چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
افتتاح 17 کتابخانه عمومی در هفته کتاب

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی در نشست خبری تشریح برنامه این نهاد در سی‌امین دوره هفته کتاب از بازگشایی و جابه‌جایی 16 کتابخانه و افتتاح رسمی 17 کتابخانه به‌مناسبت هفته کتاب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری اعلام برنامه‌‌های هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور محمد‌رضا هراتی، معاون توسعه نهاد کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی و دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چهارشنبه‌(18 آبان‌ماه) با حضور محمد‌رضا اسفاری، سرپرست اداره کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی، اصغر گودرزی، مدیر کل امور توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی، جواد اسدی، سرپرست اداره کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی و محمد مهدی زرافشان ،سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل و عاطفه جعفری، مشاور رسانه‌ای دبیر کل در کتاب مرکزی پارک شهر برگزار شد.
 
هراتی در این نشست با ادای احترام به شهدای مدافع حرم امنیت و انتظامی و شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ گفت: همزمان با سی‌مین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نهاد کتابخانه‌‌های عمومی با همکاری 60 دستگاه مرتبط و مستقیم و همکار در برگزاری هفته کتاب با یک شعار واحد با عنوان «ماهمانیم که می‌خوانیم» تلاش می‌کند برنامه‌های هفته کتاب را یک صداتر و منسجم‌تر برگزار کند.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش، سازمان فرهنگی هنری شهرداری کانون فرهنگی هنری مساجد در کنار معرفی برنامه‌های ویژه خود با یک شعار واحد با عنوان «ماهمانیم که می‌خوانیم» برنامه‌های هفته کتاب خود را برگزار خواهند کرد.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره برنامه‌های سی‌مین دوره هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: شنبه 21 آبان‌ماه نهاد به همراه کتابداران اعضای ستادی و مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی و تعدادی از مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط برای تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل‌(ره) به مزار بنیانگذار انقلاب اسلامی خواهیم رفت. هراتی با بیان اینکه یکشنبه 22 آبان‌ماه کتاب «مسافر، بُرج، کِرم، سه استعاره درباره خواندن» رونمایی خواهد شد. دوشنبه‌(23 آبان‌ماه) نشست معرفی و اعلام فراخوان جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی با محوریت نفش کتابخانه‌ها برای رونق کسب و کارهای کوچک با همکاری انجمن ارتقاء کتابخانه‌های عمومی برگزار خواهد شد؛ همچنین مسابقه ملی مشاعره با همکاری محافل ادبی و برپایی مراسم تجلیل از برگزیدگان حوزه کتابخانه‌های عمومی در 11 محور در این هفته برگزار خواهد شد.

وی افزود: در سی‌مین دوره هفته کتاب نهادکتابخانه‌های عمومی یک مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «آن سوی آفتاب» که مروری بر شخصیت و زندگی خصوصی امام خمینی‌(ره) خواهد داشت، برگزار می‌شود. این مسابقه کتابخوانی برای 7500 کتابدار نهاد ودر سطح داخلی برگزار خواهد شد.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین از افتتاح، بازگشایی و جابه‌جایی 33 باب کتابخانه در هفته کتاب خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد 17 کتابخانه به طور رسمی افتتاح می‌شود.
 
هراتی با اشاره به کتابخوان بودن مردم ایران براساس آمار انتشار و دریافت مجوز نشرکتاب‌های چاپ شده درطول سال گفت: آمار اهداء کتاب از سوی مردم به کتابخانه‌های عمومی شاهد مهمی بر کتابخوان بودن مردم در رده‌های سنی مختلف است و این کتابخوانی ممکن است در بستر کتاب‌های صوتی الکترونیک و مکتوب اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به استقبال مردم از پویش «اهداء کتاب اهدای دانایی» گفت: مردم سال گذشته از پویش اهدای کتاب اهداء دانایی که در سطح کتابخانه‌های عمومی برگزار شد؛ استقبال بسیار خوبی کردند و یک‌میلیون و 500 هزار کتاب از سوی مردم به کتابخانه‌های عمومی اهداء کردند.
 
دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به برگزاری پویش «کتاب دستت چیه» در دو بخش مردمی و مسئولان، گفت: این پویش در قالب یک کلیپ سه‌ دقیقه‌ای با محوریت معرفی کتاب و شاخص‌‌های اثر باید تهیه و به نشانی www.ketabdc.ir ارسال شود. این پویش برای همه رده‌های سنی برگزار می‌شود و مسئولان نیز در این پویش می‌توانند شرکت کنند.

هراتی با اشاره به عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی سه‌شنبه (24 آبان‌ماه) گفت: همزمان باسی‌مین دوره هفته کتاب چهارشنبه (25 آبان‌ماه) با حضور فرهیختگان و هنرمندان بومی در 11 کتابخانه استانی و مرکزی کشور برنامه‌هایی برگزار خواهد شد؛ همچنین پنجشنبه (26 آبان‌ماه) انتخاب کتاب با نظر کتابدار اجرا می‌شود. براساس این طرح 240 عنوان کتاب با اولویت 302 هزار نسخه کتاب گروه کودک و نوجوان برای کتابخانه‌های عمومی ارسال خواهد  شد.
 
وی افزود: درسی‌مین دوره هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی پنج‌هزار نسخه کتاب را به‌عنوان سهمیه ویژه برای هر کدام از کتابخانه‌های استان ایلام، خراسان شمالی، مرکزی، قم، کردستان و گیلان ارسال خواهد کرد.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور با اشاره به پویش کتابخوانی با همکاری سازمان انتقال خون گفت: همچنین در روز پایانی هفته کتاب که جمعه (27 آبان ماه خواهد بود مدیران کل استانی کتابخانه‌های عمومی با حضور در نمازجمعه گزارشی را از وضعیت کتابخانة‌های عمومی ارائه خواهند کرد.
 
وی افزود: پخش سری جدید انیمیشین خانم و آقای کتابدار در قالب یک مجموعه 13 قسمتی و مجموعه کتابخانه هدهد سفید که کار ضبط آن به اتمام رسیده و برای صدا و سیما ارسال شده است ازدیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در هفته کتاب خواهد بود.
 
سی‌‌مین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از 21 تا 27 آبان‌ماه برگزار می‌شود.
 
به گزارش ایبنا؛ در پایان نشست خبری سی‌مین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، از پوستر نهاد کتابخانه‌های عمومی به‌مناسبت هفته رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها