چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸
«صدایی که پر از بارون بارونه» در بازار کتاب پیچید

سومین مجموعه شعر موسی بندری با عنوان «صدایی که پر از بارون بارونه» به تازگی توسط انتشارات آوای کلار منتشر و راهی بازار نشر شد. شعرهای این مجموعه طی سال 87 سروده شده‌اند و استفاده از عناصر بومی از ویژگی‌های این دفتر شعر است.\

بندری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره سومین مجموعه شعر تازه منتشر شده‌اش گفت: این دفتر شعر دربرگیرنده 32 قطعه شعر و ادامه منطقی مجموعه پیشین من است. اما در مقایسه با آن مجموعه به تکامل بیشتری رسیده؛ چراکه من نیز به شناخت و تجربه بیشتری دست یافته‌ام.

استفاده از عناصر بومی و جغرافیایی یکی از ویژگی‌های این مجموعه است. به اعتقاد شاعر این مجموعه، هر انسانی حتی اگر شاعر نباشد با توجه به محیط پیرامونش و المان‌های منطقه جغرافیایی زندگی خود از یکسری عناصر بهره می‌گیرد. البته به دلیل ارتباط نزدیک‌تر شاعران با زبان و واژگان استفاده از این عناصر بومی در جهان آن‌ها نمایان‌تر است.

شعرهای این مجموعه بدون عنوان هستند. وی درباره علت این امر اظهار داشت: جهان امروز ما به سویی پیش می‌رود که عنوان‌ها دیگر در آن نقشی ندارند. نه تعریف کلاسیک و نه حتی تعریف مدرنی برای عنوان نداریم و در دنیای بی نام و نشانی سر می‌کنیم. بر همین اساس ترجیح می‌دهم این شعرها نیز بدون عنوان باشند.

این شاعر در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که این دفتر شعر از دیدگاه او به عنوان شاعر چه ویژگی‌ها و برتری‌های نسبت به آثار قبلی‌اش دارد توضیح داد: از نظر تجربه‌های زبانی به نظر خود گام‌هایی رو به جلو برداشته‌ام و این شاخصه‌های زبانی در سروده‌های من به استحکام بیشتری دست یافته‌اند.

وی ادامه داد: با شناخت بیشتر و امکاناتی که در بافت‌ها و ساخت‌های زبان شعر پیدا کرده‌ام این فرصت برای من ایجاد شده است تا این ویژگی‌ها را در شعرم کاربردی‌تر کنم.

موسی بندری متولد 1335 است. مجموعه شعرهای «فعل‌هایی كه در غیاب تو صرف می‌شوند»، «نامه بازشده، تار سیاه» و «گزیده شعر معاصر زن در استان هرمزگان به انتخاب موسی بندری» و مجموعه داستان‌ «گزارش موسینا از پشت شمشادها» عنوان کتاب‌های پیشین این شاعر و نویسنده هستند.

وی همچنین قصد دارد یک مجموعه داستان و یک مجموعه شعر جدیدش را برای چاپ به نشر افراز بسپارد اما هنوز عنوانی برای این دو کتاب در نظر نگرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط