چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
روایتی شیرین از قهرمان‌های ملی و مذهبی در اثر برگزیده زنده‌یاد سعید تشکری

زنده‌یاد سعید تشکری در رمان «سبز-آبی» که به عنوان یکی از برگزیدگان بخش ویژه (نگاهی دیگر) در چهاردهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد معرفی شد، از قهرمان‌هایی می‌گوید که در فرهنگ ما ریشه دارند؛ اما در گذر زمان به سمت فراموشی رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ کتاب «سبز-آبی» نوشته زنده‌یاد سعید تشکری که در سال 1399 از سوی انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسید، در چهاردهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد به عنوان یکی از برگزیدگان بخش ویژه (نگاهی دیگر) معرفی شد.

نویسنده در رمان «سبز- آبی» در کنار خط اصلی داستان، خرده روایت‌های شیرین و جذاب از ماجرا‌هایی را ارائه می‌دهد که از یکسو مخاطب را تا پایان داستان با خود همراه کرده و از سوی دیگر به پرداخت و روایت داستان اصلی کمک می‌کند.

تشکری در این اثر سعی دارد تا از قهرمان‌هایی بگوید که در فرهنگ ما ریشه دارند؛ اما در گذر زمان به سوی فراموشی رفته‌اند، بنابراین داستانی تاریخی را همراه با قهرمانانش به تصویر می‌کشد. 

در توضیح ناشر آمده که تشکری که سابقه بلندبالایی در خلق داستان‌های تاریخی به‌ویژه با موضوع خادمان رضوی و اهل فرهنگ و هنر بالیده در مکتب خراسان پس از حضور امام رضا (ع) در خراسان را در کارنامه دارد، در این اثر به سراغ زندگی و زیست قهرمان‌هایی در دوران پس از حیات امام رضا (ع) رفته و شخصیتی با عنوان سیدحسین رضوی قمی را دستمایه خلق داستانی بلند از خود قرار داده است.

تشکری در این رمان از زاویه بازگویی شرح زندگی یکی از سادات رضوی سعی دارد طرحی از زندگی و زیست مومنانه و در عین حال عقلایی را پیش روی چشم مخاطبان خود قرار دهد و از این زاویه برای آنها اقدام به مصداق‌سازی برای کشف الگوهایی ناب برای ساخت زندگی کند.

رمان «سبز – آبی» نه یک اثر داستانی تاریخی که پیامی از دل تاریخ برای ساخت زیست مدرن امروزی است و سرشار از حکایت‌ها و ظرایفی که در دل زندگی و زیست امروز پیرامون ما فراموش و کم‌رنگ‌ شده است و از سوی دیگر مرور و بازخوانی آنها طعم شیرین زیست و اندیشیدن به سبک دوران کهن و اوج فرهنگی ایرانی اسلامی را با خود به همراه دارد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«بو می‌کشم، بویِ طبیعت، درخت، گیاه، سرسبزی. این بو را دوست دارم، هنرم را نیز. مقرنس را. صبحگاهان به جنگل می‌آیم و با آمدنِ ماه به خانه بازمی‌گردم، تا زمانی‌که چوبِ مورد نظرِ خود را نیافته‌ام در میانِ درختان می‌گردم. اما جنگل را تنها به این خاطر نمی‌پسندم، شب‌هایِ بازگشت، مسیر جنگل تا خانه تنها با دیدنِ آسمانی که رو به تاریکی مطلق می‌رود با ستارگانی که چون دانه‌هایِ الماس هستند برایم خوشایندترین لحظاتِ زندگی است. با آنها زندگی می‌کنم و تنها دلخوشی‌ام همان ستارگان هستند. ستارگانی که اگر نباشد، شب باید خودش را به چه چیزی می‌آراست؟
آری من فریدالدین، پسر عیارالدین، ساداتی از تیرۀ رضوی که سال‌ها پیش در عراق متولد گشته‌ام، علم نجوم نیز می‌دانم و به آن عشق می‌ورزم. تنها آرزویم این است که روزی در محضرِ دانشمندانِ بزرگِ این گیتی، این علم را بیشتر و بیشتر بیاموزم. امروز نیز از صبح اینجا هستم؛ اینجا در میانِ جنگل و به دنبالِ چوب و منتظرِ دیدنِ اولین ستاره‌ای که در دلِ آسمان می‌شکوفد. چقدر دلنشین است آن لحظه. برایِ من این دیدن ستاره‌ها حکمِ خلق کردن را دارد. انگار که دارم با چوب و گچ و آهک برشی دیگر بر محرابِ مسجدی یا بر هشتی عبادتگاهی می‌زنم.»

سعید تشكری، نویسنده، رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس، منقد ادبی و کارگردان در سال 1342 در قوچان به دنیا آمد. وی از سال 1348 در کلاس‌های خلاق داستان‌نویسی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان شرکت کرده و در سال 1357 به دانشکده هنرهای زیبا راه یافت و در رشته ادبیات نمایشی فارغ‌التحصیل شد.

این نویسنده فقید در سال 1378 به عضویت کانون ملی منتقدان تئاتر و در سال 1380 به عضویت کانون جهانی تئاتر ITCA درآمد و از سال 1363 تاکنون هم زمان با خلق آثار هنری به تدریس در حوزه ادبیات نمایشی و داستان نویسی پرداخت. حضور پررنگ او در مطبوعات با چاپ مقالاتی پرمخاطب در حوزه‌ ادبیات و هنر گره خورده بود. او در سال 1392 با جدا شدن از عرضه تئاتر، به فضای داستان نویسی ورود کرد و با خلق آثار برجسته‌ای چون مفتون و فیروزه، رمان مفقوده انقلاب اسلامی را به نگارش در آورد.

تشکری تالیف بیش از 40 عنوان کتاب را برعهده داشته است که کتاب‌های «ولادت» (انتشارات کتاب نیستان/ 1389)، «پاریس پاریس» (انتشارات کتاب نیستان/ 1389)، «بارِ باران» (انتشارات تربیت/ 1384)، «غریب، قریب» (بنیاد آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی/1394)، «مفتون و فیروزه» (انتشارات کتاب نیستان/ 1393)، «هرایی» (انتشارات علمی فرهنگی و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان/1394)، «آبی‌ها» (به‌نشر/ 1398)، «پاکان و الماس» (بنیاد پژوهش‌های اسلامی/1397)، «موقف» (به‌نشر/ 1398) و «دورتاب» (آستان قدس رضوی/ 1398) از آن جمله به شمار می‌آید.

سعید تشکری پس سال‌ها مبارزه با بیماری MS و طی آخرین مراجعه به بیمارستان برای تزریق خون، به حالت اغما رفت. با وجود عمل جراحی و خبرهای امیدوارکننده، عصر روز سه‌شنبه، 19 بهمن‌ماه، در بهت و ناباوری مخاطبان و دوست‌دارانش به دیار باقی شتافت.

کتاب «سبز- آبی» نوشته سعید تشکری، در 338 صفحه، به قیمت 75 هزار تومان و از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها