دوشنبه ۲ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸
تازه‌ترین شعرهای خلیلی منتشر می‌شود

محمد خلیلی، شاعر و نویسنده، سیزدهمین دفتر شعرش را با عنوان «روییدن از رویاها» راهی بازار کتاب می‌کند. همچنین این شاعر دو مجموعه شعر دیگر با نام‌های «از نقره‌های نگاه ماه» و «سکوت آبی حوا» و یک مجموعه داستان «گل سرخی بر گیسو» را در دست انتشار دارد.

خلیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره مجموعه شعر «روییدن از رویاها» گفت: این مجموعه دربرگیرنده سروده‌های کوتاه من طی سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ در قالب سپید است. سیزدهمین دفتر شعرم را انتشارات ابتکارنو روانه بازار کتاب می‌کند.

وی در ادامه به سه اثر دیگر که به تازگی برای چاپ به دست ناشر سپرده است اشاره و تصریح کرد: این کتاب‌ها شامل دو مجموعه شعر و یک مجموعه داستان است که توسط انتشارات جان شیفته در دست چاپ هستند.

خلیلی در توضیح درباره این دو مجموعه شعر اظهار داشت: «از نقره‌های نگاه ماه» مجموعه‌ای از شعرهای کوتاه و «سکوت آبی حوا» در برگیرنده شعرهای نسبتا بلند من است. سروده‌های این دو مجموعه نیز همچون شعرهای پیشینم به مضامین عاطفی، اجتماعی و دغدغه‌های شخصی اختصاص دارد. البته نمی‌توان این شعرها را از نظر موضوعی دسته‌بندی کرد؛ چراکه تمامی مسائل پیرامون من به عنوان شاعر را در بر می‌گیرد.

وی افزود: «گل سرخی بر گیسو» نیز عنوان مجموعه داستانی شامل ۱۳ داستان کوتاه است. اگر مراحل اداری انتشار این سه اثر به سرعت طی شود شاید در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۸۹ عرضه شوند.

این شاعر دو مجموعه شعر با عنوان‌های احتمالی «شکسته‌های صدا» و «نام‌ها» را نیز آماده انتشار دارد. اما هنوز این کتاب‌ها را برای چاپ به ناشری نسپرده است.

وی در ادامه درباره وضعیت شعر امروز توضیح داد: متاسفانه در دو دهه اخیر شاهد حرکت برخی از شاعران هستیم که شعر را از چارچوب اصلی آن خارج می‌کنند؛ هرچند شعر چارچوب ویژه‌ای نمی‌شناسد اما این شاعران از سرچشمه شعر نو که نیماست دور شده‌اند.

خلیلی به شعر پست‌مدرن اشاره کرد و یادآور شد: این افراد معتقدند شعری به نام پست مدرن را باب کرده‌اند. اما سروده‌های آن‌ها در قالب آثار پست‌مدرن و شعرهای شاعرانی چون پل سلان که در این سبک فعال هستند، نمی‌گنجد.

وی افزود: شاعر امروز باید در مقایسه با نیما یوشیج به‌روزتر و مدرن‌تر شعر بسراید؛ اما اگر قالب شعر نیمایی است نباید از قالب نیما و سرشاخه‌های متعدد و متنوع آن همچون سرشاخه مهدی‌ اخوان‌ثالث، سیاوش کسرایی، احمد شاملو، سهراب سپهری، فروغ‌ فرخزاد و نادر نادرپور خارج شد. بلکه نسل‌های بعدی باید ادامه دهنده و کامل کننده راه این شاعران باشند.

این شاعر وضعیت شعر امروز را آشفته و شعری که به بیراهه می‌رود خواند و گفت: به طور حتم این روند بر مخاطب شعر تاثیر نامطلوبی خواهد گذاشت. از سوی دیگر گرانی کتاب، کم‌حوصلگی شعرخوانان، وضعیت پخش کتاب و وضعیت نشر نیز اوضاع شعر امروز و مخاطب آن‌را بغرنج‌تر می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط