چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
«به سپیدی یک رؤیا»؛ فرازی از زندگی حضرت فاطمه معصومه (س)

همزمان با آغاز دهه کرامت و در بیست و ششمین هفته از پویش مردمی «چهارشنبه‌های امام رضایی» کتاب «به سپیدی یک رؤیا» را را مرور ‌می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، رمان «به سپیدی یک رؤیا» اثر فاطمه سلیمانی ازندریانی، فرازی از زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) را از دوره پس از هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو روایت می کند که در پی آن ایشان به درخواست امام قدم در راه سفر از مدینه به مرو می گذارند و در نهایت نیز در اثر بیماری در شهر قم به رحمت خداوند می روند.
 
راوی داستان کتاب «به سپیدی یک رؤیا» یکی از کنیزان حضرت فاطمه معصومه (س) است که در داستان به شکل و شمایلی تازه و واقعی به روایت داستانی پرداخته است. این کتاب داستان سفر حضرت معصومه(س) از مدینه تا قم بوده و به شیوه ای نوشته شده که مرز میان خیال و واقعیت را به هم نزدیک می کند و خواننده را از نظر داستانی اغنا می کند.
 
نویسنده در این اثر به خوبی پرداخت داستانی را انجام داده است. وی در روایت خود از زبانی بهره می برد که هم تاریخی است و هم کشش داستانی دارد. همچنین بیان زنانه و ترسیم ظرافت های بیانی که معمولاً در زبان زنان می توان سراغی از آن گرفت از سوی نویسنده در این متن به زیبایی ترسیم شده است.


 
منابع این کتاب یکی از قابل اعتناترین بخش‌های اثر است. در این کتاب از منابع مورد تحسین و ارزشمندی بهره گیری شده و در سه صفحه پایانی به آن استناد شده است.
 
در بخشی از کتاب «به سپیدی یک رؤیا» می‌خوانیم: «دوست داشت که به اخت الرضا خطابش کنند. آنقدر که به نسبتش با علی ابن موسی الرضا مباهات می کرد. خودش این لقب را به خودش داده بود. سه یا چهار سال بیشتر نداشت، چند نصرانی به دیدار پدر بزرگوارش آمده بودند و مثل همیشه برای محکوم کردن امام و شک و شبهه وارد کردن به دین اسلام. جواب همه ی سوال هایشان را از امام گرفتند، معجزه و کرامت هم از امام دیدند، اما باز هم به حقانیت امام شهادت ندادند، فاطمه معصومه هم آنجا حاضر و ناظر بود. یکی از نصرانیان از حضرت پرسید: این کودک کیست؟ فاطمه جواب داد: من معصومه خواهر رضا هستم...»
 
«به سپیدی یک رؤیا» به قلم فاطمه سلیمانی ازندریانی در 176 صفحه قطع رقعی توسط انتشارات نیستان منتشر شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها