سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
در کتاب «خدای مهربانم سلام» نمونه‌ای از ارتباط ساده و شیرین بچه‌ها با خداوند را می‌بینیم

سنا ثقفی، نویسنده کتاب «خدای مهربانم سلام» گفت: هدف اصلی کتاب همین بوده که نمونه‌ای از یک ارتباط ساده و خیلی شیرین با خداوند را به بچه‌ها نشان دهیم در عین اینکه اسامی خداوند هم به آن‌ها گفته می‌شود.

سنا ثقفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره موضوع کتاب جدید خود گفت: این کتاب از پنج داستان تشکیل شده است که در قالب نامه‌های شخصیت اصلی به خداوند پیش می‌رود. در هر داستان می‌بینیم که کودک در تعدادی نامه، ماجراهایی را طی چندروز برای خداوند می‌نویسد که هر کدام پیرنگ و خط داستانی متفاوتی را دنبال می‌کند. در طول این داستان‌ها ما با اسامی خداوند آشنا می‌شویم؛ به این صورت که در پایان هر نامه، کودک یکی از اسمای خداوند را توصیف می‌کند. مثلاً «تو که از همه مهربان‌تری»، «تو که برای همه خواب‌های خوب کنار می‌گذاری» یا «تو که از پس هر کاری برمی‌آیی». هر کدام از این اسامی برگرفته از اسامی خداوند در دعای جوشن کبیر است.

او افزود: در خلال این داستان‌ها، علاوه‌بر اینکه کودک ماجراهایی را دنبال می‌کند، با اسامی خداوند هم آشنا می‌شود. هدف اصلی کتاب هم همین بوده است؛ آشناشدن بچه‌ها با اسمای خداوند و ویژگی‌هایی که دارد و ارتباطی که در زندگی روزمره می‌توانند با خدا داشته باشند.

نویسنده کتاب «خدای مهربانم سلام» در توضیح بیشتر علت نگارش این اثر بیان کرد: در مباحثی مثل دعا یا گفت‌وگو با خداوند، آثار کودکی که داریم بیشتر کتاب‌هایی‌اند که با غم همراه شده‌اند و مبتنی بر برطرف‌کردن غم و استغفار و این موارد هستند. من در این کتاب دوست داشتم وجه‌ای از زندگی روزمره و شادی را به مخاطب منتقل کنم؛ یعنی علاوه‌بر اینکه در دو موردی که اشاره شد هم واجب است به خداوند برگردیم، در زندگی روزمره و اتفاقات شاد و ساده‌ترین چیزها هم می‌توانیم با خداوند ارتباط داشته باشیم. همچنین خدا هم خودش را با این نام‌ها به ما معرفی کرده است و اهل بیت (ع) هم پروردگار را با این اسامی به ما شناسانده‌اند. بنابراین هدف اصلی کتاب همین بوده که نمونه‌ای از یک ارتباط ساده و خیلی شیرین با خداوند را به بچه‌ها نشان دهیم در عین اینکه اسامی خداوند هم به آن‌ها گفته می‌شود.

ثقفی درباره قالب کتاب عنوان کرد: داستان این کتاب کاملاً بر پایه نامه‌ها پیش می‌رود؛ یعنی نه راوی‌ای داریم که خارج از نامه‌ها صحبت کند و نه هیچ صحنه‌پردازی دیگری خارج از نامه‌ها. داستان ما پنج نامه است که شخصیت قهرمان که کودکی دبستانی است برای ما اتفاق‌ها را روایت می‌کند. راوی، نویسنده نامه‌هاست و از تجربیات و ماجراهای زندگی خود و دغدغه‌هایش برای ما می‌گوید.

او به تصویرگری کتاب هم اشاره کرد و گفت: تصویرگری کار و کتاب‌سازی و چاپ اثر هم خوب بوده است و ترکیب تصویر و متن برای مخاطب کودک این کتاب که در سنین دبستان هستند می‌تواند خوب باشد.

کتاب «خدای مهربانم سلام» به قلم سنا ثقفی با تصویرگری تهمینه سلیمانی به کوشش کتاب‌های پروانه (کودک و نوجوان انتشارات به‌نشر) به تازگی در ماه مبارک رمضان منتشر و در بازار کتاب کودک و نوجوان ایران عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط