شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
«عقیله»؛ ناگفته‌هایی درباره شخصیت حضرت زینب(س)

«عقیله» اثر شایسته تقدیر بخش مستند‌نگاری جشنواره جلال آل‌احمد، در امتداد آثاری نوشته شده است که به تاریخ وفادارند و نثر ادبی، آهنگین و فاخر و در عین حال جامعیت این اثر از مزایای آن محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، کتاب عقیله درباره شخصیت ارزشمند حضرت زینب کبری‌(س) و ادوار مختلف زندگی آن وجود مقدس با قلمی شیوا و سبکی جدید به رشته تحریر درآمده است.
 
خواننده در این کتاب با حضرت زینب(س) سخن می‌گوید و نویسنده، مخاطبش را حضرت زینب(س) قرار داده و زندگی آن حضرت و حوادث سخت، تلخ و شیرینی که در زندگی آن وجود مقدس رخ داده است را با آن حضرت در میان می‌گذارد که بر جذابیت این کتاب می افزاید.
 
کتاب داستانی عقیله در امتداد آثاری نوشته شده است که به تاریخ وفادارند و نثر ادبی، آهنگین و فاخر  و در عین حال جامعیت این اثر از مزایای آن محسوب می‌شود.
 
«عقیله» تلفیقی است از نثر ادبی و مستندنگاری است و الهام امین کوشیده با بهره بردن از منابع متعدد، زندگی حضرت زینب(س) را به تصویر بکشد.
 
حضرت زینب‌(س) محضر هفت معصوم یعنی پیامبر اکرم(ص)، امیرالمومنین(ع)، فاطمه زهرا(س)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و کودکی امام محمد باقر(ع) را درک کردند و غیر از بحث صبر و صلابت ایشان در حادثه کربلا به بخش‌های دیگر شخصیت ایشان در این کتاب توجه شده است.
 
مقدمه کتاب به قلم محمدحسین رجبی دوانی نوشته شده است. دوانی که بیشتر با تاریخ اسلام و به ویژه واقعه کربلا شناخته می‌شود، در این مقدمه با پرداختن به نقش حضرت مریم(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت فاطمه(س)، حضور حضرت زینب(س) در حماسه کربلا را در ادامه حضور این بانوان بزرگوار در یاری حق می‌داند. او حضرت زینب(س) را «معجزه آفرینش» توصیف می‌کند که امین در کتاب خود توانسته به خوبی به ابعاد مختلف زندگی ایشان بپردازد؛ از این منظر مطالعه آن را به همه بانوان توصیه می‌کند. 

در بخشی از کتاب عقیله می خوانیم:
 «سال‌ها، سال‌های خانه‌نشینی پدر بود. سال‌های طاقت فرسای سکوت و تو در آغاز جوانی ایستاده بودی. بانویی کامل، زیبا و لایق، رشک دختران جوان عرب.
 
سیمای پدر اما حکایت گویای صبر بر رنج سالیان بود و تو پا به پای او این رنج را بر دوش کشیده بودی. با غم‌هایش زیسته و بر دردهایش گریسته بودی. تنهایی و بی‌کسی‌اش را همدم بوده‌ای  و زخم‌های کاری‌اش را مرهم. 
 
چه بسا تاریخ‌نگاران و سیره‌نویسان که در ترسیم حوادث این سال‌های عمر حضرت علی(ع) دانسته و نادانسته دیده بسته‌اند بر‌شکوه حضور تو در کنار پدر. لیک کدام چشم حقیقت بین است که نبیند تو در این سال‌های غربت و سکوت، فاطمه بوده‌ای برای علی‌(ع) به دلداری و غمخواری و  استواری؟!»
 
«عقیله» از سوی انتشارات به‌نشر آستان قدس رضوی به چاپ رسیده و تاکنون چهار بار تجدید چاپ شده و عنوان «کتاب سال خراسان رضوی در سال 1401» را نیز کسب کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها