یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
کتاب پاک‌آیین تجارب غنی یک دیپلمات است

باقری گفت: در کتاب (از اداره هفتم تا سفارت) مولف تنها به ذکر خاطرات بسنده نکرده، بلکه سعی دارد در کنار بیان خاطرات همراه با جزئیات به تحلیل مطالب نیز توجه خاصی کند. به نظرم مولف در این کتاب محتوای غنی به خواننده ارائه داده است. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «از اداره هفتم تا سفارت» خاطرات محسن پاک‌آیین یکشنبه دوم بهمن در خبرگزاری ایرنا رونمایی شد. این کتاب خاطرات این دیپلمات ایرانی را در دوره دانشجویی در فیلیپین و دوران مسئولیت در ادارات هفتم و چهارم سیاسی و ستاد افغانستان وزارت امور خارجه روایت می‌کند.

باقری در رونمایی کتاب خاطرات محسن پاک‌آیین گفت: من کتاب را با علاقه خواندم. زیرا کتاب نکات ارزشمندی را در خود جای داده است. در نگاه نخست کشورهای مهمی در خاطرات او گرد آمده است. برای مثال صحبت از زامبیا، ازبکستان، تایلند و آذربایجان است و در کتاب نکات مهمی را از نگاه یک دیپلمات به خواننده منتقل کرده است.

او افزود: وقتی سخن از ازبکستان است، مخاطب به بخارا و سمرقند سفر می‌کند. سفری که دست خالی برنمی‌گردد اطلاعات جالبی از یک کشور مهم آسیای مرکزی است که نوع سیاست، فرهنگ و تاریخ آن بررسی شده است.

این دیپلمات بیان کرد: پس از آن مولف درباره تایلند و آذربایجان سخن گفته است، کشوری که این روزها خیلی‌ها بر آنند که میان ما و آذربایجان اختلاف بیندازند و ما را از هم دور کنند. با توجه به این نکته در خاطرات پاک‌آیین اطلاعات خوبی درباره کشور آذربایجان ارائه شده که مرور آن برای امروز ما مفید است.

باقری گفت: در کتاب (از اداره هفتم تا سفارت) مولف تنها به ذکر خاطرات بسنده نکرده، بلکه سعی دارد در کنار بیان خاطرات همراه با جزئیات به تحلیل مطالب نیز توجه خاصی کند. به نظرم مولف در این کتاب محتوای غنی به خواننده ارائه داده است. 

او ادامه داد: این دیپلمات در کتابش به هر کشوری که سفر کرده است مخاطب را با ارائه جزئیاتی نظیر جغرافیای کشور و پایتخت آن، فرهنگ مردم سخن گفته است. در واقع پاک‌آیین در این اثر تنها به قلم زدن و ارایه مطالب ساده اکتفا نکرده است بلکه تلاش کرده نکات جذاب هر کشور را عنوان کند تا مخاطب با او همراه شود. او در خاطراتش از آفریقا می‌گوید از کشوری مانند تونس که حرف می‌زند که چرا بهار عربی از تونس آغاز شد؟ اهمیت مسلمانان تایلند و ارزش و اعتبار شهری مانند ایروان و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و از این منظر کتاب حرف‌های ناگفته‌ای برای مخاطب علاقه‌مند به این مباحث دارد.

این سفیر سابق بیان کرد: به نظرم این خاطرات هم برای فعالان حوزه دیپلماسی نکات خواندنی دارد هم برای علاقه‌مندان به کسب اطلاعات از کشورهای آذربایجان، تایلند، ازبکستان و... لذا برای شناساندن کتاب باید تبلیغات بیشتری صورت بگیرد و سال‌ها در قفسه کتابخانه مورد مراجعه مخاطبان قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها