پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
ویراست 34 «دستنامه درمان‌های طبی واشنگتن» به چاپ رسید

انتشارات تیمورزاده سی و چهارمین ویراست کتاب «دستنامه درمان‌های طبی واشنگتن» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین چاپ از سی‌چهارمین ویراست کتاب «دستنامه درمان‌های طبی واشنگتن» به قلم مشترک همانت گودارا،‌ آنجلا هیرب،‌ میشائیل ناسیف، هانا اُتپکا و آرون روسنستاک در 28 فصل از سوی انتشارات تیمورز‌اده به بازار نشر عرضه شده است.
 
دکتر مهیار شیرخدایی، دکتر علی ابطحی‌راد، دکتر حسام‌‌الدین حسین‌جانی، دکتر افسانه توده رنجبر،‌ دکتر محمد‌رضا ترحمی،‌ دکتر محمد رضائیان، دکتر رهام صادقی مکی و دکتر کاوه شفائی تنکابنی این کتاب را ترجمه کرده‌اند. ویراستاری علمی این کتاب را نیز دکتر مهیار شیرخدایی بر عهده داشته است.
 
از جمله مهم‌ترین فصل‌های کتاب حاضر می‌توان به «مراقبت از بیماران در طب داخلی»، «پیشگیری از بیماری قلبی»،‌ «آلرژی و ایمنی‌شناسی»، «تنظیم مایعات و الکترولیت‌ها»،‌ «بیماری‌های کلیوی»، «درمان ضد میکروبی»، «پیوند عضو»، «بیماری‌های گوارشی»، «بیماری‌های کبد»، «اختلالات انعقادی تروموز»، «مدیریت طبی بیماری‌های بد‌خیم»، «بیمار‌ی‌های غدد درون‌‌ریز» و «اورژانس‌های پزشکی» اشاره کرد.

در نخستین بخش کتاب درباره «مراقبت‌ از بیمار‌ان در طب داخلی» آمده است: «گرچه طرح عمومی درمان، رویکرد کلی به مشکلات شایع است،‌ اما درمان باید فرد به فرد و برای هرکس منحصر به مشکل خود او، صورت بگیرد. تمام اقدامات تشخیصی و درمانی، اعم از خطرات فواید و روش‌های جایگزینی آن‌ها، باید به دقت برای بیمار توضیح داده شود.»
 
در بخش دیگری از کتاب نویسندگان در تشریح «پیشگیری از بیماری‌‌‌های قلبی» نوشته‌اند که فشار خون عبارت است از اورژانس‌ها و فوریت‌های فشار خون. این حالت معمولا در بیمارانی بروز می‌کند که سابقه قبلی فشار خون بالا دارند، ولی ممکن است در افرادی که قبلا فشار خون طبیعی داشته‌اند نیز ایجاد شود. شدت بحران فشار خون نه‌ تنها به افزایش مطلق فشار خون مربوط است، بلکه با سرعت ایجاد آن نیز ارتباط دارد.
 
«آلرژی و ایمنی‌شناسی» از دیگر مباحث مهم کتاب است که این‌گونه تشریح شده است: «واکنش ناخواسته دارویی (ADR)، پاسخ نامطلوب یا ناخواسته به دارویی است که ایمونولوژیک، سمی یا ایدیوسنکراتیک باشد. واکنش آلرژیک دارویی به علت پاسخ ایمنی با واسطه ایمونوگلوبولین یا سلول‌های T است.»
 
مخاطبان در ادامه این کتاب مرجع پزشکی، با مفاهیمی مانند تظاهرات بالینی بیماری‌‌های کلیوی آشنا می‌شود. براین اساس، بیماری‌ کلیوی اغلب بدون علامت است یا با شکایت‌‌های غیراختصاصی تظاهر می‌‌کند. تظاهر آن برای اولین‌بار اغلب با نتیجه غیرطبیعی آزمایش و معمولا افزایش سطح کراتینین سرم (Cr) همراه است. یک آزمایش ادرار یا سدیمان غیرطبیعی همراه با پروتئین اوری، هما‌چوری یا پیوری می‌تواند نشانه بیماری کلیوی باشد.
 
نویسندگان در بخش دیگری از کتاب درباره «بیماری‌های کبد» آورده‌اند که بیماری‌ کبدی می‌تواند با طیفی از شرایط بالینی دیده شود و شامل بیماری‌ بدون علامت تا بیماری کبدی مرحله آخر (ESLD) است. با یک بررسی جامع از شرح‌حال و معاینه بالینی همراه با تست‌های تشخیصی بافت‌شناسی و تصویر‌برداری می‌توان در اغلب موارد به تشخیص دقیق رسید.

در مقدمه این کتاب به قلم دکتر علیرضا یلدا می‌خوانیم: «کتاب حاضر، ترجمه کتاب واشنگتن است که به کوشش جمعی از نخبگان، جهت اعتلای علمی هرچه بیشتر در این مرز و بوم گردآوری شده است.»
 
نخستین چاپ از سی و چهارمین ویراست «دستنامه درمان‌های طبی واشنگتن» با شمارگان یک‌هزار و 600 نسخه در 864 صفحه، به بهای 47 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات تیمور‌زاده راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها