سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۹
ارائه کتاب معمر شکوفایی اندیشه است

خراسان‌رضوی – یک ناشر و نویسنده مشهدی گفت: ارائه کتاب در مقاطع و فرصت‌های زمانی مختلف معمر شکوفایی اندیشه و سازندگی و رسیدن به مرز دانایی است.

محمد حقیقت‌خواه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، در آستانه سی و پنجمین دور از نمایشگاه کتاب تهران گفت: ارائه کتاب در مقاطع و فرصت‌های زمانی مختلف معمر شکوفایی اندیشه وسازندگی ورسیدن به مرز دانایی است.

مدیر انتشارات سیمرغ خراسان بیان کرد: نمایشگاه کتاب یکی از نمادهای تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که باید تمام متولیان فرهنگی در استمرار و گسترش هرچه بیشتر آن در سطح جامعه و تبدیل این رویداد به یک فرصت قابل دسترس برای مردم تلاش کنند.

حقیقت‌خواه که تاکنون چاپ ۴۵ کتاب را در کارنامه هنری خود دارد ابراز کرد: دغدغه همه ناشران شهرستانی واستانی فقدان نمایشگاه کتاب بومی برای عرضه آثار چاپی این مولفان است و همین عامل گاهی باعث دلسردی و رکود تولید و چاپ کتاب در تیراژهای متعارف می‌شود.

وی افزود: نکته مهم دیگر عدم خرید کتاب از نویسندگان چاپ اول به بهانه نامطلوب بودن اوضاع اقتصادی در سطح کشور است.

متولیان نمایشگاه کتاب سفیران دانایی هستند

حقیقت‌خواه تاکید کرد: متولیان فرهنگی با برگزاری نمایشگاه کتاب می‌توانند مدافعان دانایی و آگاهی‌بخشی مردم ایران و دیگر کشورهای همسایه که در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنند باشند.

مدیر انجمن نویسندگان اهل قلم خراسان گفت: متولیان نمایشگاه کتاب، برای رساندن مردم به سرزمین نور و معرفت، خود سفیران دانایی خواهند بود. همین مسئله می تواند عامل آگاهی‌بخشی ومعرفت‌شناسی باشد و از همه مهمتر بستری مناسب برای جهل زدایی از فرهنگ غنی ایرانی خواهد بود.

وی اظهار کرد: متمرکز کردن نمایشگاه کتاب در تهران یک محدویت و محرومیت برای قشر زیادی از مردم علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی است که باید برای رفع این نقیصه فرهنگی تدبیری عاجل کرد.

لزوم برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب

محمد حقیقت‌خواه ادامه داد: این‌گونه به نظر می‌رسد که باید نمایشگاه کتاب مثل سال‌های قبل از شیوع کرونا در سطح کشور، در استان‌ها هم برگزار شود تا قدری به مردم اهل مطالعه در دیگر شهرها هم کمک شود.

این ناشر تصریح کرد: متاسفانه به خاطر تمرکز تمام امکانات در تهران، بیشتر ناشران شهرستانی و استانی با مشکلات مالی مواجه واغلب تعطیل ویا با ظرفیت بسیار کمی فعالیت می کنند. شاید یک عامل عدم شرکت برخی از این ناشران در نمایشگاه تهران هزینه زیاد شرکت در نمایشگاه است.

وی با اشاره به لزوم برگزاری نمایشگاه‌های استانی گفت: پیشنهاد می‌کنم برگزاری نمایشگاه‌های استانی را به هر استان بسپارند و یا اینکه ناشران استانی بتوانند با مشارکت ناشران تهرانی کتابهای خودشان را در این رویداد بسیار خوب عرضه کنند.

حقیقت‌خواه درباره شعار نمایشگاه کتاب امسال که همان «بخوانیم وبسازیم» است بیان کرد: همه ما در وهله حرف زدن هم زیبا حرف می‌زنیم وهم حرف زیبا می‌زنیم که این وهله را «شعار» می‌نامیم. اما از هر شعار توقع یک تحول، حرکت و پویایی انتظار می‌رود که این آغاز راه دانایی و رشد استعداد است. باید همه‌گی برای به ثمر رسیدن این شعار قدم‌های زیادی برداریم تا نتیجه آن برای مردم هم ملموس باشد.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها