چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۵
از جوانه تا جواني با تربيت پيامبر اعظم(ص)

چاپ نخست كتاب «از جوانه تا جواني با تربيت آفتاب» به قلم سيده صغري حسيني از سوي موسسه فرهنگي منادي تربيت منتشر و روانه بازار نشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، با هدف بررسي و تبيين ابعاد تربيتي سيره پيامبر(ص) و نحوه انتقال آنها به نوجوانان و جوانان تاليف شده و در قالب چهار فصل، مطالبي را ارايه كرده است.

حضرت اميرالمومنين(ع) در خطبه 160 نهج‌البلاغه فرموده‌اند: «پيروي از رفتار رسول خدا(ص) و الگوگيري از پيامبر(ص) براي شما كافي است بنابراين از پيامبر(ص) پاك و پاكيزه امت پيروي كنيد، زيرا راه و رسمش سرمشقي است براي كسي كه بخواهد تأسي جويد و انتسابي است عالي براي كسي كه بخواهد منتسب گردد و محبوب‌ترين بندگان نزد خداوند كسي است كه از پيامبرش سرمشق گيرد و قدم در جاي قدم او گذارد.» 

انسان بدون تربيت، تفاوتي با حيوان نخواهد داشت و لازمه انسان‌بودن، آراسته شدن به فضايل اخلاقي است. با توجه به اين كه قرآن رسالت پيامبران(عليهم‌السلام) را هدايت انسان‌ها و تزكيه آدميان ذكر مي‌كند؛ «ربنا وابعث فيهم رسولا منهم يتلوا عليهم آياتك و يعلمهم‌الكتاب والحكمه و يزكيهم انك انت‌العزيزالحكيم (بقره 129)»، پس بهترين راه هدايت، تربيت براساس سيره تربيتي پيامبر(ص) و پرورش در مكتب تربيتي اوست. 

نويسنده در بخشي از پيشگفتار كتاب نوشته است: «تحقيق در سيره پيامبر(ص) و غور و غوص در معارف و مطالب بيكران آن اقيانوس، كار هر كسي نيست. وليكن با توجه به جمله معروف "ما لا يدرك كله لا يترك كله" بر آن شدم تا به اندازه توان، جرعه‌اي بسيار اندك از اين درياي عميق را بنوشم. لذا بررسي ابعاد تربيتي پيامبر(ص) و انتقال آن به جوانان و نوجوانان را به حول و قوه الهي و با بضاعت اندك شروع نموده و سعي كردم تا همه مطالب فقط برگرفته از سيره و سنت پيامبر بزرگوار اسلام(ص) باشد تا شايد پرتويي از روش تربيتي پيامبر(ص) را به ره‌پويان تربيت نسل آينده در آموزش و پرورش ارايه دهد.»
 
اين نوشتار در چهار فصل تنظيم شده است. بعد از تعريف مختصري از سيره تربيتي پيامبر(ص) در فصل اول، شش اصل از اصول و مباني تربتي پيامبر(ص) بررسي مي‌شود. فصل دوم ويژگي‌هاي لازم براي مربي را دربردارد. فصل بعدي شيوه‌ها و روش‌هاي تربيتي برگرفته از مدرسه تربيتي پيامبر اسلام(ص) را عنوان مي‌كند كه مشتمل بر پانزده روش تربيتي آن بزرگوار(ص) است. فصل پاياني به ويژگي‌هاي جوانان و روش تطبيق اصول تربيتي در برخورد با جوانان و نوجوانان اختصاص دارد. 

كتاب‌هاي نهج‌البلاغه، فرهنگ معاصر عربي، آيين تربيت، فروغي از تربيت اسلامي، در قلمرو معرفت تعليم و تربيت اسلامي، سيره پيامبر اعظم(ص)، مباني تربيت اسلامي، آداب تعليم و تعلم در اسلام، اسلام تعليم و تربيت، سيري در تربيت اسلامي، معلم موفق، من لا يحضره‌الفقيه، سيره پيامبر(ص) در رهبري و انسان‌سازي، تفسيرالميزان، سنن‌النبي(ص)، الحديث، جوان از نظر عقل و احساسات، جوان و بزرگسال، خصائص‌الرسول(ص)، جاذبه و دافعه علي(ع)، سيري در سيره نبوي و مستدرك‌الوسائل و مستنبط‌المسائل، از منابع و مآخذ نويسنده در تدوين اين اثرند.

نخستين چاپ كتاب «از جوانه تا جواني با تربيت آفتاب» را موسسه فرهنگي منادي تربيت در شمارگان 3000 نسخه، 72 صفحه و بهاي 15000 ريال راهي بازار نشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط