دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
زنان منطقه بوشهر تاریخ‌ساز بودند اما تاریخ‌نویس نه!

سیدقاسم یاحسینی، مورخ اجتماعی، نویسنده و پژوهشگر بوشهری در آیین رونمایی از کتاب «شناختنامه شعر زنان بوشهر» گفت: زنان منطقه، تاریخ‌ساز بودند اما تاریخ‌نویس نه! به‌همین دلیل در بخش خاموش تاریخ قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در بوشهر، آیین رونمایی از این کتاب با حضور جمعی از استادان دانشگاه، دانشجویان، نویسندگان و شاعران استان بوشهر در سالن اجتماعات پردیس بنت‌الهدی صدر دانشگاه فرهنگیان بوشهر شامگاه یکشنبه، 15 آبان برگزار شد.

سیدقاسم یاحسینی، مورخ اجتماعی، نویسنده و پژوهشگر بوشهری در این آیین، کتاب «شناختنامه شعر زنان بوشهر» را اثر جامع و کم‌نظیری در معرفی زنان شاعر این سامان معرفی کرد و گفت: در این کتاب نخستین شاعر زن استان بوشهر که اثر مکتوب دارد، امیره آل‌عصفور است که در دوران ناصرالدین‌شاه زیست می‌کرده است اما آیا واقعا نخستین شاعر این منطقه به دوره قاجار تعلق دارد؟!

وی ادامه داد: متاسفانه در زمینه مطالعات زنان بسیار ضعیف ظاهر شده‌ایم؛ چون تاریخ را مردان  نوشته‌اند؛ تا پیش از انتشار این کتاب، اثری با عنوان شناختنامه زنان در استان نداشته‎‌ایم و تنها به‌صورت جسته و گریخته از وجود زنان شاعر در نشریات و مطبوعات بومی باخبر می‌شدیم یا در نشست‌های شب شعر و...

به گفته یاحسینی، به کمک این اثر و تلاش‌های دغدغه‌‌مندانه بشیر علوی متوجه شدیم که در این استان، حدود 100 شاعر صاحب اثر داریم، غیر از شاعران زنی که سروده‌هایشان در جراید منتشر می‌شود و هنوز کتابی را راهی بازار کتاب نکردند که اگر به جرگه شاعران صاحب اثر ملحق شوند، شمار زنان شاعر این استان، از عدد 100 فراتر می‌رود.

این پژوهشگر و مورخ اجتماعی یادآور شد: این کتاب به شکل پدیدارشناسانه کار شده است و گام اول را در شناسایی شاعران زن این منطقه محکم برداشته است؛ اما ضرورت دارد که در گام بعدی با رویکرد هرمنوتیکی و با الهام از نقد مدرن شعر این شاعران مورد کند و کاو و بررسی قرار بگیرد.

وی سپس خطاب به دانشجویان رشته ادبیات دانشگاه فرهنگیان گفت: نسلی هستید که امروز در مرحله اول آموزش قرار دارید؛ اما اگر همت کنید می‌توانید این نهال نورسته را با قدرت دانش و نقد خود به درخت تناوری تبدیل کنید و نقدهای جانداری بر این مجموعه‌ها بینگارید.

نویسنده کتاب «سدیدالسلطنه و مطالعات زنان خلیج فارس» افزود: زنان منطقه، تاریخ‌ساز بودند اما تاریخ‌نویس نه! به‌همین دلیل در بخش خاموش تاریخ قرار گرفته‌اند. زمانی که کتاب شعر دشتی و دشتستان عبدالمجید زنگویی را خواندم متوجه شدم که در این اثر فقط به شاعران مرد توجه شده است. از او پرسیدم چرا نامی از شاعران زن در اثر نیست، در جوابم گفت یا شاعری نبوده یا من ندیدم که در این میان، این ندیدن‌ها جای تامل دارد.

یاحسینی گفت: قدیمی‌ترین شاعران منطقه به 150 سال پیش برمی‌گردد و از شاعران اعصار گذشته در منطقه‌، اطلاعات و مستنداتی در اختیار نداریم که مایه تاسف است.

این پژوهشگر و نویسنده کتاب «اسناد مطبوعاتی جنبش مقاومت جنوب ایران» ادامه داد: شاید بر‌اساس پژوهش‌های انجام شده، اینگونه برداشت شود که پایه‌گذار شعر در استان، مردان هستند؛ اما به‌صراحت می‌گویم، زنان نخستین شاعران این منطقه بوده‌اند؛ چون وجود زن،  با‌ عاطفه گره خورده و شعر آن‌ها در لالایی‌ها و نازنواهای که می‌خواندند، تبلور یافته است؛ اما بسیاری از این میراث ادبی ارزشمند به‌دلیل اینکه محقق یا مولفی در 40 یا 50 سال پیش نبوده که این‌ها را ثبت و مکتوب کند، فراموش شده‌اند.

با طرح این پرسش که چرا این میراث شعری ثبت نشده‎ است، گفت: در جوامع سنتی توجهی به وجود زن نمی‌شده و او دائم با محدودیت‌ها دست به گریبان بوده است. در تاریخ‌نگاری‌ها، مورخان مرد، زنان را کمتر به رسمیت می‌شناختند. در این جوامع حتی نام بردن نام کوچک زن نوعی تابو بود و همین نگاه موجب شد که میراث ادبی زنان را نبینیم و نشناسیم.

به گزارش ایبنا؛ از دیگر بخش‌های آیین رونمایی از کتاب «شناختنامه شهر زنان شاعر بوشهر» نوشته بشیر علوی، نویسنده و استاد دانشگاه فرهنگیان بوشهر می‌توان به سخنرانی دکتر محمدی رئیس پردیس بنت‌الهدی صدر دانشگاه فرهنگیان، نقالی نیوشا تنگسیری، هنرنمایی آکا صفوی (خواننده سنتی و موسیقی‌پژوه)، حافظ‌خوانی زهرا پیرامون، غزل‌خوانی حدیث زنگنه و سیدمحبوبه هاشمی‌زاده اشاره کرد. این برنامه به دبیری غلامرضا ابراهیمی، شاعر و مسئول کارگاه شعر حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.

در پایان این آیین از کتاب «شناختنامه شعر زنان بوشهر» با حضور نویسندگان و مسئولان و استادان دانشگاه بوشهر رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها