا به چاپ رسید و در باغ موزه دفاع مقدس رونمایی شد. 

گلفام با بیان اینکه زنده‌یاد محمد سلیمی یک نظامی بسیار توانمند مومن و متعهد بود، گفت: دستیابی به سیره زندگی ایشان ساده نیست، اما می‌تواند الگوی خوبی باشد. او زمانی که می‌خواهد وارد ارتش شود، از مراجع تهران اجازه می‌گیرد و می‌پرسد اگر وارد ارتش شوم، پولم حلال است که به او می‌گویند، به شرطی که دست از کارهای دینی بر نداری. زمانی که به عنوان ستوان دوم فارغ‌التحصیل می‌شود، به همراه پدرش به مسجد محل می‌رود و اولین اذان مغرب و عشاء را با لباس ستوانی می‌گوید. محمد سلیمی در طول خدمتش کارهای مفید بسیاری را به سرانجام رسانید. دوره‌ای کوتاه به آمریکا می‌رود. برای خودش برنامه‌ریزی می‌کند که در کلیسایی در آمریکا سخنرانی کند و در این سخنرانی مسیحیت را مستند از اسلام ارائه می‌دهد. 

وی افزود: به ستاد ارتش برای پیروزی انقلاب اسلامی ورود پیدا می‌کند و به مقام معظم رهبری که ایشان نماینده حضرت امام(ره) بودند، معرفی و به عنوان رئیس دفتر انتخاب می‌شود. ماه‌های اول انقلاب برای ارتش بسیار سخت بود. دولت موقت صدمه زیادی به ارتش وارد کرده بود. با شهید مهدی عراقی تعامل می‌کند و محضر حضرت امام (ره) می‌رسند و وقایع ارتش را تقدیم می‌کنند و می‌گوید؛ تنها راهکاری که ارتش از این نابسامانی نجات پیدا کند این است که خودتان پیامی بفرمایید که در 29 فروردین پیام حضرت امام مبنی بر اینکه ارتش باید رژه برود، مردم موظفند که به ارتش احترام بگذارند و ارتش، ارتش اسلام است، صادر می‌شود. بعد از این واقعه ارتش ساختار منسجم‌تری پیدا کرد. در دولتی که تشکیل می‌شود به عنوان رییس ستاد جنگ‌های نامنظم جانشین چمران می‌شود و با مقام معظم رهبری بیشتر تعامل دارد.

گلفام بیان کرد: زنده‌یاد سلیمی یک رویای صادقه می‌بیند که در آن رویای صادقه مقام معظم رهبری مجروح شده بود و او به شتاب مشغول تردد بین اتاق‌های بیمارستان بود که این رویا به واقعیت می‌پیوندد. در سال 79 به فرماندهی ارتش منسوب و در سال 84 به درجه سرلشکری نائل می‌شود. با جدیت در ارتش کار می‌کند و مشاور مقام معظم رهبری می‌شود. 

وی افزود: زنده‌یاد سلیمی با تمام درجات، زندگی بسیار سالم و ساده‌ای داشت. یک بار به او مبلغی به عنوان اضافه‌کار پرداخت می‌شود اما پول را برمی‌گرداند و می‌گوید من کار اضافه‌ای انجام نداده‌ام و کارهایی از این قبیل که نشان از پاکدستی او دارد. از برادر عزیزم میراحمدی از سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و از همه بزرگانی که در به سرانجام رساندن این اثر همکاری کردند، تشکر می‌کنم. امیدوارم خدا توفیق بدهد تا خاطرات دیگری را که در سینه این بزرگان است، بیان کنیم. 



در ادامه رضا جهانفر، دبیر نشست گفت: معاونت علوم و تحقیقات و فن‌آوری ارتش به عنوان متولی نشر برای خدمت‌رسانی بهتر آماده است تا امیر گلفام و نشر آتشبار کتاب را برای چاپ دوم آماده کنند و با مصاحبه‌ها و ویرایش جدید کتاب دوباره منتشر شود. فایل صوتی این کتاب نیز در ایران‌صدا بارگذاری شده است که صدها نفر دانلود کرده‌اند و این یک نکته مثبت است. امکان فروش الکترونیکی این کتاب نیز در کتابراه فراهم شده است. همچنین ترجمه به زبان انگلیسی نیز تا خرداد سال آینده آماده خواهد شد. در حوزه تاریخ شفاهی ارتش و دفاع مقدس «یار دوست» یک کتاب راهبردی است. انسان‌های اثرگذاری که فرآیند پیوستن ارتش به انقلاب اسلامی را تسهیل کردند.  
وی افزود: جنگ‌ها و انقلاب‌ها مجرای دانش جدید هستند و تاریخ شفاهی هم رشد پیدا می‌کند. این روش که روش متدولوژی است و در بین پژوهشگران نیز اقبال یافته است. 

قاسم اکبری مقدم در ادامه این نشست گفت: تاریخ شفاهی به شرح شناسایی رویدادها می‌پردازد. مبنای اصلی ما مصاحبه با پیشکسوتان بود که شناختی از امیر سرلشکر زنده‌یاد محمد سلیمی داشتند. راوی باید رابطه تنگاتنگی با مصاحبه‌کننده پیدا کند تا نقشه راه تدوین شده، محقق شود. در روند مصاحبه 15 تا 20 نفر را شناسایی کردیم که برخی نتوانستند حضور پیدا کنند ولی افراد زیادی به ما کمک کردند. 

در ادامه رضا جهانفر صفحه 282 کتاب «یار دوست» را برای حاضران در نشست خواند: «سردار ریاست محترم ستاد کل نیروهای مسلح سلام علیکم. به عرض می‌رساند؛ حقوق اسفندماه من از سوی ستاد کل پرداخت گردید. علاوه بر وجوه استحقاقی، اضافه‌کاری نیز منظور شده است. از آنجا که برای کار اضافی، حضوری در سازمان نداشته‌ لذا خود را واجد شرایط دریافت این وجه نمی‌دانم. 
در این خصوص نیمه آبان‌ماه مراتب به اطلاع امیر معاونت محترم هم‌آهنگ‌کننده نیز رسید. از عنایت جنابعالی و زحمات همه‌ی دست‌اندرکاران آن ستاد محترم سپاسگزارم. مشاور ویژه، سرلشکر محمد سلیمی.»

جهانفر افزود: در کشوری که ما با مشکلات بسیاری روبرو هستیم، یک صاحب منصب اضافه‌حقوقی را که برای ایشان در نظر گرفته شده است، برمی‌گرداند. امیری پاکدست، امانتدار و امین که او را شیخ‌الامرا می‌نامیدند. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند بحث پاکدستی باید فرهنگ‌سازی شود، می‌توانیم از زنده‌یاد محمد سلیمی به عنوان یک فرد پاکدست یاد کنیم. در ارتش پاکدستی یک فضیلت مهم است. در ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی در حالیکه همه باید از آفات دوری کنیم، یادی کنیم از پاکدست‌ترین اعضای ارتش جمهوری اسلامی ایران.  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها