شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
شرایط برای فرزندآوری زنان فراهم شود

زهرا قدیانی نویسنده کتاب «دو جان» در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما درباره این کتاب که تجارب زنان باردار است، توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، زهرا قدیانی در میز فرهنگ «سلام تهران» درباره علت نامگذاری کتاب خود به نام «دو جان» گفت: افغانستانی‌ها به زن باردار دو جان می‌گویند. زمانی که بچه دوم خود را باردار بودم، قرار شد هر نفر در بنیاد شعر و ادب فارسی یک کار مستندنگاری انجام دهد. با توجه به اینکه در زمان بارداری فرزند اول خود، در جمع‌های مادران بسیار شرکت داشتم، تصمیم گرفتم سراغ موضوعی بروم که آن را لمس کرده‌ام.

این نویسنده با بیان اینکه کتاب‌های بسیاری در زمینه فیزیولوژی و پزشکی دوران بارداری موجود است، افزود: درباره حس و حال زن در دوران بارداری و جایگاه او به عنوان پرورش‌‌دهنده جنین، کتابی نوشته نشده و من خواستم جایگاه مادر در این دوران را به تصویر بکشم. به‌طور مثال، اگر یک اتفاق اقتصادی یا سیاسی رخ می‌دهد، عواقب آن روی زن باردار تأثیر می‌گذارد. 

وی با بیان تأثیر مسائل اقتصادی و فرهنگی بر زن باردار و اینکه خود این تأثیر را لمس کرده‌ام، گفت: سوژه‌ها براساس همین دیدگاه انتخاب و به احساسات زنان هم در آن شرایط توجه شده است.

قدیانی با تأکید بر اینکه هر خانم در هر بارداری خود تجارب متفاوتی دارد، تصریح کرد: بسیاری از کتاب‌هایی که تاکنون در زمینه مادری نگارش شده و یا برنامه‌هایی که ساخته‌ شده‌اند، کلیشه‌ای هستند و معمولاً هم زنان دست به قلم و فرهیخته آنها را تولید کرده‌اند؛ اما من در این کتاب به سراغ زنانی رفتم که در رسانه قلم و زبان بیان ندارند. بسیاری از آنها تجربیات خود را معمولی می‌دانند؛ تمام این تجربه‌ها به رشته نگارش درآمده است.

نویسنده کتاب «دو جان» در پاسخ به اینکه نتیجه جستجوگری شما چه بود؟، اظهار داشت: نتیجه این بود که شناخت خود را از دوران بارداری افزایش دهیم. خواننده می‌تواند از طریق خوانش روایت‌های این اثر، شناخت بیشتری از دوران بارداری پیدا کند و هنگام مواجهه با یک زن باردار، با او برخورد بهتری داشته باشد. بُعد فردی و اجتماعی بارداری به تصویر کشیده شده است.

این خبرنگار با اشاره به افت بی‌سابقه فرزندآوری در کشور، گفت: سیاستمداران به فکر کمک به رشد فرزندآوری افتاده‌اند و الان تمام تمرکز بر زنان است و از نقش ساختارهای کلان غافل هستند. اگر از بانوان انتظار فرزندآوری داریم، باید شرایط را برای او فراهم کنیم.

وی با اشاره به مواجه شدن با سوژه‌های خاص از بانوان باردار، گفت: تمام کتاب مربوط به حس بارداری نیست و همین مسئله دایره خوانندگانش را گسترش می‌دهد‌. مردها هم می‌توانند خواننده این کتاب باشند. پایگاه اینترنتی من و کتاب، این کتاب را با تخفیف عرضه کرده است.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی، صدیقه مرادی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، افشین عبداللهیان و علی مرادخانی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها