چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۳
کتاب «خلستان» در آذربایجان‌غربی رونمایی شد

آیین رونمایی و نقد کتاب «خلستان» با حضور مسئولین فرهنگی در آذربایجان‌غربی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، آیین رونمایی و نقد کتاب «خلستان» با حضور خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی؛ زهرا آبسوران، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ سعید سیلمان‌پور ارومی، نویسنده اثر؛ حمید واحدی، منتقد ادبی؛ مصطفی قلی‌زاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف؛ نویسندگان و شاعران بومی، اعضای محفل ادبی هاتف، دانش آموزان و سایر علاقه‌مندان در سالن جلسات کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد.

معصومی، ضمن خیرمقدم به مسئولین فرهنگی، استادان و سایر حاضرین در جلسه گقت: امام صادق‌(ع) فرموده است «هر كه به چهره برادر خود لبخندی بنشاند، آن لبخند براى او حسنه‌اى خواهد بود.» و کتاب «خلستان» با لبخندهایی که نصیب خواننده می‌کند، حسنه‌ای ماندگار برای نویسنده اثر خواهد بود.

وی ادامه داد: سعید سلیمان‌پور، استاد شیرین سخن و شاعر طنزپرداز استان و از مفاخر ملی کشور، در حوزه شعر طنز افتخارات فراوانی برای استان آذربایجان‌غربی داشته است، دفتر طنز حوزه هنری استان نیز به همت وی تاسیس شده و خدمات شایانی در پرورش شاعران و طنزپردازان داشته است؛ قدردانی از چنین استادانی وظیفه تمام کسانی است که  به کتاب، شعر، ادبیات و فرهنگ تعلق خاطر دارند. از زحمات ارزنده وی قدردانی می‌کنیم و انتشار کتاب خلستان را به ایشان و جامعه ادبی استان تبریک عرض می‌کنم.

این مسئول افزود:  امید است کتاب‌های بیشتری از این استاد گرانقدر در کتابخانه‌های عمومی در دسترس عموم قرار گیرد. بنده مطالعه این کتاب را، که از سری کتاب‌های خندان است به تمام کسانی که می‌خواهند لحظاتی با کتاب شاد باشند توصیه می‌کنم.
 
مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف نیز در این جلسه گفت:  امروز، روز فرخنده‌ای در تاریخ ادبیات آذربایجان‌غربی است و کتاب «خلستان» اثر فاخر سعید سلیمان‌پور ارومی، شاعر و طنزپردار بومی است که از سوی انتشارات «مدرسه» به چاپ رسیده است. این اثر به سبک گلستان سعدی و زبان طنز و از سری «کتاب‌های خندان» است.

حمید واحدی، شاعر بومی و منتقد اثر ضمن گرامیداشت سالروز بزرگداشت حکیم خیام نیشابوری  گفت: کتاب «خلستان» اثری صغیر الحجم ولی کبیر المحتوا است که نقیضه‌ای بر گلستان سعدی به شمار می‌رود.

وی در ادامه توضیحاتی درباره مخاطب‌شناسی، نرم، تنوع محتوا و ظرافت‌های ادبی اثر ارائه کرد و افزود: این نقیضه به زبانی ساده و طنز ویژه گروه سنی  «د» و «ه» نگاشته شده است. تنوع مطالب و اشاره به مسائل روز جامعه، موجب ترغیب خواننده به مطالعه اثر شده و ظرافت‌های ادبی به کار رفته از قبیل ایهام و جناس و تضمین  به جذابیت اثر افزوده است.

این منتقد بیان کرد: از دیگر مزایای کتاب، نداشتن اغلاط املایی است؛ اما با توجه به این‌که برخی لغات دشوار در نگارش آن استفاده شده است، داشتن فرهنگ لغت در انتهای اثر یا به صورت پانویس ضروری به نظر می‌رسد.

سخنرانی حاضرین در جلسه، خوانش چند بخش‌ کتاب، جشن امضاء کتاب و شعرخوانی نیز در این برنامه انجام شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها