یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
از غارت اندیشه ها جلوگیری شود

مؤسسه خانه کتاب، کتابنامه «گزارش سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی کتاب سال در این اثر با ابراز نگرانی از نبود آثار فاخر در حوزه ترجمه، خواستار جلوگیری از غارت نتیجه اندیشه و اندیشه‌ورزی دیگران شده است.

«یکی از کارکردهای جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شناسایی و معرفی بهترین کتاب‌های منتشر شده در ایران به علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی است که در حال حاضر طی این سی‌وچهار دوره قریب به 700 عنوان کتاب به جامعه معرفی شده است.
 
با بررسی میزان چاپ کتاب‌های برگزیده و شایسته‌تقدیر 34 دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به نظر می‌رسد دبیرخانه این جایزه طی سالیان گذشته آن‌گونه که باید در معرفی کتاب‌های برگزیده به جامعه و همچنین تحلیل این کتاب‌ها و معرفی استانداردهای این آثار که منتج به برگزیده شدن آن‌ها شده، موفق عمل نکرده است. شاید یکی از دلایلی که امروزه میزان آثار کیفی در مقابل حجم آثار فراوان منتشره بالا نیست، همین نکته است که ما نتوانسته‌ایم سطح توقع جامعه از نویسندگان و مترجمان را ارتقا ببخشیم.
 
خانه کتاب به عنوان متولی اجرایی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و حوزه اطلاع‌رسانی کتاب، از حدود 2 سال پیش با انتشار کتابنامه جشنواره‌ها و برگزاری نمایشگاهی از این آثار، برنامه مدون و جامعی برای معرفی بهترین کتاب‌های منتشر شده طرح‌ریزی کرده است.»
 
جملات بالا برگرفته از سخنان مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب است که در بخش ابتدایی این اثر ارائه شده است.
 
محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی کتاب نیز در این اثر از نبود آثار فاخر در برخی حوزه‌ها مانند ترجمه ابراز نگرانی کرده است. به گفته وی: «در میدان‌هایی از پژوهش ـ به‌ویژه مواردی که پنداشته می‌شود باید از آثار فاخر برخوردار باشد ـ اثر برگزیده دیده نشد، در وادی‌هایی همچنان ترجمه و آن هم گاه نه چندان استوار جلوه بیشتری دارد، خادمان کتاب و نشر و پژوهش در «آیین برگزاری کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» سال‌های پیشین نیز، عالمان، معلمان، پیشروان تحقیق و متولیان فرهنگ و پژوهش به‌ویژه دولت را فراخوانده‌اند که چاره‌اندیشی کنند، آسیب‌شناسی کنند، که این همه چرا؟ و برای چیست؟ نتیجه برآمده از جشنواره‌های دیگر نیز کمابیش چنان است، این همه باید دغدغه‌های متولیان دانش، فرهنگ، کتاب و کتابت را افزون کند و همگان را به چاره‌اندیشی وادارد، اکنون از جمله بگوییم و تأکید کنیم که فقدان قانونی برای نشر الکترونیک و حضور صفحه‌ها و صحنه‌های مجازی که سال‌ها تلاش تحقیق و سخت‌کوشی و سرمایه مؤلفان، محققان و ناشران را یک‌جا به یغما می‌برند.
 
آسیب بزرگ و ضربه سختی بر جریان پژوهش و نشر است که هرچه سریع‌تر باید چاره‌اندیشی شود نقد و بررسی چرایی این واقع صادق نگران‌کننده است. شناسایی آسیب‌ها، جلوگیری از غارت نتیجه اندیشه و اندیشه‌ورزی دیگران نباید چندان دشوار باشد. عزمی راسخ باید و همتی بلند، قانونی کارآمد و اجرایی دقیق و نقش‌آفرین که امیدواریم رقم بخورد.»
 
در ادامه این اثر، نمایه تفصیلی آثار برگزیده و شایسته‌تقدیر سی‌وچهارمین جایزه کتاب سال عرضه شده است. آیین‌نامه جایزه کتاب سال، گزارش روند اجرایی، جدول‌های آماری و نمودارها از دیگر بخش‌های این اثر را شامل می‌شوند.

مؤسسه خانه کتاب به سفارش معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین چاپ کتابنامه «گزارش سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» را به کوشش حمیده نوروزیان و با همکاری فاطمه مقدس‌زاده، معصومه قزلباش، مسعود بهزادی‌راد، مهدی ملازاده، لیلا اسدیان و الهه رجبی‌فر، با شمارگان 1500 نسخه، در 128 صفحه، به بهای 100هزار تومان منتشر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها