سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
تلویزیون؛ جعبه کوچکی که دنیا را تغییر داد

کتاب «تلویزیون؛ جعبه کوچکی که دنیا را تغییر داد» نوشته کِیتی کاوا با ترجمه سرور صیادی از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یکی از تأثیرگذارترین اختراعات در طول تاریخ بشر اختراع تلویزیون است که همچنان در حال شکل دادن به زندگی مردم در سراسر جهان است. برخی آن را قدرتی تأثیرگذار و مهم و برخی آن را ابزاری برای تبدیل مردم به «توده‌ای بی‌مغز» می‌دانند که فقط می‌خواهند سرگرم شوند، به عبارتی، «ما با تلویزیون یا محکم می‌ایستیم یا سقوط می‌کنیم». تأثیر تلویزیون حتی در سیاست هم روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، تلویزیون کمک کرده برخی چهره‌های سیاسی بهتر دیده شوند مانند باراک اوباما، و در مواردی هم ستارگان تلویزیون را به رهبران سیاسی تبدیل کرده، مجله تایم دونالد ترامپ را «اولین رئیس جمهور تلویزیون واقع‌نما» خواند «که واقعاً با کمک تلویزیون به ریاست‌جمهوری رسید.»

در یک کلام، تلویزیون در حال تغییر دادن همه جنبه‌های زندگی مردم در سراسر جهان است. از شیوه تبلیغات گرفته تا نحوه هواداری از تیم مورد علاقه تا شیوه‌های آموزش و یادگیری، از این رو جدا کردن تاریخ تلویزیون از تاریخ کل جهان غیرممکن است. در این کتاب با برنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های تأثیرگذار و ماندگار در آمریکا آشنا می‌شویم و سیر تغییر برنامه‌ها و سلایق مخاطبان را دنبال می‌کنیم.

کتاب «تلویزیون؛ جعبه کوچکی که دنیا را تغییر داد» نوشته کِیتی کاوا به‌تازگی با ترجمه سرور صیادی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب هشتادودومین‌ عنوان مجموعه «تاریخ جهان» است که این‌ناشر منتشر می‌کند و نسخه اصلی آن، سال 2019 از سوی انتشارات لوسنت منتشر شده است.

کتاب‌های «مجموعه تاریخ جهان» برای عرضه چشم‌اندازی گسترده و ژرف از سیر تاریخ منتشر می‌شوند. این‌ مجموعه زمینه‌های فرهنگی رخدادهای تاریخی، اندیشه‌های سیاسی، فرهنگی و فلسفه‌های تاثیرگذار را در گذر تمدن بین‌النهرین، مصر باستان، یونان، روم، اروپای قرون وسطی و ... معرفی می‌کند.

کیتی کاوا در کتاب «تلویزیون» علاوه بر مرور تاریخ تلویزیون و تاثیرگذاری‌های سیاسی و سرگرمی‌اش، به این‌مساله هم اشاره کرده که این‌ابزار موثر، همه جنبه‌های زندگی مردم را در جهان از تبلیغات تا نحوه طرفداری از تیم مورد علاقه، متحول کرده است. آموزش و شیوه‌های یادگیری هم از دیگر مباحثی هستند که تلویزیون روی آن‌ها تاثیر گذاشته و تغییرشان داده است. نویسنده کتاب «تلویزیون» همچنین برنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های تاثیرگذار تلویزیون آمریکا را معرفی کرده و مسیر تغییر برنامه‌ها و سلیقه‌های مخاطبان را هم ترسیم کرده است.

کتاب «تلویزیون؛ جعبه کوچکی که دنیا را تغییر داد» 6 فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «تولد تلویزیون»، «برنامه‌های پیشگام»، «انعکاس دنیای واقعی»، «تلویزیون جهان را تغییر می‌دهد»، «ظهور تلویزیون کابلی»، «کانال‌های بیشتر، انتخاب‌های بیشتر» که البته با یک «سخن پایانی» با عنوان «اوج تلویزیون و فراتر از آن»‌ همراه شده‌اند. پیش از این فصول هم دو بخش «رویدادهای مهم تاریخ تلویزیون»‌ و «پیشگفتار: آزمون دنیای امروز» درج شده‌اند.

در بخشی از این‌کتاب می‌خوانیم: «اغلب از جنگ ویتنام به‌عنوان اولین جنگی که تلویزیونی شد نام برده می‌شود. اگرچه فناوری تلویزیون قبل از جنگ جهانی دوم نیز وجود داشت و جنگ کره در نخستین سال‌های آغاز به کار تلویزیون در جریان بود، جنگ ویتنام اولین جنگی بود که موضوع گزارش‌های خبری تلویزیون در مقیاس گسترده بود و میلیون‌ها آمریکایی آن را دنبال می‌کردند. به این‌ترتیب، برای اولین‌بار در تاریخ ایالات متحده مردم واقعیت‌های بی‌رحمانه جنگ را در اتاق‌های نشیمن خود به‌صورت منظم هر شب می‌دیدند. دنیِل هَلین بعضی از تصاویر ناراحت‌کننده‌ای را که بینندگان تلویزیون در طول پخش اخبار جنگ ویتنام شاهدش بودند، تشریح می‌کند.»


کتاب «تلویزیون؛ جعبه کوچکی که دنیا را تغییر داد» در 118 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 35 هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها