جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۲
حرکت آثار شهید سلیمانی به سمت ترجمه / پیچیدگی صحت‌سنجی اطلاعات

نشست نقد و بررسی کتب حاج قاسم سلیمانی با حضور مدیران انتشارات خط مقدم، روایت فتح و مکتب حاج قاسم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست نقد و بررسی کتب حاج قاسم سلیمانی با حضور حجت الاسلام هادی شیرازی مدیر انتشارات خط مقدم، مهدی محمدخانی مدیر انتشارات روایت فتح و فاطمه مطهری مدیر انتشارات مکتب حاج قاسم در محل غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران برگزار شد.


فاطمه مطهری مدیر انتشارات مکتب حاج قاسم در این نشست اظهار کرد: انتشارات مکتب حاج قاسم یکسال بعد از شهادت حاج قاسم همزمان با تاسیس مجموعه مکتب ایجاد شد و «از چیزی نمی‌ترسیدم» اولین کتاب انتشارات و به دلیل اینکه خاطرات خود نوشته شهید سلیمانی بود مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و تا امروز حدود ۵۰۰ هزار نسخه از آن چاپ شده است.


وی با اشاره به تولیدات انتشارات مکتب حاج قاسم در حوزه کودک و نوجوان ادامه داد: پی‌نما (کمیک استریپ) کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» برای نوجوانان تدوین و منتشر شده است، تولیدات این‌چنینی کمک می‌کند نوجوانان و نسل جدید شناخت و آشنایی خوبی با حاج قاسم داشته باشند.


مدیر انتشارات مکتب حاج قاسم در خصوص آخرین تولیدات این مجموعه ادامه داد: «باران گرفته است» آخرین اثر انتشارات مکتب حاج قاسم است و در نمایشگاه کتاب سال جاری به عنوان پرفروش‌ترین اثر غرفه شناخته می‌شود. ما در کل سعی کردیم همه موضوعات از شعر و رمان و داستان و کارهای پژوهشی را در همه رده‌های سنی جذب تولید کنیم.


وی در خصوص چالش‌های تولید اثر در خصوص شهید سلیمانی گفت: صحت مطالب تولید شده برای همه مجموعه‌ها مهم است، اما این اهمیت برای ما دوچندان است، زیرا انتشارات مختلف ما را مرجع می‌دادند و مخاطب از انتشارات ما انتظار هیچگونه اشتباهی ندارد و خودمان نیز همین انتظار داریم.


مطهری تصریح کرد: در فاصله پنج سال از شهادت حاج قاسم ۸۰۰ عنوان کتاب منتشر شده است و بسیاری از این کتاب‌ها آثاری هستند که آنقدر روی آنها تحقیق نشده است به خصوص آثاری که در سال اول شهادت تولید شد. ما مصاحبه افراد مختلف را برای راستی‌آزمایی تطبیق می‌دادیم.


وی تاکید کرد: ما در مکتب حاج قاسم دنبال تعداد بالای کتاب نیستیم و برای ما مهم این است که آثار اطلاعات درستی و موثقی داشته باشد. در آثار نه باید بزرگ‌نمایی شود که شهید دست نیافتنی باشد نه آنقدر معمولی به نظر برسد.


مدیر انتشارات مکتب حاج قاسم در خصوص ترجمه آثار این مجموعه گفت: از امسال ترجمه را به عربی، انگلیسی و اردو آغاز کردیم. همچنین ترجمه آثار خارجی نیز مورد توجه است. استقبال خوبی از بازدید کنندگان غیر ایرانی داشتیم و اینکه آثار ترجمه به دست مخاطب برسد مهم‌تر از تعدد تولیدات ترجمه است.


همچنین محمدخانی مدیر انتشارات روایت فتح در این نشست اظهار کرد: روایت فتح با روایت مسائل روز با خوانندگان خود همراه است. قبل از شهادت حاج قاسم تحقیقاتی در خصوص زندگی وی شروع شد زیرا کار تحقیقاتی در خصوص راویان جنگ داشتیم.


وی افزود: «حاج قاسم سلام» اثری در خصوص حاج قاسم در عملیات والفجر ۸ بود که قرار بود این اثر نوشته شود اما قبل از انتشار شهادت حاج قاسم رخ داد، اما ما به این روند ادامه دادیم و کتاب بعد از شهادت چاپ شد و اولین کتابی بود که بعد از شهادت حاج قاسم در خصوص او به چاپ رسید.


مدیر انتشارات روایت فتح ادامه داد: کتاب بعدی مجموعه روایت فتح در خصوص شهید سلیمانی «برسد به دست حاج قاسم» بود که نامه‌های نوجوانان و جوانان به حاج قاسم به مناسبت چهلم او بود که ۳ هزار نامه به حاج قاسم را جمع کردیم و ۱۱۰ اثر به عنوان برنده معرفی شدند و تعدادی از آنها کتاب «برسد به دست حاج قاسم» را تشکیل داد.


محمدخانی اضافه کرد: اثر بعدی مجموعه روایت فتح در خصوص حاج قاسم «مرا بپذیر بود» که با همکاری مکتب حاج قاسم نوشته شد و با اقبال عمومی همراه بود. البته نوشتن در حوزه حاج قاسم کار سختی است زیرا صحت سنجی اطلاعات در این حوزه پیچیده است البته خیال ما از اطلاعاتی که از مکتب حاج قاسم می‌گرفتیم راحت بود.


وی در خصوص لزوم کار ترجمه در خصوص شهید سلیمانی گفت: انتشارات روایت فتح از یکی دو سال پیش کار ترجمه را آغاز کرد و بیش از ۲۵ کتاب را ترجمه کرد و در مرحله دوم ترجمه آثار، کتب مربوط به حاج قاسم ترجمه خواهد شد.


همچنین حجت الاسلام شیرازی مدیر انتشارات خط مقدم در این مراسم گفت: رویکرد خط مقدم معرفی حداکثری حاج قاسم بوده است و خواستیم ابر روایتی از ابر مرد محور مقاومت داشته باشیم و در این حوزه کتاب‌های مطرح و شاخصی به چاپ رسیده است.


وی تاکید کرد: باید در همه آثار که از این به بعد نوشته می‌شود، نقش شهید سلیمانی روشن باشد. همه آثار ما نقش شهید سلیمانی را جدی و اثرگذار روایت کرده است و میتوانیم بگوییم کارمان را درست انجام دادیم، البته معتقدیم کارها تا الان صرفاً یک دست گرمی است.


مدیر انتشارات خط مقدم ادامه داد: مجوز آثار حوزه شهید سلیمانی نسبت به سایر آثار متفاوت است. کار حوزه شهید سلیمانی کار فرهنگی و دلی است. پیش می‌آمد در حین مصاحبه در زینبیون تمام شیشه های ساختمان با حمله دشمنان ریخت. امید همه فعالان این حوزه عنایت و دستگیری شهداست.


شیرازی خاطر نشان کرد: در مجموعه خط مقدم تا به حال بیش از ۷۰ کتاب ترجمه شده است و آثار شهید سلیمانی به سمت ترجمه رفته است.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

شما می توانید اطلاعات کامل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را از اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط