یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
نمایشگاه مجازی به مطالبه جدی ناشران تبدیل شده است

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: مخاطبان علاقه‌مند کتاب، تولیدکنندگان و همچنین سیاست‌گذاران می‌خواهند بدون دغدغه کتاب‌های خود را به دست مردم برسانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران امروز یکشنبه (26 دی‌ماه) با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، علی رمضانی، رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، و صیدی مدیرعامل بانک صادرات در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
 
رمضانی در ابتدای این نشست، با اشاره به استقبال مردم از نمایشگاه مجازی نخست، گفت: برای افزایش استقبال مردم، دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به وسعت ایران گسترده است و هر فردی از هر نقطه کشور که اراده کند قادر است با مراجعه به سایت نمایشگاه فرایند خرید کتاب را انجام دهد.
 
وی ادامه داد: مسأله دسترسی به منشورات کشور دغدغه چندجانبه از سوی ناشران، مخاطبان محسوب می‌شود. نمایشگاه مجازی توانسته با حذف فاصله مکانی و زمانی، خدمات قابل توجهی را به مجموعه ناشران و علاقه‌مندان به کتاب ارائه کند. نمایشگاه مجازی به مطالبه جدی ناشران تبدیل شده است و مخاطبان علاقه‌مند کتاب، تولیدکنندگان و همچنین سیاست‌گذاران می‌خواهند بدون دغدغه کتاب‌های خود را به دست مردم برسانند. به عبارت دیگر همه این اضلاع با یکدیگر متحد شده‌اند و توانسته‌اند این دغدغه‌ها را رفع و خدمات متنوعی را به مردم ارایه کنند.
 
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: بارها پیش از این گفته‌ام که در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نشانی‌هایی داریم با عنوان فلان استان، فلان شهرستان و فلان پلاک. اما معلوم نیست که ساکن این نشانی‌ها می‌توانست در نمایشگاه فیزیکی به خرید کتاب اقدام کنند یا خیر. یکی از وجوه قابل توجه نمایشگاه کتاب، تحقق عدالت فرهنگی یا عدالت دسترسی به کتاب است.

وی گفت: در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب از 3000 نقطه روستایی و هزار نقطه شهری مخاطبان برای خرید کتاب به سایت نمایشگاه مراجعه کردند بدون اینکه ذره‌ای متحمل ضرر شوند.
 
رمضانی با بیان اینکه در نمایشگاه مجازی کتاب، فرصت برابر برای عرضه آثار بدون دغدغه تأمین غرفه فراهم شده است افزود: با برگزاری نمایشگاه مجازی حرکت فعالان حوزه نشر از فضای سنتی به کسب و کارهای نوین و رساندن کتاب با ابزارهای نوین فرهنگسازی شد. ناشران علاقمندند و انگیزه پیدا کردند تا در این قالب آثارشان را عرضه کنند.
 
رمضانی با اشاره به آمار ناشران ثبت‌نام‌کننده قطعی برای حضور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: در مجموع ثبت‌نام 2014 ناشر برای حضور در این دوره از نمایشگاه قطعی شده است. در حالی که سال گذشته 1847 ناشر در نمایشگاه حضور داشتند.  کشورهایی از جمله اسپانیا، هند، ایتالیا، سوئد، آلمان، هلند، انگلیس، آمریکا و کشورهای عربی، بحرین، لبنان، اردن و مصر در این دوره حضور دارند. از کشورهای عربی 20هزار اثر در این دوره عرضه خواهد شد. که در مقایسه با سال گذشته افزایش 5هزارتایی را نشان می‌دهد.
 
رمضانی افزود: فعالیت پشتیبان برگزاری نمایشگاه فیزیکی محسوس است اما این فعالیت‌ها در نمایشگاه مجازی کمتر احساس می‌شود بنابراین از اصحاب رسانه دعوت می‌کنم تا از مراکز مختلف دخیل در برگزاری این نمایشگاه بازدید کنند.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: با دستگاه‌های مختلف در حوزه اطلاع‌رسانی و تخصیص بن خرید کتاب از جمله بانک صادرات جلسات متعددی برگزار شد علاوه بر این برای تأمین امنیت سامانه نمایشگاه و احتمالا تخصیص ترافیک رایگان با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مذاکراتی انجام شده است.
 
وی درباره اقدامات زیرساختی برای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: زیرساخت‌ها برای برگزاری این دوره توسعه پیدا کرد و 80 نقص سامانه و زیرساختی دوره قبل شناسایی و رفع شد تا کیفیت ادامه خدمات از جست‌وجو، بسته‌بندی موضوعی و زیرموضوعات ارتقاء پیدا کند. فرایند ثبت اطلاعات کتاب‌های ناشران تسریع شده است. علاوه بر این در بخش حمایت‌ها بن خرید کتاب از نظر تعداد و مبلغ افزایش پیدا کرده. طلاب دانشجویان و اعضای هیأت علمی استقبال چشمگیری برای بهره‌مندی از یارانه خرید کتاب داشتند. به طوری که از روز آغاز ثبت‌نام تا امروز 115 هزار و 277 نفر برای خرید بن اقدام کرده‌اند که بیش از پیش‌بینی‌های اولیه است.
 
رمضانی با اشاره به برنامه‌های مجری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در حمایت از مخاطبان مناطق کمتر برخوردار گفت: در صورت نتیجه‌بخش بودن مذاکرات با کمیته امداد، سازمان بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان برنامه‌هایی برای حمایت از مخاطبان این مناطق پیش‌بینی شده است.
 
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره تمایز یکی از وجوه متمایز این دوره در مقایسه با نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: سرای اهل قلم نمایشگاه مجازی کتاب تهران به وسعت ایران پراکنده خواهد شد و ادارات کل استان‌ها در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و جنبی در کتابفروشی‌ها، فرهنگسراها و دیگر مکان‌های فرهنگی برای برگزاری نشست‌های حضوری البته با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی برنامه‌ریزی کرده‌اند. مهم‌ترین برنامه‌های جنبی برای علاقه‌مندان به صورت برخط پخش خواهد شد.
 
رمضانی درباره فرایند ارسال بسته‌های خرید مخاطبان از نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: با برگزاری نشست‌های مشترک با شرکت ملی پست تعاملات قابل توجهی برای تسریع در ارسال بسته‌ها ایجاد شده است. ناشران نیز با توجه به اینکه زمان برگزاری نمایشگاه از سوی معاون امور فرهنگی مهرماه اعلام شده بود آمادگی لازم را برای این نمایشگاه و بسته‌بندی سفارشات کسب کرده‌اند.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره اقدامات انجام شده در حوزه اطلاع‌رسانی گفت: با سازمان‌های مختلف از جمله سازمان زیباسازی شهرداری تهران، شرکت مترو هماهنگی‌ها برای تبلیغات انجام شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها