سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
برنامه‌های یادروز سعدی اعلام شد/ تقدیر از سعدی پژوهان

فارس- برنامه‌های یادروز سعدی توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تشریح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، حمیدرضا قانعی ظهر سه شنبه در آستانه اول اردیبهشت ماه جلالی یادروز شیخ اجل سعدی شیرازی به اعلام برنامه های یادروز سعدی در جمع خبرنگاران پرداخت و گفت: امسال در هفته بزرگداشت سعدی آغاز چند رویداد ملی را پیش رو داریم و به مدت ۹ ماه یک جریان فرهنگی و هنری را شکل می دهد.

به گفته او، در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ۲۰ برنامه مستقل در هفته بزرگداشت سعدی برگزار می‌شود.

قانعی با بیان اینکه در رویدادی بنام «تحفه روزگار» در شهرستان‌ها گرامیداشت سعدی برگزارر می شود، افزود: امسال برنامه های یادروز شیخ اجل متفاوت تر است زیرا با رایزن های فرهنگی ایران در دیگر کشورها برنامه های مشترک خواهیم داشت که فراتر از مرزها باشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس خاطرنشان کرد که برنامه های علمی یادروز سعدی با مشارکت مرکز سعدی شناسی به صورت حضوری از یکم اردیبهشت برگزار می شود و نشست های تخصصی بعد از گلباران آرامگاه سعدی در ساعت ۹ روز یکم اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می شود.

محفل خوشنویسی به پاسداشت سعدی برگزار می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از برپایی محفل خوشنویسی با حضور استاد یدالله کابلی و استاد حیدری از اساتید برجسته خوشنویسی در لابی تالار حافظ و نگارخانه نوبنیاد «سرو» در تالار حافظ خبر داد که تا ششم اردیبهشت ماه ادامه دارد.

قانعی با یادآوری اینکه صبح اول اردیبهشت ماه جلالی مراسم گلباران آرامگاه سعدی با حضور اساتید زبان و ادبیات فارسی، اسعدی شناسان، ادبا و شعرا ببرگزار خواهد شد، اعلام کرد: برنامه اصلی یادروزسعدی که سی و یکم فروردین است از ساعت ۱۹ آغاز خواهد شد که با حضور وزیر فرعنگ و ارشاد اسلامی و دکتر «داریا ارس» سعدی پژوه و رییس بنیاد ملی آتاتورک و سفیر سابق ترکیه در ایران به عنوان سخنران علمی است و استاندار فارس و امام جمعه شیراز به سخنرانی می پردازند.

وی با اعلام اینکه برنامه های علمی یادروز سعدی با همکاری انجمن ملی آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار می شود، گفت: سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه علامه طباطبایی در تهران نشستی با عنوان «سعدی در اقلیم چین» برگزار می شود.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، روز چهارم اردیبهشت نیز در سفارت هندوستان نشست «سعدی و نسخه های سعدی» در کشور هند» با سخنرانی آذرمیدخت صفوی و دکتر محمد شالویی میزبان سعدی پژوهان و علاقه‌مندان زبان و ادب فارسی است.

وی اضافه کرد: روز پنجم اردیبهشت نشست «سعدی و نظامیه بغداد» در سفارت جمهوری عراق به شکل برخط برگزار می شود. همچنین روز ششم اردیبهشت اختتامیه هفته سعدی در انجمن ملی آثار و مفاخر فرهنگی ایران همراه با تجلیل از سعدی پژوهان دوره های گذشته برگزار می شود.

قانعی از انتشار سه فراخوان در خصوص تهیه کالاهای فرهنگی با موضع سعدی، جشنواره عروسکی در زمینه داستان های سعدی و نقاشی کودک و نوجوان در ارتباط با آثار سعدی خبر داد و افزود: کانون پرورش فکری استان فارس امسال چند پویش با موضع سعدی دارد.

اجرای نمایش عروسکی از یکم تا سوم اردیبهشت در محله یا آرامگاه سعدی دیگر برنامه ای است که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اعلام کرد و افزود: آذین بندی خیابان منتهی به آرامگاه با همکاری شهرداری از دیگر برنامه های بزرگداشت شیخ اجل است که در طول هفته فرهنگی و هنری سعدی در نظر گرفته شده است

وی از برگزاری مراسم تقدیر و دیدار با سعدی پژوهان با عنوان «صحبت یار» خبر داد و گفت: افزون بر این با همکاری دانشگاه شیراز کتب و پایان نامه های مرتب ط بابا سعدی شناسی مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

اجرای سالار عقیلی در یادروز سعدی

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، اجرای سالار عقیلی خواننده برجسته در آرامگاه سعدی بعد از سخنرانی ها از عمعمده برنامه های این روز است.

وی ادامه داد: شورای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی که در استان فارس تشکیل شد تلاش می کند مردم بیشتر از نامهای فارسی استفاده کنند و نامگذاری اصناف بر اساس زبان فارسی باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس چرایی مردمی نبودن یادروز سعدی را تجربه سال گذشته و ازدحام جمعیت عنوان کرد و گفت: به واسطه جنس موسیقی و زحمات عدیده ای که ممکن است برای مردم پیش بیاید این مراسم به صورت محدود و رسمی برگزار خواهد شد.

قانعی از انتشار مجله سعدی شناسی به این مناسبت خبر داد و افزود: این نشریه حاوی سخنرانی های سال گذشته یادروز سعدی است.

به گزارش ایبنا؛ یکم اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با سالروز بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی بازدید از آرامگاه این شاعر و نویسنده پارسی‌گوی نامدار ایرانی، برای عموم علاقه‌مندان رایگان است. گل‌باران آرامگاه سعدی، اجرای برنامه‌های فرهنگی، گردشگری کودک، برنامه هنری نقاشی گل و مرغ، خوشنویسی و نقالی در آرامگاه سعدی از برنامه‌های هفته بزرگداشت یاد روز سعدی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها