دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
زندگی آیت‌الله سید علی قاضی طباطبائی همراه با داستانی تاریخی از نجف اشرف

این کتاب روایتی است از زندگی آیت الله سید علی قاضی طباطبائی که نویسنده داستان را از جوانی و سفر آقای قاضی به نجف آغاز و تا پایان زندگی ایشان را بازگو می‌کند و یش از آن که یک رمان باشد، در واقع یک داستان تاریخی از فضای نجف‌اشرف تقریباً در آن سده و حتی چند سال قبل تر از آن است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) حمید حافظی: کمتر کتابی را می‌توان یافت که با یک سیر داستانی جذاب و گیرا، زندگی یکی از بزرگان مذهب را به تصویر بکشد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند بزرگان دین عزلت نشین و گوشه گیر بوده‌اند اما با مطالعه کتاب «کهکشان نیستی» درمی‌یابید که بسیاری از آنها زندگی بسیار پویایی داشته‌اند و قدم‌های بزرگ و مهمی در این عرصه برداشته‌اند. این کتاب شما را با زندگی 81 ساله‌ مردی بزرگ و عالم آشنا خواهد ساخت.

کتاب «کهکشان نیستی» نوشته محمدهادی اصفهانی بر اساس زندگی آیت الله سید علی قاضی طباطبائی است که برای اولین بار در سال 1399 منتشر شد. این کتاب روایتی است از زندگی این عارف کامل که نویسنده داستان را از جوانی و سفر آقای قاضی به نجف آغاز و تا پایان زندگی ایشان را بازگو می‌کند.

«کهکشان نیستی» بیش از آن که یک رمان باشد، در واقع یک داستان تاریخی است که سعی می‌کند علاوه بر روایت زندگی آیت الله قاضی ما را با فضای نجف‌اشرف تقریباً در آن سده _ و حتی چند سال قبل تر از آن به خوبی آشنا می‌کند. این اثر شامل 75 بخش است که هریک از آنها با آیه‌ای از قرآن آغاز می‌شود و هر فصلی از قول یک گوینده بیان می‌شود. چه از قول خود ایشان، چه همسر و فرزندشان و حتی مخالفین ایشان و از علمای مختلف و حتی داستان از قول یک کافه‌دار یا یک شرخر و یا مرده شور و یا گوینده‌هایی در زما‌ن‌های قبل و بعد طی 81 سال زندگی مرحوم قاضی روایت می‌شود.

در این کتاب برای آنکه خواننده بهتر متوجه باشد که کدام قسمت از داستان براساس واقعیات و مستندات نوشته شده و کدام بخش خیال‌پردازی‌های ذهن نویسنده است، که لازمه هر قلم داستانی است، در پایان کتاب، منابع و ماخذ هرکدام از فصل‌های کتاب به تفصيل ذکر شده و تک تک قسمت‌های مستند آن فصل، در آنجا ذکر شده است. این کار در بین نویسندگان رمان عرف نیست؛ اما به علت حساسیت و اهمیتی که شخصیت مرحوم قاضی دارد، این پروژه مفصل و طاقت فرسا در این کتاب به سرانجام رسیده است. البته باید در نظر داشت بخش هایی که خیال پردازی است خارج از قواعد سلوکی و احوالاتی که بزرگان و اهل معرفت داشته‌اند نبوده و مبتنی بر شاکله و قاموس مکتب نجف نوشته شده است.

شیوه روایت کتاب چنین است که در هر فصل داستان را از زبان گوینده‌ای می‌شنوید که شما را با خود به قلب تاریخ می‌برد و البته گاهی داستان از قول دانای کل روایتگری می‌شود. درواقع می‌توان گفت داستان حیات مرحوم قاضی از حدود ۲۷ سالگی، سال به سال ترسیم شده و شما همنشین افکار و بیانات بسیاری از عرفای بزرگ تاریخ خواهید شد.

در مقدمه کتاب آمده است: «خوانندگان باید چند نکته حائز اهمیت را مدنظر داشته باشند که کهکشان نیستی فاقد استانداردهای کامل رمان است و نویسنده به خاطر شخصیت حساس و مهم مرحوم قاضی متعهد بوده که از گزاره‌های مستند استفاده کند. نویسنده تمام آنچه چه در کتب، چه از اساتید و چه سینه به سینه شنیده شده را در این کتاب گردآوری کرده و به آن چینش داستانی داده است. پر واضح است که متعهد بودن به تاریخ و ايضا اراده داشتن بر نوشتن رمان، نسبتا مشکل به نظر می‌رسد. از سوی دیگر نمی‌توان گفت کهکشان نیستی داستان نیست؛ چراکه خط داستانی و المان‌های متعدد رمان در آن به چشم می‌خورد.

ناگفته نماند که فارغ بودن از مولفه‌های فنی رمان‌نویسی در کتب لزوما به معنای عدم اطلاع یا توانایی نویسندگان آن نسبت به این اصول نیست، بلکه در بعضی موارد کتاب به عنوان مدخلی برای خوانندگان طراحی می‌شود که هدف از کتابت آن خروجی نفوسی آگاه با انگیزه‌های الهی و توحیدی باشد که چارچوب رمان نویسی مصطلح مطلقا چنین اموری را مد نظر نداشته و ندارد. به تعبیر دیگر امید است در کهکشان نیستی فرم کتاب منطبق بر جوهره حرکت انسانی شکل گرفته باشد و اگر شاکله آن با رمان‌نویسی مرسوم هم خوانی ندارد، علل مختلفی موجب آن شده است. ناگفته نماند که این کتاب در صدد هم ترازی یا رقابت با رمان‌هایی که فرم آن‌ها با محتوا و خروجی آن نسبتی ندارد، نیست.»

کتاب «کهکشان نیستی» نوشته محمدهادی اصفهانی در 520 صفحه است که با قیمت 110 هزار تومان از سوی نشر فیض فرزان روانه بازار نشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها