یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
انتشار ترجمه جلد اول از سیره‌نامه امیرالمؤمنین تألیف علامه کورانی

شرکت چاپ و نشر بین‌الملل در آستانه ولادت با سعادت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، جلد اولِ از مجلدات سه‌گانه «سیرة امیرالمؤمنین» را ترجمه و با عنوان «سیره‌نامه امیرالمؤمنین: از ولادت تا ایفای نقش در فتوحات» منتشر کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) علی کورانی عاملی محقق نام‌آشنایی است که تألیفات متعددی در حوزه تاریخ اسلام و عقاید اسلامی دارد و از مشهورترین کتاب‌های وی، که به فارسی هم ترجمه شده، «عصر ظهور» است که به تحليل و بررسی وقايع دوران ظهور و نقش اقوام مختلف به‌ويژه ايرانيان در آن دوران می‌پردازد.

از جمله آثار محققانه‌ای که علامه کورانی در سال‌های اخیر تألیف کرده‌اند، بحثی مفصل پیرامون سیره امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است. این تحقیق در سه جلد به زبان عربی منتشر شده‌است. جلد اول در بردارنده حوادث زندگی ایشان از زمان ولادت تا نقش‌آفرینی غیر مستقیمشان در فتوحات است. جلد دوم به سیره ایشان در دوران حکومت ابوبکر، عمر و عثمان می‌پردازد و جلد سوم اختصاص دارد به جنگ جمل؛ جنگی که به تصریح مؤلف، بدر دوم علیه بنی‌هاشم است. این مجلدات سال 1397 توسط نشر دارالمعروف قم تحت عنوان «سیرة امیرالمؤمنین» چاپ شده‌است.

حالا در آستانه ولادت با سعادت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل جلد اولِ مجلدات مذکور را ترجمه و با عنوان «سیره‌نامه امیرالمؤمنین: از ولادت تا ایفای نقش در فتوحات» منتشر کرده‌است. مترجم این اثر، سید ابوالقاسم حسینی است.

جلد اول کتاب، در 31 فصل تدوین شده و بطور خاص، هفت فصل انتهایی کتاب که مشتمل بر حوادث پس از شهادت حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیهاست، حاوی مطالبی است که برای افراد غیرمتخصص در تاریخ اسلام، تازه و جذاب است:

«علی از فروپاشی حکومت در دوران خلافت ابوبکر پیشگیری می‌کند»، «علی برای رویارویی با حرکت طلیحه و مسیلمه برمی‌خیزد»، «شاگردان علی، فرماندهان نبرد یمامه»، «علی از سرنگونی حکومت در روزگار عمر پیشگیری کرد»، «نقش شاگردان علی در فتح عراق تا قادسیه»، «نقش شاگردان علی در فتح مدائن و نبرد جلولاء» و «هرمزان، حاکم اهواز بدست علی اسلام آورد»
 

 
کورانی در پیشگفتار کتابش، 5 امتیاز برای اثر خود برمی‌شمرد؛ از جمله: پالایش گزارش‌ها و تکیه بر گزارش‌های صحیح، وجود مطالب تازه فراوان و نیز بحث پیرامون موضوعات مستقل و مفصل، مثل تشکیلات مالی امام در مقایسه با دیگران، تشکیلات حکومتی ایشان در قیاس با افراد دیگر، نقش ایشان در فتوحات، تلاش ایشان در زمان حکومتشان برای بازسازی دوران پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم.

«سیره‌نامه امیرالمؤمنین: از ولادت تا ایفای نقش در فتوحات»، تألیف علی کورانی عاملی، با ترجمه سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)، در 816 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 165 هزار تومان، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل به‌تازگی روانه بازار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها