دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
بخش «کتاب تخصصی رسانه» به جشنواره کتاب و رسانه افزوده شود

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه بیستمین جشنواره کتاب و رسانه گفت:‌ در دوره‌های آینده جشنواره کتاب و رسانه توجه دادن به بحث کتاب با رویکرد تخصصی در حوزه رسانه باید در اولویت باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین‌ اختتامیه بیستمین دوره جایزه کتاب و رسانه، با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی محسنیان‌راد، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) و جمعی از فعالان حوزه رسانه در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به میزان کتاب‌هایی تخصصی حوزه روزنامه‌نگاری طی دو سال اخیر در کشور منتشر شده است، گفت: طی این مدت کمتر از 100 عنوان کتاب در حوزه رسانه منتشر شده که بخش عمده این کتاب‌ها تالیفی است. کتاب‌های تالیفی نسبت به ترجمه چهار برابر افزایش داشته است. آثار تالیفی این حوزه نیز کتاب‌هایی هستند که به مسائل مختلف در ایران پرداختند؛ البته رویکرد تاریخی در آن‌ها غلبه دارد.
 
وی افزود: محتوای آثار ترجمه شده کتاب‌های رسانه، درباره تاریخ رسانه در ایران است؛ سهم این آثار در تهران 75 درصد و سهم دیگر استان‌ها 25 درصد است که به زندگی‌نامه‌ها، خودنوشت و تاریخ اختصاص دارد. در این حوزه غلبه اصلی، رویکرد تاریخی به مطبوعات است تا رویکرد تحلیلی، نقد و تحلیل.
 
مهدی‌پور با بیان اینکه رویکرد دوم کتاب‌های منتشر شده در حوزه رسانه، آموزشی است، ادامه داد:‌ در این بخش سهم تالیف سه برابر ترجمه و محور بیشتر کتاب‌ها جامعه‌شناختی است. در این زمینه کتاب‌های حقوقی در گروه چهارم قرار دارد. در این بخش بیشتر موضوعات در حوزه احکام، جرایم و تشویش اذهان عمومی است.
 
مهدی‌پور با اشاره به دیگر کتاب‌های حوزه رسانه در ایران توضیح داد:‌ نکته کمتر دیده‌شده، کتاب‌هایی درباره مسائل «اقتصاد رسانه» است که سهم اندکی دارند. در این حوزه، سه عنوان کتاب تالیف و ترجمه شده است، درباره اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و فعالیت رسانه‌ای نیز دو کتاب منتشر شده است؛ همچنین کتاب‌هایی که به حوزه اقتصاد رسانه و اخلاق حرفه‌ای می‌پردازند کمتر از کتاب‌های دیگر هستند.
 
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه می‌شود نشانه‌ای برای توجه و دقت در این حوزه به دست آورد، گفت: پردازش و بازنمایی حال و روز کتاب در کشور برای فعالان رسانه کتاب، اهمیت زیادی دارد. معتقدم اگر چنین جشنواره‌هایی تدارک دیده می‌شود، توجه دادن به بحث کتاب با رویکرد تخصصی در حوزه رسانه باید در اولویت باشد.
 
وی با بیان اینکه امروزه در حوزه اخلاق حرفه‌ای و اقتصاد رسانه آسیب‌دیده هستیم، یادآور شد:‌ به‌نظرم هیات داوران در سال‌های آینده باید به این موضوع توجه کنند که بخش «کتاب تخصصی رسانه» به مقولات داوری اضافه شود، افتخار است که در اینجا حضور پیدا می‌کنیم و درباره داوری، ارزیابی وجایزه‌ای صحبت می‌کنیم که بنای آن ترویج کتاب و کتابخوانی در کشور است.
 
در ادامه این مراسم از برگزیدگان بخش رادیو و تلویزیون، بخش مطبوعات و خبرگزاری‌ها، رسانه‌های اجتماعی و جوایز ویژه چهارگانه تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها