سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶
نمایشگاه کتاب، المپیک نویسندگان و ناشران است

مازندران-شاعر مازندرانی گفت: برای هر ناشر، نویسنده و شاعر، نمایشگاه کتاب مانند مسابقات جهانی و المپیک برای ورزشکاران است، اوج تلاش نویسندگان و ناشران در نمایشگاه کتاب ظهور می‌یابد که هر ساله برگزار می‌شود و می‌توانند از این فرصت بهره ببرند.

‌احمد ایرانی‌نسب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، در باره اینکه پدیدآورندگان بومی چگونه می‌توانند از فرصت نمایشگاه کتاب برای ارائه آثار خود بهره ببرند، اظهار کرد: برای هر ناشر، نویسنده و شاعر، نمایشگاه کتاب مانند مسابقات جهانی و المپیک برای ورزشکاران است، اوج تلاش نویسندگان و ناشران در نمایشگاه کتاب ظهور می‌یابد که هر ساله برگزار می‌شود و می‌توانند از این فرصت بهره ببرند.

وی در پاسخ به این پرسش که «پدیدآورندگان بومی چگونه می‌توانند در نمایشگاه کتاب سهم داشته باشند و خود آثار خود را در فضای نمایشگاه کتاب عرضه کرده و از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنند؟»، افزود: بهتر است پدیدآورندگان بومی در این نمایشگاه شرکت و آثار خود را عرضه کنند، جهان کوچکی داریم به نام بومی که کتاب‌ها در همان محدوده عرصه می‌شود اما جهان بزرگ‌تری برای نویسندگان بومی به نام ایران وجود دارد و خوب است که افراد با حضور در نمایشگاه و برگردان فارسی آثار خود، این آثار را در اختیار دیگر اقوام قرار دهند، مازندران می‌تواند در این زمینه حضور خوبی داشته باشد.

این شاعر مازندرانی گفت: در دیدار اخیر با رهبری، ایشان فرمودند آثار باید ترجمه شده و به جهانیان عرضه شود، ایشان این جمله را درباره اشعاری که برای فلسطین سروده می‌شود فرمودند، می‌توانیم از همین منویات در راستای آثار بومی هم برای ارائه به دیگر هموطنان استفاده کنیم.

ایرانی‌نسب درباره ارتباط پدیدآورندگان بومی با مخاطبان نمایشگاه کتاب دارید، تصریح کرد: نمایشگاه فضای رقابتی است و از همه قومیت‌ها حضور دارند آثار فاخر قطعاً دیده می‌شوند و دیوان فدایی تلاوکی که از مفاخر مازندران است به این شکل در کشور معروف شد.

وی با اشاره به اینکه اگر آثار به زبان محلی باشد دیگر قومیت‌ها متوجه موضوع کتاب نمی‌شوند، باید به زبان فارسی برگردانده شود تا استفاده کنیم، ادامه داد: اگر کرسی‌های پرسش و پاسخ و معرفی کتاب در نمایشگاه برگزار شود مفید است، همچنین کسی که مانند راهنما در غرفه‌ها عمل کند و کتاب‌ها را معرفی کند از ملزومات نمایشگاه است تا این ارتباط مستمر شود.

این شاعر درباره بخش مجازی نمایشگاه کتاب، خاطرنشان کرد: از بخش‌های جذاب نمایشگاه، بخش مجازی است، بسیاری از دوستداران کتاب و کتاب‌خوان‌ها شرایط حضور در نمایشگاه را ندارند و این درگاه مجازی کار مثبتی بوده و از بهترین اقداماتی که صورت گرفته قلمداد می‌شود.

ایرانی‌نسب اظهار کرد: بارها شاهد بودم شاعران و نویسندگان که کتاب عرضه می‌کنند صف چند صد متری در نمایشگاه تشکیل می‌شود و علاقه‌مندان ساعت‌ها در صف می‌ایستند تا کتاب را با امضای نویسنده یا شاعر دریافت کنند تشکیل همین صف بسیار ترغیب کننده برای دیگران است، این حسن در خرید مجازی وجود ندارد.

وی گفت: چنانچه درگاه اینترنتی یک هفته زودتر از نمایشگاه کتاب باز شود می‌توان این مشوق را در نظر گرفت که اگر مخاطبی پیش از شروع نمایشگاه اقدام به خرید از درگاه مجازی کند کتاب با امضای نویسنده یا شاعر ارسال می‌شود و یا اینکه یا درصد تخفیف بیشتری تعلق گیرد، می‌توان از این رایانه‌هایی که مردم را علاقه‌مند به خرید کتاب کند مردم استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سرخوش کریمی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    عالیست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها