سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
نمایشگاه قرآن فرصت مغتنمی برای گسترش دیپلماسی قرآنی است/ تاکید بر کاربرپسندی

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: گسترش دیپلماسی مبتنی بر قرآن کریم، یکی از موارد راهبردی توسعه دیپلماسی فرهنگی است که یکی از بسترهای تحققش، برگزاری نمایشگاه‌های مجازی قرآن کریم است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم امروز سه‌شنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، رمضانعلی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران و پدرام پاک‌آئین، مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط عمومی بانک صادرات ایران در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی گفت: نمایشگاه مجازی قرآن در سال‌های آینده پس از ویروس کرونا در کنار نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

وی از ضرورت تقویت عدالت توزیعی اقلام فرهنگ دینی در سطح ملی نمایشگاه امسال سخن گفت و اظهار کرد: نمایشگاه قرآن طی سال‌های گذشته منحصر به اهالی تهران و اندکی از شهرستان‌ها و مناطق اطراف تهران بود و عدم دستیابی سایر علاقه‌مندان باعث شد تا شعبه استانی نمایشگاه را برگزار کنیم که در سال ۹۸ اولین شعبه استانی در مشهد برگزار شد و قرار بود سال ۹۹ در تبریز نیز برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد.
 
ایوب دهقانکار، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نیز با تبریک ایام ماه مبارک رمضان عنوان کرد: نمایشگاه قرآن فرصت مغتنم و مناسبی برای تعمیق فرهنگ قرآن در نقاط مختلف کشور و گسترش دیپلماسی قرآنی کشور است. یکی از سیاست‌های کلان نظام و همه دولت‌ها در کشورمان تقویت دیپلماسی فرهنگی بوده و قاعدتاً یکی از موارد خاص و راهبردی دیپلماسی فرهنگی می‌تواند تعمیق و گسترش دیپلماسی مبتنی بر قرآن کریم باشد که یکی از بسترهای تحققش، برگزاری نمایشگاه‌های مجازی قرآن کریم خواهد بود. با توجه به ظرفیتی که در برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در کشور و به ویژه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران به وجود آمده و نیز ظرفیت ارتباطی که در وزارت ارتباطات و شرکت پست ایران وجود دارد در سال‌های آتی نمایشگاه مجازی قرآن می‌تواند عرصه مناسبی برای گسترش دیپلماسی قرآنی در جهان باشد و کشور ما می‌تواند از این فرصت بهره ببرد.
 
جهان‌شمولی؛ ویژگی قرآن کریم
وی با بیان اینکه ویژگی قرآن کریم، جهان‌شمولی است افزود: امید است ما هم در تحقق این مهم کوشا و مؤثر باشیم. شان خانه کتاب و ادبیات ایران، خدمت به کتاب و فرهنگ کشور است و قرآن کریم را به عنوان ام‌الکتاب می‌شناسیم و خوشحالیم که این توفیق حاصل شد. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، تجربه‌ای بود که در دنیا نمونه‌ای نداشت و به رغم همه ایرادات و اشکالات به عنوان یک رویداد فرهنگی قابل احترام از سمت جامعه نشر پذیرفته شد و امیدواریم این استمرار و تداوم نمایشگاه‌های مجازی را در نمایشگاه قرآن شاهد باشیم.
 
دهقانکار عنوان کرد: وقتی نمایشگاه مجازی کتاب را برگزار کردیم هیچ تجربه قبلی وجود نداشت که بتوانیم از آن الهام بگیریم بنابراین تجربه‌ای نو بود که به همت دوستان در وزارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تلاش همکاران در خانه کتاب و ادبیات ایران و حمایت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد. این در حالی است که در کشورهای همسایه حتی آنهایی که رشد اقتصادی خوبی دارند مشاهده می‌شود که حتی نمایشگاه‌های فیزیکی آنها را هم بعضی کشورهای اروپایی برگزار می‌کنند. بنابراین اینکه ما در کشورمان توانستیم بنیانی را پایه‌گذاری کنیم که برگزاری نمایشگاه‌های مجازی کتاب بومی‌سازی شود و این دانش و فناوری در درون مجموعه وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان یکی از مؤسسات تابعه وزارت ارشاد نه فقط معاونت فرهنگی اتفاق بیافتد، جای خوشبختی دارد و قطعاً وظیفه ما را سنگین‌تر خواهد کرد.
 
وی در ادامه ضمن تشکر از جامعه نشر گفت: ناشران اعتماد کردند و استقبال خوبی از نمایشگاه صورت گرفت که اگر این استقبال صورت نمی‌گرفت، همان اولین گام، آخرین گام ما می‌شد، اما خوشبختانه شاهد استمرار فعالیت‌ها هستیم. به هر حال ما هم تلاش خود را کرده‌ایم که در ابتدای کار متوقف نشویم و مشخصاً در نمایشگاه مجازی قرآن تلاش کردیم که تغییراتی صورت بگیرد که ذائقه و سلیقه مخاطبان بیشتر می‌پسندد.
 
ارتقای زیرساخت‌ها و دیتا سرور در نمایشگاه مجازی قرآن
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در پایان گفت: در نمایشگاه مجازی کتاب، مراکز پاسخگویی فعال بودند و بالای 50 هزار تماس تلفنی را علاوه بر پیام‌های مکتوب که از طریق ایمیل و تیکت ارسال می‌شد، پاسخگو بودند. همچنین خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سلسله نشست‌های نقد و بررسی نمایشگاه کتاب تهران را برگزار کرد و بر اساس بازخوردهایی که از جامعه نشر گرفتیم، مجموعه این داده‌ها را جمع‌آوری کردیم و در نهایت به حدود 150 نکته رسیدیم که در واقع این‌ها باید در نمایشگاه‌های بعدی اصلاح شود، بهبود پیدا کند یا تقویت شود.
 
وی بیان کرد: با توجه به اینکه زمان زیادی از نمایشگاه مجازی کتاب تهران نمی‌گذرد در همین حین به فکر برپایی نمایشگاه مجازی قرآن هم بودیم، چون وزیر محترم فرهنگ و ارشاد و دکتر فقهی‌زاده صلاح دانستند که خانه کتاب و ادبیات ایران مجری بخش فروش نمایشگاه قرآن کریم باشد، لذا فعالیت‌هایی در این زمینه در دستور کار خانه کتاب و ادبیات ایران قرار گرفت.
 
دهقانکار عنوان کرد: با دریافت نظرات و پیشنهادات تلاش کردیم از ایرادات بکاهیم و تا 50 درصد موفق بوده‌ایم و انشاالله در بخش فروش نمایشگاه مجازی قرآن شاهد خواهیم بود که بسیاری از ایراداتی که در نمایشگاه فیزیکی وجود داشته برطرف شده است. از جمله تغییرات، ارتقاء در بخش زیرساخت بوده و دیتاسرور ارتقا یافته و شرایط مناسب‌تر شده است. در حوزه نرم‌افزاری، دوستان در وزارت فناوری اطلاعات کمک‌های خوبی ارائه کردند و در نهایت کارهایی انجام شده که امید است نمایشگاه کاربرپسندتر نسبت به نمایشگاه مجازی کتاب داشته باشیم.
 
وی یادآوری کرد: از دیگر تغییرات صورت‌گرفته، تفکیک موضوعی عناوین کتاب‌هاست، همچنین فرایند خرید آسان‌تر شده و در هر مرحله‌ای امکان لغو فرایند خرید وجود دارد و با مشارکت ناشران سعی شده کتاب‌هایی که موجود نیستند نمایش داده نشوند. درکل کارهایی از این دست صورت گرفته، اما قطعاً کافی نیست و به مرور از نقاط ضعف کاسته و به نقاط قوت آن اضافه می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها