ایبنا

×
جمعه ۱۴ آذر ۱۴۰۴
  • خانه
  • ادبیات
  • هنر
  • بین‌الملل
  • تاریخ‌
  • علم
  • کودک‌ونوجوان
  • دین و اندیشه
  • فرهنگ و نشر
  • میهن و مقاومت
  • ایبنا پلاس
  • استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان شمالی
    • خراسان رضوی
    • خراسان جنوبی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • فیلم و عکس
filterنمایش همه
  • فرزندان و واژه‌های فضای مجازی

    بحران زبان مشترک در خانواده‌های ایرانی؛

    فرزندان و واژه‌های فضای مجازی

    شکافِ زبانی میان کودکانِ نسلِ زد و آلفا و والدین، پدیده‌ای فنی یا گذرا نیست؛ پدیده‌ای ساختاری است که اگر بی‌توجه بماند، ریشه‌های مشارکت، امنیت و حقِ شنیده‌شدن را سست می‌کند.

    ۱۴۰۴-۰۹-۰۵ ۰۹:۰۰
  • ضرورت صیانت از حق بر دانایی کودکان در عصر فناوری

    ضرورت صیانت از حق بر دانایی کودکان در عصر فناوری

    حق بر کتاب، در عصر دیجیتال، تنها یک مطالبه فرهنگی نیست؛ سنگ‌بنای عدالت دانایی و انسانیت در جهان فناوری‌زده‌ی امروز است. کتاب به کودک می‌آموزد چگونه در میان انبوه صداها، صدای درون خود را بشنود و چگونه در برابر داده‌های بی‌پایان، معنا بیافریند. کودکی که کتاب نمی‌خواند، در آینده شهروندی نخواهد بود که توان تشخیص، نقد یا انتخاب داشته باشد.

    ۱۴۰۴-۰۸-۱۷ ۰۹:۰۰
  • چرا کودکان خالق فردای فرهنگ ایران هستند؟

    چرا کودکان خالق فردای فرهنگ ایران هستند؟

    شنیدن صدای کودک، نه فقط یک حق انسانی بلکه یک ضرورت ملی است؛ ضرورتی برای حفظ هویت، پویایی و خلاقیت فرهنگی ایران. اگر قرار است آینده فرهنگی کشور روشن و مستقل باشد، باید از امروز به صدای کودک گوش داد، به اندیشه او اعتماد کرد و به تخیلش احترام گذاشت. کودکان امروز، نویسندگان فردا و حافظان فرهنگ ملی‌اند.

    ۱۴۰۴-۰۸-۱۲ ۰۸:۵۶
  • نجات عادت مطالعه کودکان ایران

    نجات عادت مطالعه کودکان ایران

    هوش‌مصنوعی، متاورس و رسانه‌های نو، در حالی‌که فرصت‌هایی برای یادگیری فراهم می‌کنند، خطرات بزرگی نیز در پی دارند. کودکان با داده‌ها تغذیه می‌شوند، نه با داستان‌ها. در چنین فضایی، دولت نه می‌تواند نظاره‌گر باشد و نه صرفاً هشدار دهد؛ بلکه باید تنظیم‌گر باشد.

    ۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۰۹:۵۵
  • یادگیری در دنیای واقعیت افزوده

    آینده‌ی کتاب‌خوانی کودکان؛

    یادگیری در دنیای واقعیت افزوده

    کتاب‌های تصویری و تعاملی می‌توانند مسیر رشد زبانی را از سطح واژگان به سطح ساختارهای شناختی گسترش دهند. در جریان تعامل با تصویر و متن، کودک مفاهیمی چون زمان، مکان، ترتیب و احساسات را می‌آموزد. او یاد می‌گیرد چگونه داستان را بازگو کند، چگونه جمله بسازد، و چگونه از واژه‌ها برای بیان ایده‌هایش بهره ببرد.

    ۱۴۰۴-۰۷-۳۰ ۰۹:۴۶
  • چرا ادبیات کودک ایران به پارادایمی تازه نیاز دارد؟

    چرا ادبیات کودک ایران به پارادایمی تازه نیاز دارد؟

    در عصر دیجیتال و جهانی‌شدن، کودک دیگر تنها شنونده نیست، بلکه تولیدکننده معنا و فاعل فرهنگی است. او در فضای مجازی، بازی‌ها، پویانمایی‌ها و شبکه‌های اجتماعی حضور فعال دارد، می‌بیند، می‌نویسد، می‌سازد و تأثیر می‌گذارد. ازاین‌رو، ادبیات کودک در قرن بیست‌ویکم نمی‌تواند تنها برای کودک نوشته شود، بلکه باید با کودک و از چشم او نوشته شود. پارادایم جدید بر مبنای اصل گفت‌وگویی شکل می‌گیرد؛ ادبیاتی که به‌جای «آموزش از بالا» بر «هم‌سفری در معنا» تکیه دارد.

    ۱۴۰۴-۰۷-۱۴ ۰۹:۰۰
  • تهدید زبان فارسی و گویش‌های محلی کودکان در برابر فضای مجازی

    تهدید زبان فارسی و گویش‌های محلی کودکان در برابر فضای مجازی

    وقتی واژگان کودک ایرانی در شبکه‌های اجتماعی با فینگلیش جایگزین می‌شود، یا وقتی انیمیشن‌های خارجی و بازی‌های آنلاین ذهن او را از گویش مادری دور می‌سازد، در واقع بخشی از آینده زبانی ما در حال خاموشی است. پرسش اینجاست: آیا حق کودکان بر زبان و هویت زبانی‌شان در این غوغای دیجیتال حفظ شده است؟

    ۱۴۰۴-۰۷-۰۹ ۰۹:۰۳
  • حقوق کودکان رهاشده، در آینه روایت‌های فرهنگی

    از «وایولت اورگاردن» تا «آن شرلی»؛

    حقوق کودکان رهاشده، در آینه روایت‌های فرهنگی

    انیمه‌ی ژاپنی «وایولت اورگاردن» و رمان کلاسیک «آن شرلی در گرین گیبلز» را می‌توان ذیل مفاد کنوانسیون حقوق کودک ملل متحد و اصول راهنمای سازمان ملل برای جایگزین‌های مراقبت از کودکان تحلیل کرد. حق بر آموزش، حق بر هویت، حق بر حمایت در برابر سوءاستفاده، و حق بر زندگی خانوادگی، نه تنها حقوق بنیادینی‌اند که در این اسناد تصریح شده‌اند، بلکه عناصر مشترک و محوری در هر دو روایت فرهنگی هستند.

    ۱۴۰۴-۰۶-۳۰ ۰۹:۰۰
  • طنز در آثار رولد دال 

    به‌مناسبت ۱۳ سپتامبر، سالروز تولد خالق «ماتیلدا»؛

    طنز در آثار رولد دال 

    طنز در آثار رولد دال ویژگی خاصی دارد: هرگز تحقیرآمیز یا بی‌معنا نیست، بلکه در خدمت تقویت تخیل کودک و نقد ساختارهای ناعادلانه است. او توانست جهانی بیافریند که در آن بچه‌ها می‌خندند، اما همزمان به استقلال فکری و روحیه‌ی انتقادی تشویق می‌شوند.

    ۱۴۰۴-۰۶-۲۲ ۱۰:۳۰
  • میراث محمود کیانوش برای ادبیات داستانی کودک

    بررسی دو داستان کودک از محمود کیانوش؛

    میراث محمود کیانوش برای ادبیات داستانی کودک

    محمود کیانوش در دوره‌ای که ادبیات کودک ایران هنوز در حال شکل‌گیری بود، با نوآوری‌هایی چشمگیر، افق‌های تازه‌ای در این حوزه گشود. میراث او نه فقط در دغدغه‌های فکری و مضامین آثارش، بلکه در شیوه‌های نگارشی و سبک منحصر به فرد او نیز نهفته است.

    ۱۴۰۴-۰۶-۱۲ ۰۹:۰۰
  • جراحی فرم، نخستین نیاز ادبیات نوجوان ایرانی است

    درباب ضرورت تحول فرم در ادبیات نوجوان ایرانی؛

    جراحی فرم، نخستین نیاز ادبیات نوجوان ایرانی است

    نوجوان ایرانیِ امروز، در متن جهانی چندصدایی و تصویری، با فرم ادبیاتی روبه‌رو می‌شود که تجربه زیسته‌اش را درک نمی‌کند. مختصات روایی تجویزی، نظم خطی و اندرزگرایی رمان تالیفی، پاسخگوی جهان آشفته، گسسته و چندلایه نوجوانان نیست و در نتیجه، شکاف میان او و ادبیات بومی افزایش می‌یابد.

    ۱۴۰۴-۰۵-۲۰ ۱۲:۳۰
  • میراث فرهنگی دیجیتال کودکان

    ضرورت قانون‌گذاری برای حفظ هویت در عصر فناوری؛

    میراث فرهنگی دیجیتال کودکان

    میراث فرهنگی دیجیتال کودکان، پایه و اساس شکل‌دهی هویت فردی و جمعی نسل‌های آینده ایران است. فضای مجازی اگر به درستی مدیریت و قانون‌گذاری شود، می‌تواند گنجینه‌ای بی‌بدیل برای انتقال ارزش‌ها، تاریخ، زبان و سنت‌های ملی باشد؛ اما در غیاب چارچوب‌های قانونی محکم، به عرصه‌ای خطرناک برای انحلال فرهنگی و آسیب‌های هویتی بدل خواهد شد.

    ۱۴۰۴-۰۵-۱۹ ۰۹:۵۱
  • کودکان را با فرهنگ عامه‌ی ایرانی آشنا کنیم

    ضرورت احیای شعر و ضرب‌المثل برای توسعه سواد فرهنگی و حقوقی کودک؛

    کودکان را با فرهنگ عامه‌ی ایرانی آشنا کنیم

    مطالعات علمی روان‌رشدی نشان داده‌اند که بازی‌ها و افسانه‌های عامیانه کودکانه تأثیر مستقیمی بر توسعه زبان، مهارت‌های اجتماعی، حل مسأله و تصویرسازی ذهنی کودکان دارند. همچنین پژوهش‌ها تأکید می‌کنند که ضرب‌المثل‌ها و عبارات فرهنگی کوتاه و معنادار، به‌ویژه در داستان‌گویی یا آموزش تعاملی، دامنه واژگان و تفکر انتقادی را به‌طرز چشمگیری تقویت می‌کنند.

    ۱۴۰۴-۰۵-۱۴ ۰۸:۵۷
  • ماجراهای نوروز فراموش‌نشدنی یک نویسنده

    سلام بهار- ۲

    ماجراهای نوروز فراموش‌نشدنی یک نویسنده

    شهرزاد شهرجردی: ماجراجویی ما ادامه داشت و فردای آن روز به بولونیا رسیدیم. هر لحظه از دیدن آن‌همه کتاب فوق‌العاده در حیرت فرو می‌رفتیم و به وجد می‌آمدیم؛ اما از یک طرف، دلم در خانه‌مان بود که می‌دانستم سراسر پر از لحظه‌های ناب آماده‌سازی مراسم عروسی است و دلم پر می‌کشید کنار خواهرم و خانواده‌ام باشم.

    ۱۴۰۴-۰۱-۰۳ ۱۱:۱۶
  • کتابخانه ملی، ترجمه و کبوترهای چاهی

    سلام بهار- ۱

    کتابخانه ملی، ترجمه و کبوترهای چاهی

    شیما حسینی، مترجم کتاب کودک و نوجوان: حالا که به آن روزها فکر می‌کنم، خاطره‌هایم را می‌بینم؛میان کار و کلمه‌ها و داستان‌هایی که ترجمه کرده‌ام و لذت حضور تمام و کمال در لحظه‌هایی که ایستاده بودم و پرنده‌ها را تماشا می‌کردم. پرنده‌هایی که برای سهم خودشان از زمین و زندگی، می‌جنگیدند یا صبورانه صبر می‌کردند.

    ۱۴۰۳-۱۲-۳۰ ۱۲:۰۵
  • یک معرفی دیرهنگام برای یک بازگشت به‌هنگام

    به بهانه بازگشت «گروه ۱+۵»؛

    یک معرفی دیرهنگام برای یک بازگشت به‌هنگام

    مجموعه «گروه ۱+۵» که کتاب‌های فندق (واحد کودک نشر افق) منتشر کرده، روایتی است از گروهی از کودکان کم‌وبیش هم‌سن‌وسال که ساکن یک مجتمع مسکونی‌اند و در خلال زندگی روزمره، با موقعیت‌های عجیب‌وغریب و در عین حال معماگونه‌ای مواجه می‌شوند.

    ۱۴۰۳-۱۱-۲۴ ۰۸:۳۰
  • «بابا»؛ تصویری شاعرانه از پدرانگی

    یادداشت؛

    «بابا»؛ تصویری شاعرانه از پدرانگی

    کتاب «بابا» به قلم هلن دلفورژ با ترجمه زهرا قدیمی، مجموعه‌ای از خاطرات و احساسات پدرانه است که با زبانی ساده و روان، عمیق‌ترین احساسات پدران را به تصویر می‌کشد.

    ۱۴۰۳-۱۱-۲۳ ۱۱:۵۳
  • «دختری به کُره پسری به جهنم»؛ روایتی از طرفداری نوجوانان از کی‌پاپ

    معرفی داستان نوجوان؛

    «دختری به کُره پسری به جهنم»؛ روایتی از طرفداری نوجوانان از کی‌پاپ

    کتاب «دختری به کُره پسری به جهنم» به نویسندگی کبری التج درباره دختری به نام رافا و دوستانش است که با چالش‌های نوجوانی روبه‌رو می‌شوند؛ یکی از آن چالش‌ها گروه موسیقی کره‌ای است که همه دوستان رافا و هم‌کلاسی‌ها به آن علاقه‌مند هستند.

    ۱۴۰۳-۱۱-۰۱ ۱۵:۲۸
  • نگاهی به گزیده شعرهای مصطفی رحماندوست برای کودکان بالای ۶ سال

    معرفی کتاب شعر؛

    نگاهی به گزیده شعرهای مصطفی رحماندوست برای کودکان بالای ۶ سال

    کتاب «پروانه خوش به حالت!»، گزیده‌ای از شعرهای مصطفی رحماندوست است که به کوشش انتشارات مهرسا برای کودکان بالای ۶ سال منتشر شده است.

    ۱۴۰۳-۱۰-۱۶ ۱۵:۴۹
  • داستان چیست و چگونه می‌توان داستان‌نویس شد؟

    به بیانی ساده؛

    داستان چیست و چگونه می‌توان داستان‌نویس شد؟

    در این مطلب به‌طور ساده و کاربردی از داستان‌نویسی گفته‌ایم. همچنین، کتاب «کارگاه داستان‌نویسی» را نیز که آموزش ساده داستان‌نویسی برای علاقه‌مندان به این حرفه و هنر است، معرفی کرده‌ایم.

    ۱۴۰۳-۱۰-۰۹ ۱۰:۴۸
  • بازآفرینی چیست؟

    یادداشت؛

    بازآفرینی چیست؟

    بازآفرینی، زمانی ضرورت پیدا می‌کند که جامعه با تحوّلات عظیمی در جهان‌بینی، باورهای دینی، فرهنگ، نظام شناختی، سبک زندگی، سیاست و… روبه‌رو باشد. در چنین شرایطی، بازگشتن به سنت‌ها برای هویت‌یابی و معنابخشی به زندگیِ اکنون و جلوگیری از انقطاع فرهنگی با گذشته تمدنی، ضروری است.

    ۱۴۰۳-۰۹-۲۵ ۱۵:۲۲
  • کودکان در مواقع ضروری چگونه باید از خود مراقبت کنند؟

    معرفی کتاب داستان؛

    کودکان در مواقع ضروری چگونه باید از خود مراقبت کنند؟

    کتاب «فقط یک بار می‌توانم زنگ بزنم» به ماجرای یک روز پسربچه‌ای می‌پردازد که باید تنها، بدون حضور والدین، کارهای شخصی خود را انجام دهد.

    ۱۴۰۳-۰۹-۱۳ ۱۴:۳۴
  • نگاهی به کتاب «پرژنیوم»؛ داستان مواجهه یک نوجوان با بیماری سرطان

    معرفی داستان؛

    نگاهی به کتاب «پرژنیوم»؛ داستان مواجهه یک نوجوان با بیماری سرطان

    «پرژنیوم» داستان یک خانواده را روایت می‌کند. دختر نوجوان، وزشکار و شاعر خانواده دچار بیماری سرطان می‌شود و نحوه مواجهه خانواده با این اتفاق، دست‌مایه نوشتن این رمان نوجوان می‌شود.

    ۱۴۰۳-۰۹-۰۸ ۱۲:۱۲
  • حقوق کودکان، کتاب‌خوانی و تقویت مهارت‌های اجتماعی

    یادداشت مهمان؛

    حقوق کودکان، کتاب‌خوانی و تقویت مهارت‌های اجتماعی

    با بهره‌گیری از داستان‌های مناسب، والدین و مربیان می‌توانند کودکان را با مفاهیمی همچون تفاوت دیدگاه‌ها، ارزش گفت‌وگو و شیوه‌های سازنده حل اختلاف آشنا کنند.

    ۱۴۰۳-۰۹-۰۵ ۱۱:۳۹
  • «قطار دکمه‌ای»؛ شعرهایی آهنگین برای آشنایی خردسالان با مشاغل

    معرفی کتاب شعر؛

    «قطار دکمه‌ای»؛ شعرهایی آهنگین برای آشنایی خردسالان با مشاغل

    مجموعه‌شعر «قطار دکمه‌ای» سروده مریم هاشم‌پور یکی از نامزدهای بخش شعر نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان ۱۴۰۳ بوده است که در این مطلب به معرفی آن پرداخته‌ایم.

    ۱۴۰۳-۰۸-۲۸ ۱۴:۵۳
  • ماجراجویی دو نوجوان برای نجات باغ مادری

    معرفی کتاب «روز اول، روز آخر»؛

    ماجراجویی دو نوجوان برای نجات باغ مادری

    «روز اول، روز آخر» کتابی نوجوان به قلم معصومه میرابوطالبی است که روایتی از ماجراجویی دو دوست برای پیدا کردن پدر گمشده و تصاحب باغ مادری است.

    ۱۴۰۳-۰۸-۲۶ ۱۵:۵۴
  • «‌یک پاورقی»؛ داستان‌هایی نوآورانه از شاهنامه برای نوجوانان

    معرفی مجموعه داستان‌های کوتاه؛

    «‌یک پاورقی»؛ داستان‌هایی نوآورانه از شاهنامه برای نوجوانان

    این مجموعه در پنج جلد مجزا با عناوین «هفت‌خوان رستم»، «آرش کمانگیر»، «گردآفرید»، «زال» و «ضحاک» داستان‌هایی نوآورانه از کتاب «شاهنامه» فردوسی است.

    ۱۴۰۳-۰۸-۱۹ ۱۴:۵۲
  • خواندن برای رشد؛ تأثیر کتاب‌خوانی بر هوش هیجانی کودکان در جهان آنلاین

    یادداشت مهمان؛

    خواندن برای رشد؛ تأثیر کتاب‌خوانی بر هوش هیجانی کودکان در جهان آنلاین

    با توجه به اینکه نمی‌توان فناوری و تکنولوژی را نادیده گرفت و از زندگی حذف کرد، باید با به‌کارگیری روش‌های خلاقانه و تازه در بستر خانواده و جامعه، آن را کنترل کرد و با نظارت و مدیریت ارتباط کودکان با ابزار دیجیتال و ایجاد جایگزین‌های جذاب و مناسب، این وابستگی را به حداقل رساند و جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی را در زندگی کودکان بالا برد.

    ۱۴۰۳-۰۸-۱۸ ۱۱:۵۹
  • آرشیو مطالب
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جست‌وجوی پیشرفته
Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه