شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
چگونه با ورزش از کمر درد رهایی یابیم؟

تقریبا 80 درصد انسان‌ها حداقل یک بار در طول زندگی خود، کمر درد را تجربه می‌کنند. این اختلال می‌تواند منجر به ناتوانی در انجام بسیاری از فعالیت‌های عادی روزمره و فعالیت‌‌های شغلی شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «جایگاه ورزش درمانی در کمردرد» کتابی نوشته دکتر پریسا نجاتی و دکتر مهران مرادی است که به‌تازگی از سوی انتشارات آنا‌طب وارد بازار نشر شده است. نویسنده در این کتاب، به شکل کاربردی و به زبانی ساده، راه‌های درمان کمر درد با ورزش‌های ساده را بیان می‌کند.
 
دیسک کمر، اختلالی دردناک 
«بسیاری از شما با نام این بیماری آشنا هستید و یا شاید خودتان درد این بیماری را تجربه کرده باشید. تعداد زیادی از مردم به اشتباه، هر نوع کمردردی را ناشی از دیسک کمر می‌دانند و از آنجایی که تنها راه درمان این بیماری را جراحی می‌دانند، بلافاصله دچار استرس و نگرانی می‌شوند که خود این موضوع می‌تواند بر روند درمان آنها تأثیر منفی داشته باشد. دیسک از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت بیرونی آنولوس نام دارد که شامل چندین لایه فیبری محکم است و در قسمت مرکزی دیسک ماده ژله‌ای و بالشتکی مانند به نام نوکلوئوس قرار گرفته است. بیشتر حجم نوکلئوس را آب تشکیل می‌دهد.

مجموعه‌ای از بیماری‌های تخریبی در دیسک می‌توانند منجر به بروز علائم گردنند. بیشتر این بیماری‌ها در اثر افزایش سن رخ می‌دهند. البته عوامل دیگری هم مانند وارد شدن فشار بیش از حد به دیسک در اثر فعالیت‌های فیزیکی نامناسب، قرارگیری مهره‌ها در وضعیت بد، اضافه وزن و مصرف سیگار سرعت تخریب دیسک را افزایش می‌دهند.»
 

ورزش‌های اصلاح‌کننده دیسک کمر 
ورزش شماره 1: روی زمین دراز کشیده و ران و زانوها را 90 درجه خم کنید طوری که پشت ساق پاها روی صندلی باشد. روزانه سه بار و هربار به مدت بیست دقیقه این ورزش را انجام دهید.

ورزش شماره 2: به پشت دراز کشیده، زانوها را خم کنید همزمان با سفت کردن عضلات شکم، کمر را به زمین نزدیک کنید و حداقل 10 ثانیه نگه دارید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید.
 
احتمال ابتلا به آرتروز با افزایش سن 
«آرتروز یا تخریب مفاصل بین مهره‌های کمر: همانند بسیاری از مفاصل بدن مهره‌های کمر نیز دچار تخریب غضروف می‌شوند. در این بیماری، ضخامت غضروف به تدریج کم شده و سایش بین دو سطح استخوانی افزایش می‌یابد. بنابراین به‌صورت جبرانی سطح مفصلی افزایش یافته و تغییر شکل در مفصل رخ می‌دهد. تحریک پایانه‌های‌ عصبی در مفصل تخریب شده منجر به احساس درد در این ناحیه می‌شود. معمولا با افزایش سن، احتمال تخریب غضروف افزایش پیدا می‌کند.»

ورزش‌های بهبوددهنده آرتروز 
ورزش شماره 1: به پشت دراز کشیده، زانوهارا خم کنید و دست‌ها را در کنار بدن قرار بدهید، همزمان با سفت کردن عضلات شکم، کمر را به زمین نزدیک کنید و حداقل 10 ثانیه نگه دارید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید.

ورزش شماره 2 : به پشت دراز کشیده، یک پا را از زانو و لگن خم کرده، سپس پای دیگر از زمین بالا آورده و 30 ثانیه نگه دارید این حرکت را به‌طور متناوب در 10 نوبت انجام دهید، در طول مدت انجام این حرکت سعی کنید سر خود را بلند نکنید و همین‌طور کمر خود را به زمین نزدیک کنید.
 
نخستین چاپ کتاب «جایگاه ورزش درمانی در کمردرد» در 146 صفحه مصور با شمارگان یک هزار نسخه به بهای 79 هزار تومان از سوی انتشارات آنا‌طب در سال 99 منتشر شده است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها