دوشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
گزیده‌هایی از جلسات سخنرانی آیت‌الله جاودان

مجموعه کتاب‌های «دروس» شامل چهار جلد است: 1) تفسیر و توضیح آیاتی از قرآن که بیبشتر جنبۀ اخلاقی دارند؛ 2) مباحث اخلاقی (شامل احادیث اخلاقی و مطالب حکمت‌آمیز بجز احادیث)؛ 3) نکات معرفتی، اعتقادی و سیاسی؛ 4) تاریخ صدر اسلام و ذکر خیری از علما.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه کتاب‌های «دروس» برگرفته از سخنان آیت‌الله محمدعلی جاودان، از اساتید اخلاق شهر تهران، در چهار جلد در حال انتشار است. جلد اول این مجموعه با عنوان «دروس؛ شرح آیات قرآن کریم» اواخر سال 1401 منتشر شد و دو جلد دیگر آن با موضوعات اخلاق و عقاید ان‌شاءالله در نمایشگاه کتاب منتشر خواهد شد و آخرین مجلد آن با موضوع تاریخ اسلام در مرحله مستندسازی قرار دارد.

مطالب این مجموعه کتاب‌ها، برگرفته از نکاتی است که در بین سال‌های 1384 تا 1401 از سخنرانی‌های آیت‌الله جاودان استخراج شده و پس از تایپ، موضوع‌بندی، ویرایش و نیز مستند شدن به آیات و روایات تقدیم علاقمندان به معارف مذهب تشیع گردیده است. تدوین، گردآوری و ویرایش این مجموعه به عهده آقایان حسن سزاوار، حسن دلپذیر، محمدجواد محمدحسینی و مصطفی شاه‌محمدپور و به سرپرستی مؤسسه ایمان ماندگار بوده است.

جرقه اولیه تهیه این مجموعه، انتشار گزیده‌های سخنرانی آیت‌الله جاودان در کانال تلگرامی ایشان بود که پس از افزایش این گزیده‌ها، مؤسسه ایمان ماندگار که نشر آثار ایشان را بر عهده دارد، تصمیم به انتشار مطالب در قالب کتاب گرفت.

این مجموعه تحت عنوان «دروس» به 4 بخش تقسیم می‌شود: 1) تفسیر و توضیح آیاتی از قرآن که بیبشتر جنبه اخلاقی دارند؛ 2) مباحث اخلاقی (شامل احادیث اخلاقی و مطالب حکمت‌آمیز بجز احادیث)؛ 3) نکات معرفتی، اعتقادی و سیاسی؛ 4) تاریخ صدر اسلام و ذکر خیری از علما.

آیت‌الله جاودان پیرامون عزاداری و زیارت امام حسین علیه‌السلام و نیز تحلیل تاریخی قیام پرشکوه آن امام مظلوم، نظراتی دارند که هم در منبرهایشان منعکس شده و هم در کتاب‌های عاشورا، چگونه و چرا؟ و حسینیه آمده است. اما در مجموعه حاضر کوشش شده تا مطالبی که در کتاب‌های مذکور آمده است، دوباره تکرار نشود. بنابراین آنچه در مورد قیام امام‌حسین در این مجموعه خواهد آمد، در کتاب عاشورا، چگونه و چرا؟ نیامده است و آنچه در مورد عزاداری و زیارت امام‌حسین در این مجموعه می‌آید، در حد اشاره است و بسیار کمتر از آن چیزی است که ایشان در این رابطه بیان کرده‌اند و تفصیل مطالب پیرامون این موضوع در کتاب حسینیه آمده است.

بخش اول این مجموعه که شامل توضیح آیات اخلاقی قرآن است، تحت عنوان «دروس؛ شرح آیات قرآن کریم» منتشر گردید. خاطرنشان می‌شود قبلاً کتاب حدیث اندرز که شامل بیانات اخلاقی معظم‌له در رادیو معارف بود، در سال 97 توسط مؤسسه ایمان ماندگار به چاپ رسید. کتاب حاضر هم در ادامه مباحث اخلاقی ایشان است.

برخی موضوعات اولین مجلد از مجموعه دروس عبارتند از: نمازی که ما را از گناه حفظ می‌کند، ذکر خدا، خشوع در نماز، گفتاری پیرامون توبه، ثمرات توبه، مراتب و چگونگی دستیابی به رحمت الهی، تسلط بر خیال، راه رسیدن به شادمانی دائمی، خویشاوندی حقیقی، بازگشت به خزائن الهی نزد خداوند، فهم مالکیت حقیقی جهان، چگونگی دشمنی شیطان با انسان، چگونه می‌توان از دستبرد شیطان در امان بود، آیاتی در باب فضائل پیامبر اعظم صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم، مقام تسلیم پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم در قرآن، اجر پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، اولویت انتخاب مؤمنانه، ثمرات ایستادگی در راه خدا، استقامت بیشتر برای سریع رسیدن به بهشت، فزع اکبر، مراتب بالای مراقبه و ثمرات آن، رسیدن به امنیت در نتیجه ظلم نکردن، اثرات ترک گناه کبیره، بدست آوردن اختیار برای برطرف کردن حوادث قیامت، عامل حسرت روز قیامت، حیات طیبه، کلمه طیبه، تجارتی که قرآن ما را بدان می‌خواند، ایمنی در قیامت، ثمرات ایمان و عمل صالح، حق انتخاب از میان امدادهای الهی، کار درخور آخرت، راهکار رهایی از عذاب‌های دنیوی مثل زلزله، زاد و توشه برای آخرت، سیئه محیطه، رسیدن به بهشت نقد، اهمیت آبروی مردم، ایمان خالص، بالاترین عاقبت‌بخیری، آثار تقوا و اثر توکل.
 
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «گاهی ما گیج می‌شویم! بعضی اوقات، حال خوشی به ما دست می‌دهد و می‌نشینیم حساب می‌کنیم که دیروزش چه کاری کردیم که این حال خوب نصیب ما شده‌است؟ در حالی که اصلاً به ما ربطی ندارد که این حال خوب از کجا آمده! این‌ها خدادادی است! شاید اصلاً ربطی به ما نداشته! ما از شب تا صبح هم ناله بزنیم، معلوم نیست که این عمل ما را بخرند و در ازای آن به ما چیزی بدهند.» ص 91 کتاب.

«دروس؛ شرح آیات قرآن کریم» برگرفته از سخنان محمدعلی جاودان در 144 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه به همت مؤسسه ایمان ماندگار و توسط انتشارات واژه‌پرداز اندیشه روانه بازار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها