سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳
«بارقه‌های خدا»؛ جستاری در خداشناسی از منظر علوم مختلف

کتاب «بارقه‌های خدا» تالیف سیده زهرا علویان کوششی در جمع‌آوری نظر صاحبنظران علوم و ادیان مختلف در مباحث خداشناسی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آفرینش بر اساس نظم و آگاهی استوار است و در دستگاه خلقت، هر پدیده‌ای جای خاصی دارد و کار ویژه ای انجام می‌دهد. کرات آسمانی در مدار معینی حرکت می‌کنند، فصول سال و گذشت شب و روز نظم خاصی دارد و خلقت اشیا از اندازه، حد و میزان خاصی برخوردار است.

دنیا بر اساس ریاضیات بنا شده و خود ریاضیات بر اساس نظم در آفرینش بنا نهاده شده است، از کوچک‌ترین ذره که سلول و اتم است تا بزرگ‌ترین که کهکشان‌ها و جهان‌های موازی است، بر نظم جهان گواهی می‌دهند.

در سال‌های آتی آگاهی‌های نوینی وارد جهان بشری شده است؛ آگاهی‌های جدیدی که تنها می‌توان آن را متعالی و معنوی خواند.

می‌بینیم که اکتشافات فضایی و پیشرفت علم و تکنولوژی، مباحث و نظرات دانشمندان جهان برای کشف وجود قوانین در جهان که زمین نیز جزو آن است، همه انسان‌ها بویژه دانشمندان را به فکر فرو می‌برد که نیرو یا خالقی باید باشد که جهان با چنین نظم دقیقی در حرکت است.

کتاب «بارقه‌های خدا» توجه می‌دهد که با اینکه شناخت خدا امکان‌پذیر نیست؛ ولی می‌توانیم با شناخت خود و جهانی که در آن هستیم، به وجود خدا پی ببریم. میلی در انسان نهفته است که همواره او را به سوی کمال می‌کشاند و این موضوع موجب شده است که او به جست‌وجوی کمال در درون و بیرون خود پیوسته بکوشد.

کتاب «بارقه‌های خدا» آثار، نظریات و تجارب متعددی از نویسندگان، پژوهشگران، اخترشناسان و دانشمندان برجسته جهان را کنار هم آورده است.

کتاب چهار فصل دارد که فصل اول به آشنایی با پرستش ادیان ابتدایی، عقاید هند، کنفوسیوس، بودا، تائو تا زردشت، عقاید مکنونه، اسرار خلقت، اثبات وجود خدا، نظریه آگوستینوس تا اسپینوزا و کمال انسان می‌پردازد.

فصل دوم به شناخت عرفان، آشنایی با قوانین هستی یا اصول هرمتیک و اسرار مکنونه، مراتب سیر و سلوک، تجربه کشف و شهود، وحدت وجود، حب و غرض الهی از زبان عارفان، سیری در زندگی بایزید بسطامی، خرقانی و حلاج و بینش‌های عارفانه عین‌القضات همدانی اختصاص دارد.

فصل سوم به بررسی آفرینش جهان با تعقل یا تصادف، بیگ‌بنگ یا انفجار تا سیاه‌چاله‌های هاوکینگ، وجود آگاهی در کیهان، آشنایی با هولوگرافیک و تاثیر آن بر توانایی فراطبیعی ذهن و جسم، جهان‌های موازی، دریای زنده الکترون و تجربه پس از مرگ می‌پردازد و نویسنده در فصل چهارم به بحث درباره عشق و بارقه‌های خدا و مراتب عشق به خدا در انسان در کنار توصیف نور عشق از دیدگاه دانشمندان پرداخته است.

همچنین در این کتاب برای شناخت خدا، رشته‌های ادیان، عرفان، طبیعت‌گرایی، روان‌شناسی، کیهان‌شناسی، فیزیک، متافیزیک، آفرینش زمین و تاثیر وجود انسان در این دریای انرژی جهان به صورت میان‌رشته‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند که نشان‌دهنده وحدتی است که بین انسان، جهان و خدا وجود دارد.

وجود خالق قادر و عالم مطلق از بدیهیات است، از این رو هر نظریه به ظاهر علمی که با آن ناسازگار باشد، به طور قطع نادرست و با نقدهای جدی روبه‌روست.

ما جزئی از جهانیم و آگاهی‌های نوینی وارد جهان بشری شده که تنها می‌توان آن را متعالی و معنوی خواند. با خواندن کتاب «بارقه‌های خدا» مخاطب سیری در آگاهی‌های درون و بیرون تا کهکشان‌ها دارد که سیر در خدا و رسیدن به نور است.

ما به دنیا می‌آییم تا بتوانیم جایگاه انسانیت را کشف کنیم و به درجات بالای روحی و انسانی برسیم؛ وگرنه ماندن در این زمین خاکی برای انسانی که اشرف مخلوقات است، زیبنده نیست.

کتاب «بارقه‌های خدا» نوشته سیده زهرا علویان اخیرا در 172 صفحه و بهای 70 هزار تومان توسط انتشارات «شاپرک سرخ» عرضه شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها