شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
کامپیوترها چگونه کار می‌کنند؟

دانیل هیلیس در کتاب «مبانی مفهومی کامپیوتر؛ نقشی بر سنگ» نشان می‌دهد که چگونه پیچیدگی کامپیوتر از هزارها عملکرد ساده منطقی نشات گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) دانیل هیلیس نویسنده کتاب «نقشی بر سنگ» طراح و برنامه‌نویس کامپیوتر است که در این اثر به شیوه‌ای ساده مفاهیم کامپیوتر را برای مخاطبان شرح داده است. این اثر از سوی بهروز بیات ترجمه و به فارسی برگردانده شده است. 
 
هیلیس در این کتاب خطوط کلی جالب‌ترین پیشرفت‌های دانش کامپیوتری از جمله کامپیوتر کوانتومی را ترسیم می‌کند و درباره کامپیوترهای هوشمند بحث می‌کند. وی در اثرش نشان می‌دهد که چگونه پیچیدگی کامپیوتر از هزارها عملکرد ساده منطقی نشات گرفته است. در حقیقت این کتاب توضیحی روشن و جالب از چگونه کارکردن کامپیوتر است.
 
مترجم در مقدمه کتاب آورده است: «شیوه نگارش کتاب چنان است که هم برای اهل فن آموزنده و خواندنی است و هم برای دوستداران دانستنی‌های همگانی دریافتش ساده است.» مترجم در این اثر تلاش کرده است واژه‌های ویژه دانش کامپیوتر را تا آنجا که شدنی بود به فارسی برگرداند و اصل انگلیسی این واژه‌ها در واژه‌نامه‌ آخر کتاب آمده است.
 
 
در حقیقت هدف نویسنده از به کار بردن واژه سنگ همان صفحه نازک (مانیتور) و مقصودش از اوراد جادویی که در کتاب به کار برده است همان نرم‌افزار است. نویسنده در مقدمه کتاب معتقد است: «کامپیوترها پیچیده‌ترین چیزهایی هستند که ما آفریدیم اما از لحاظ بنیادی بسیار ساده‌اند. همراه یک تیم که تنها متشکل از چند ده نفر بود کامپیوترهایی طراحی کردم و ساخته‌ام که میلیاردها اجزای فعال دارند. اگر روزی نقشه سیم‌کشی چنین ماشین‌هایی ترسیم شود همه کتاب‌های یک کتابخانه عمومی نسبتا بزرگ را پر می‌کند و هیچ کس حوصله مرور در همه آن را نخواهد داشت.»
 
کتاب حاضر نوشته‌ای درباره مفاهیم است. کتابی است که مهم‌ترین مفاهیم در قلمرو علوم کامپیوتر را یا توضیح می‌دهد یا معرفی می‌کند؛ مانند منطق بولی، ماشین‎‌های حالت متناهی، زبان‌های برنامه‌نویسی، همگردان مفسر، جهانشمولی تورینگ و... کسانی که تا حدودی به کامپیوتر علاقه داشته باشند هنگام خواندن این اثر به بسیاری از مفاهیم آشنا بر می‌خورند.  
 
مروری بر فصل‌های کتاب
«نقشی بر سنگ» موضوعاتی را به هم پیوند می‌دهد که از یک سو مفاهیم فزاینده ساده فیزیکی چون قطع و وصل کلید برق را در برمی‌گیرد و از سوی دیگر روندهایی چون قابلیت‌های آموزش سیستم خودسازمان‌ده در کامپیوترهای موازی را پوشش می‌دهد. نویسنده در دو بخش نخست کتاب به معرفی اصولی چون منطق بولی، بیت و ماشین‌های حالت متناهی  پرداخته است. مخاطبان که برای فهم بخش اول دچار سردرگمی می‌شوند، در بخش سوم از راه درک کل شیوه عملکرد کامپیوتر مسائل برایشان حل خواهد شد. در حقیقت بخش سوم بنیان پی بردن به فکر ماشین‌های محاسباتی جهانشمول ریخته می‌شود که در بخش چهارم می‌آید.
 
این اثر که عنوان ترجمه فارسی آن «مبانی مفهومی کامپیوتر» است در  9فصل با عناوین «پیج و مهره‌ها»، «سازنده جهان شمول»، «برنامه‌سازی»، «ماشین‌های تورینگ تا چه حد جهان‌شمول هستند؟»، «الگوریتم و هیوریستیک»، «حافظه: اطلاعات و کدهای سری»، «سرعت: کامپیوترهای موازی»، «کامپیوترهایی با قدرت یادگیری و سازگاری»، «فراسوی مهندسی» می‌تواند مورد بهره بسیاری از دانش‌پژوهان علوم رایانه باشد.
 
«نقشی بر سنگ»، در 205صفحه، به قیمت 12هزارتومان از سوی انتشارات فرهنگ معاصر در گروه دانش معاصر روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها