چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۰
جلوه‌هايي از شخصيت حضرت معصومه(س) در «مهتاب اهل‌بيت»

چاپ اول كتاب «مهتاب اهل‌بيت» به كوشش سيدحسين اسحاقي از سوي مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مجموعه به دنبال بازشناسي جلوه‌هايي از شخصيت حضرت فاطمه معصومه(س) و معرفي آن به مشتاقان «الگوطلب» و «نمونه‌خواه» است. 

در ميان شهرهاي ايران، شهر مقدس قم موقعيت ممتاز و برجسته‌اي دارد؛ زيرا از يك‌سو، بارگاه ملكوتي و حرم مطهر حضرت معصومه(س)، دختر گرامي امام موسي‌بن جعفر(ع) و از سوي ديگر، حوزه علميه قم، پايگاه نشر انديشه‌هاي اسلامي و علوم و معارف اهل‌بيت(ع) و بزرگترين مركز علمي و فرهنگي جهان تشيع در اين شهر قرار گرفته‌اند. 

وجود اين دو امتياز بزرگ، شهر قم را به صورت شهري زيارتي مهمي درآورده كه هر سال با شكوه معنوي و علمي خود، ميليون‌ها نفر از شيعيان و عاشقان اهل‌بيت(ع) و دوستداران مكتب امام صادق(ع) را به سوي خود مي‌كشاند. 

هدف مسافر و زايري كه وارد قم مي‌شود، زيارت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، حضور در زير قبه و رواق‌ها و بيوتات متبركه آستانه مقدسه، كسب فيض و معنويت از خانه اهل‌بيت(ع) و آشيانه آل‌محمد(ع) و تجديد ميثاق با خاندان عصمت و طهارت(ع) است. 

هنگامي كه زاير به درون حرم قدم مي‌گذارد، شكوه خيره كننده حرم‌ مطهر، چنان او را مجذوب خود مي‌سازد كه گويا در دنيايي غير از دنياي پرغوغاي بيرون، زندگي مي‌كند. او صداي فرشتگان را مي‌شنود و در هواي بهشت نفس مي‌كشد. او عاشقي است كه به جمع عاشقان و مشتاقان معشوق پيوسته است و خود را عضوي از جمعيتي مي‌يابد كه گرداگرد ضريح مقدس به دعا و زيارت و راز و نياز عاشقانه پرداخته‌اند و بر آن صندوق نقره‌اي، كه نشاني از دوست و يار محبوب دارد، بوسه مي‌زنند. خاطره اين ديدار و معنويت اين حضور و شكوه اين منظره نيز همواره در خاطرش مي‌ماند و او را براي حضوري دوباره و زيارتي ديگر فرامي‌خواند. 

براي شيعيان و دوستداران اهل‌بيت(ع)، زيارت حرم مطهر حضرت معصومه(ع)، مانند زيارت قبر پيامبر اعظم(ص) و حضرت زهرا(س) و ائمه معصومين(ع) يك آرزو است و هرگاه فرصتي دست دهد و امكاناتي فراهم شود، خود را موظف مي‌دانند به زيارت قبر دختر موسي‌بن جعفر(ع) و كريمه اهل‌بيت(س) مشرف شوند و به ثوابي كه در روايات و احاديث معصومين(ع) براي زيارت آن بزرگوار ذكر شده است، دست يابند. 

امام صادق(ع) فرمود: «ستدفن فيها امراة من اولادي تسمي فاطمة فمن زارها و جبت له‌الجنة؛ به زودي در آنجا (قم) زني از اولاد من دفن مي‌شود كه نام او فاطمه است. پس هركس او را زيارت كند، بهشت بر او واجب مي‌شود.» همچنين امام رضا(ع) به سعد قمي فرمود: «اي سعد! ما را قبري پيش شما است. سعد مي‌گويد: عرض كردم فدايت شوم، منظورتان قبر فاطمه دختر موسي است؟ فرمود: آري، هركس او را زيارت كند، در حالي كه عارف به حق او باشد، وارد بهشت مي‌شود». 

بر اساس مطالب كتاب، با اين قداست و بزرگي كريمه اهل‌بيت(س) شايسته است كه با شخصيت گران‌قدر ايشان بيشتر آشنا شويم. از اين‌رو، نوشتار پيش‌رو با نگاهي گذرا به شخصيت حضرت معصومه(س)، بررسي فضايل ايشان، منزلت و كرامات حضرت معصومه(س) از منظر علما و آداب زيارت حضرت معصومه(ع) گامي هرچند كوتاه برداشته، زيرا از شخصيت و معنويت ايشان تنها مي‌توان گلبرگي را چيد و تقديم داشت و هيچكس را ياراي آگاهي از عمق فضايل و معنويت ايشان نيست. 

مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما در ديباچه كتاب حاضر مي‌نويسد: «حضرت معصومه(س)، شجره طيبه‌اي است كه بركت وجودش، آبشخور دل‌هاي شيفته مومناني است كه در برهوت هستي در پي‌آب حياتي مي‌گردند. او عطيه‌اي الهي است كه درك ژرفاي اقيانوس فضايلش در توان ما نيست. در ساحل بي‌كران كرامات او، جز دستي نتوان تر كرد و جز جرعه نشايد كه نوشيد. جايگاه رفيع او خيره‌كنننده ديدگان هر صاحب بصيرتي است، چنان كه دل و جان را مي‌آكند و توان هر بيان و كلامي را از انسان مي‌ستاند. در اين ميان، تنها نگريستن به سيره عملي و شيوه رفتاري اوست كه ما را با ژرفاي كمالات و فضيلت‌هاي وي آشنا مي‌سازد. در واقع، زندگي‌نامه زيبا، پرنكته و آموزنده او، آيينه‌اي است كه فضايلش را بر رواق‌ دل‌ها مي‌تاباند و شبستان جان را چون روز روشن مي‌سازد.
اين مجموعه به دنبال بازشناسي جلوه‌هايي از شخصيت اين بانوي بزرگ و معرفي آن به مشتاقان "الگو طلب" و "نمونه‌خواه" است. شايسته است كه زندگي سراسر نورانيت اين اسوه همه اعصار و قرون را به دقت بنگريم و آموزه‌هاي آن را در زندگي به كار بنديم. اين مجموعه با استفاده از آثار حضرت آيت‌الله سيدجعفر ميرعظيمي، مرحوم استاد محمد محمدي اشتهاردي، سيدحسين اسحاقي و پژوهش خواهران و نويسندگان ارجمند ماهنامه ادبي اشارات به بار نشسته است. اميد كه مورد استفاده اصحاب رسانه ملي قرار گيرد.»
 
اين كتاب در سه بخش و 10 فصل، سيري كوتاه به زندگي كريمه اهل‌بيت، حضرت فاطمه معصومه(س) دارد. بخش اول؛ نگاهي گذرا به شخصيت حضرت معصومه(س) شامل فصل‌هايي با موضوعات «با جاري كوثر، منزلت و كرامات حضرت معصومه(س)، آداب زيارت حضرت معصومه(س)، گلبرگي از كرامات حضرت معصومه(س)، فضيلت قم؛ آشيانه آل محمد(ص)»، بخش دوم؛ برگزيده ادب فارسي شامل «ورود حضرت معصومه(س) به قم، ولادت حضرت معصومه(س)، وفات حضرت معصومه(س) و متون ادبي كوتاه، اشعار و بخش سوم؛ همراه با برنامه‌سازان نام دارند. 

كتاب‌هاي تذكرة‌الخواص، كامل‌الزيارات، زندگي و كرامات حضرت معصومه(س)، كرامات حضرت معصومه(س)، لمعات عشق، اللؤلؤةالثمينة، وسائل‌الشيعه، نگاهي به زندگاني حضرت معصومه(س)، زبدة‌التصانيف، گنجينه دانشمندان، ناسخ‌التواريخ، وفاء‌الوفاء، مجموعه اشعار پيرامون حضرت معصومه(س)، آينه عصمت، مجالس‌المومنين، ارشاد، زندگاني حضرت معصومه(س) و تاريخ قم، معصومه قم، اعلام‌الوري، گل‌هاي زهرايي، جدي فروزان، گنجينه آثار، تاريخ قم، سفينة‌النجاة، انوارالمشعشعين، قم دربار كريمه اهل‌بيت(ع)، اصول كافي، فروع كافي، بحارالانوار، نگين قم، فروغي از كوثر، تاريخچه حضرت معصومه(س)، حضرت معصومه فاطمه دوم(س)، بارگاه فاطمه معصومه(س)، تجلي‌گاه فاطمه زهرا(س)، دارالسلام و ... از منابع مورد استناد مولف در تدوين اين اثرند. 

چاپ اول كتاب «مهتاب اهل‌بيت» در شمارگان 1800 نسخه، 245 صفحه و بهاي 25000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط