جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
سردار سلیمانی نقطه کانونی اخبار فرهنگ مقاومت

در هفته‌ای که گذشت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی را در خود داشت که این مناسبت باعث شد اغلب خبرهای حوزه فرهنگ مقاومت به حاج قاسم اختصاص پیدا کند. در گزارش زیر به مرور اهم رویدادهای فرهنگ مقاومت پرداخته شده است.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ هفته‌ای که گذشت انبوهی از رویدادهای فرهنگی را در خود داشت که بخش زیادی از این رویدادها به حوزه فرهنگ مقاومت مربوط بود. یکی از دلایل انبوهی رویدادهای این حوزه به دلیل برگزاری چهارمین سالگرد حاج قاسم سلیمانی بود که از چندین روز قبل آغاز شد و اغلب رویدادهای مربوط به حاج قاسم رونمایی و معرفی کتاب را با خود داشت. در اغلب سازمان‌ها، نهادها و موسسات رویداهای فرهنگی و هنری به مناسبت سالگرد شهادت سردار برگزار شد که بخشی از این رویدادها در گزارش منخب اخبار هفته فرهنگ مقاومت جای گرفته است که در گزارش زیر می‌خوانید.

گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی

سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح با گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی و شهید آوینی ضمن بیان تشابهات ویژگی‌های دو مجموعه روایت فتح و رویان بیان کرد: حسن و ویژگی این دو مجموعه این است که بر آمده از فطرت و نهاد انقلاب اسلامی است و این انگیزه انقلابی باعث شده که قوه محرکه این دو مجموعه خون پاک شهدا باشد. کاری که تاکنون پژوهشگاه رویان انجام داده است فتح و فتوحات است و احساس می کنیم روایت این فتوحات، روایت امید آفرینی است. ما در مجموعه بنیاد فرهنگی روایت فتح، آمادگی داریم تا این فتوحات جهادگران علمی را روایت کنیم تا در تاریخ ثبت و ماندگار شود.

حاج قاسم یک فرمانده تمام عیار و یک نخبه نظامی بود

سال ۱۳۹۶ اولین نویسنده‌ای بودم که در بحبوبه جنگ سوریه به آنجا رفتم. آن موقع هنوز جنگ تمام نشده بود. هیچ‌کدام از این دوستان که امروز درباره سوریه می‌نویسند، در زمان جنگ نبودندو همه آنها بعد از جنگ رفته‌اند زمانی که دیگر داعش از بین رفته بود، و الان شدند صاحب نظر در جنگ سوریه. من هم به سفارش حاج قاسم به سوریه رفتم، یعنی سردار حاج قاسم به من گفت برو و درباره عملیات نبل و الزهرا کتاب بنویس، من همیشه می‌گویم حاج قاسم علاوه بر اینکه یک فرمانده تمام عیار و نخبه نظامی بود، یک روان‌شناس، جامعه‌شناس، مردم‌شناس و فرهنگ‌شناس بسیار خبره‌ای بود. به هر حال به توصیه حاج قاسم به سوریه رفتم و برای نوشتن کتاب‌های مربوط به جنگ سوریه آنجا ماندم.

سرمای استخوان‌سوز قدرت چکاندن ماشه

عملیات محمد رسول‌الله (ص) که دوازدهمین روز از زمستان ۱۳۶۰ انجام شد، مثالی در اثبات درستی صحبت‌های حاج احمد متوسلیان بود. او در آن نبرد فرمانده محور شمالی بود و محمدابراهیم همت نیز، فرماندهی محور جنوبی را به عهده داشت. عملیات در منطقه تخت‌اورامان کرمانشاه انجام گرفت و بیشتر نیروهای حاضر در آن از بچه‌های کرمانشاه بودند و منطقه را تاحدی می‌شناختند. اما دشواری‌های اجرای عملیات، حتی برای آنان نیز بسیار زیاد بود. «سرما تا مغزاستخوان‌شان نفوذ می‌کرد. هفت هشت ساعت پیاده‌روی و بالا رفتن از قله‌ها، اگر در پرتگاه‌ها سقوط نمی‌کردند توانی برای‌شان نمی‌گذاشت. بعضی وقتی به هدف‌های‌شان رسیدند و نیروهای دشمن در مقرهای‌شان را محاصره کردند، آنقدر یخ زده بودند که دست‌شان قدرت چکاندن ماشه را نداشت.»

تجلیل از سیدرزاق امیری نویسنده و جانباز در شیراز

سید رزاق امیری در دوازدهم دی ماه سال ۱۳۴۱ در شهر فراشبند از توابع استان فارس متولد و همرزم شهیدان والا مقام کرامت الله اکبری، سهراب غلامپور، سید هاشم میری، قربانعلی عالیشوندی، صدرالله رضانژاد، مرتضی جوکار و… از گردان ۶۳۱ تیپ امام سجاد علیه السلام فارس و جانباز ویلچری ۷۰ درصد به بالا در دوران دفاع مقدس است. امیری در سال‌های اخیر کتاب‌های متعددی تالیف کرده و دستی هم بر شعر دارد و در همین راستا اثر ارزشمند «تاریخ و فرهنگ مردم فراشبند» را در ۶۱۲ صفحه با استفاده از ۲۰۸ عنوان منبع پژوهشی به اضافه تحقیقات میدانی وسیع، در سال ۱۳۸۲ در انتشارات نوید شیراز منتشر کرده است.

«نامزد گلوله‌ها» قلمی ظریف و حساس دارد

محسن مومنی شریف؛ نویسنده و رئیس سابق حوزه هنری به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب‌های زیادی درباره حاج قاسم سلیمانی نوشته شده است، اما دو کتابی که من خواندم و پسندیدم؛ نخست کتاب «نامزد گلوله‌ها، سفری به زندگی شهید قاسم سلیمانی» به قلم مرتضی سرهنگی و «سرباز قاسم سلیمانی به روایت مصطفی رحیمی» است. در کتاب «من نامزد گلوله‌ها هستم» در قالب سفری کوتاه از یک صبح در قنات‌ملک تا نیمه‌شبی سرد در فرودگاه بغداد، ما با زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی آشنا خواهیم شد. کتاب با اشاره آغاز می‌شود که مقدمه کتاب است و بابی به مقصود و منظور این نوشتار. به مانند نقشه راهنمایی در این سفر. اشاره دل‌نوشته‌ای است که از چرایی این اثر می‌گوید و البته از نام کتاب و از اندازه سفر.

مشقت مصاحبه با فرماندهان جبهه مقاومت

مدیر انتشارات خط مقدم درباره دشواری کار درباره جبهه مقاومت در بررسی کتاب «سرباز قاسم سلیمانی به روایت مصطفی رحیمی» گفت: فرمانده‌ای که درگیر میدان است و شب و روز در صحنه حضور دارد، گاه هماهنگی برای مصاحبه بسیار دشوار است و شاید ماه‌ها گرفتن مصاحبه به طول بینجامد. چنانکه در کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» با فرماندهانی مصاحبه شد که در نقاط مختلف جبهه مقاومت در حال خدمت بودند و با دشواری با آنها مصاحبه شد. هماهنگی برای مصاحبه‌های از این دست زمان زیادی طول کشید و بخشی از فکر و نیروی ما را درگیر کرد. البته این یک قسمت از سختی کار در تولید اثر است. برای نمونه یک پروژه داشتیم که زحمت آنرا گلعلی بابایی کشید، ما به دمشق رفتیم و از آنجا با هماهنگی با دفتر فرمانده مزبور به حلب و وقتی رسیدیم گفتند که فرمانده به تدمور رفته است و ما مجبور شدیم به تدمور برویم که یک منطقه کویری در شرق سوریه است و ما همه این راه را رفتیم که یک ساعت مصاحبه بگیریم که در آن سفر مقدور نشد و بعد از پنج شش بار سفر کردن موفق به مصاحبه با فرمانده موردنظر شدیم.

ترجمه انگلیسی کتاب «سلیمانی عزیز»

ترجمه انگلیسی کتاب «سلیمانی عزیز» با عنوان «Commander of the Hearts؛ فرمانده قلب‌ها» ، همزمان با چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد. این کتاب جزو اولین آثار تولید شده فارسی پس از شهادت سپهبد شهید سردار حاج قاسم است که توسط نشر حماسه یاران که روانه بازار شد. «Commander of the Hearts»؛ حاصل کار تیمی جمعی از محبان و علاقمندان ایرانی و غیر ایرانی حاج قاسم، است که در آستانه چهارمین سالگرد آسمانی شدن سردار دل‌ها، توسط نشر White Feather (وایت فیذر) تهیه و تدوین شده است و مسیر آشنایی با این الگوی بی‌نظیر جهاد و مقاومت را برای انگلیسی زبانان هموار می‌سازد.

قصه من و حاج قاسم در «باران گرفته»

مراسم احمد یوسف‌زاده، نویسنده کتاب «باران گرفته» در آیین رونمایی از آثار منتشره مکتب حاج قاسم در تالار رودکی که با فرزندان شهید سلیمانی پس از خواندن دلنوشته خود برای شهید سلیمانی گفت: قصه من و حاج قاسم از آنجا شروع شد که او پس از خواندن کتاب «آن بیست و سه نفر» نامه‌ای برای من نوشت. من هم در جواب نامه‌اش ادای دین کردم و کتاب زندگی‌نامه‌اش را نوشتم که جلد اول آن امروز رونمایی می‌شود. البته پیش‌تر از این کتاب «شاید پیش از اذان صبح» را هم نوشتم که دلنوشته‌هایی برای او بود.

«خون‌شریکی»؛ یادداشت‌های رسانه‌ای محمدسرور رجایی

دفتر دوم کتاب «خون‌شریکی»؛ مجموعه یادداشت‌های رسانه‌ای محمدسرور رجایی، نویسنده و شاعر افغانستانی به کوشش علی‌اصغر مرتضایی‌راد، پژمان عرب، علی ناصری از سوی انتشارات راه یار روانه بازار نشر شد.در مقدمه این کتاب به قلم امیر سعادتی می‌خوانیم: «زنده‌یاد محمدسرور رجایی طبق نوشته‌های خودش حوالی سال ۱۳۷۳ به ایران مهاجرت کرده است. سابقه آشنایی و رفاقت من با سرور به نیمه دوم دهه هشتاد بازمی‌گردد. یادداشت‌ها و شعرهایی از او را اینجا و آنجا دیده و خوانده بودم؛ اما شاید حدود سال ۱۳۸۵ یا ۱۳۸۶ بود که او را برای اولین‌بار در تهران و در دفتر مجله «راه» دیدم. بعد از ماجراهای تعطیلی سوره، هنوز دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتردستک‌دار نشده بود و همه‌اش در همان دفتر مجله راه بودم.

رونمایی ده عنوان کتاب جدید نشر ۲۷ بعثت

رونمایی ده عنوان کتاب جدید نشر ۲۷ بعثت در کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت، امروز دهم دی‌ماه در سالن شهدای گمنام استانداری تهران رونمایی شدند.در این مراسم که با حضور سرداران لشکری و کشوری و جمعی از نویسندگان و فعالان رسانه برگزار شد از کتاب‌های «آسمان‌شناس؛ سرگذشت و خاطرات شهید حسن آبشناسان» به قلم مشهود گودرزی‌نژاد و وحید احمدی، «ماه تمام؛ سرگذشت‌نامه مستند معلم بسیجی شهید محمدابراهیم همت» به قلم گل‌علی بابایی‌، «فرهنگنامه شهدای فرماندهی انتظامی تهران بزرگ» به کوشش رحیم مخدومی و جمعی از نویسندگان، «زخم پاییز؛ روایتی از زندگی شهید مدافع امنیت پوریا احمدی» به قلم فائزه طاووسی‌، کتاب «ترور در تهران» به قلم محمد گرشاسبی و سعید زاهدی، «عروج از شاخه زیتون؛ روایت‌هایی درباره زندگی احمد متوسلیان از کودکی تا اسارت» به قلم جواد کلاته عربی، «عطر دل انگیز؛ مجموعه بیانات و جلسات حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) رهبر معظم انقلاب در رابطه با رزمندگان لشکر همیشه پیروز ۲۷ محمدرسول‌الله (ص)»، «‌ماجرای امروز؛ ماجرای حماسه و شهادت شهدای مدافع امنیت» به قلم سمیه عظیمی ستوده، «راه خون؛ یادداشت‌های روزانه سرلشکر پاسدار شهید غلام‌رضا صالحی» به قلم احمد دهقان و «قهوه تلخ در مرصاد؛ خاطرات تلخ و شیرین مدافعان سلامت در نبرد با کرونا» به قلم مهدی عجم رونمایی شد.

نخستین جلد دایره‌المعارف دفاع مقدس

سردار رحیم صفوی، رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: امسال نخستین جلد دایره‌المعارف دفاع مقدس منتشر خواهد شد و امیدواریم کارهای پژوهشی پژوهشگران تبدیل منافع ملی کشورمان شود و به حل مسأله کمک کند.

زندگی‌نامه زکریا شیری در «کاش برگردی»

کتاب «کاش برگردی»؛ زندگی نامه شهید مدافع حرم زکریا شیری به روایت مادر، توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ سیزدهم رسید. محمد رسول ملاحسنی که قبلاً با کتاب «یادت باشد» نگاهی عاشقانه به زندگی مدافعان حرم داشته است، این‌بار در کتاب «کاش برگردی» در نگاهی تازه، داستان زندگی یکی از شهدای مدافع حرم را از زبان مادر شهید به روایت می‌نشیند و در صفحات مختلف، نکات تربیتی یک زندگی ساده را با روایتی داستانی و جذاب تقدیم خوانندگان می‌کند.

سادگی مهمترین ویژگی «عزیز زیبای من»

«عزیز زیبای من» کتابی خواندنی است. به خاطرات نزدیکان و دوستان حاج قاسم تکیه می‌کند و روایتی مستند از روزهای پایانی زندگی این قهرمان شهید شکل می‌دهد. کتابی خواندنی است، زیرا از دل ملموس‌ترین و زمینی‌ترین اتفاقات، ناب‌ترین و عمیق‌ترین حقایق آسمانی را روایت می‌کند و با درنگ بر خلق‌وخو و منش سردار سلیمانی، جنس متفاوتی از زیبایی را به خواننده نشان می‌دهد… «عزیز زیبای من» متن منسجم و روانی دارد. سادگی نیز از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. به قول نویسنده‌اش زینب مولایی «سعی کردم کتاب را ساده و روان بنویسم تا یک نوجوان، جوان و حتی سالمند بتواند آن را بخواند و دخل و تصرفی نداشته باشم و عین واقعیت را بگویم.» همین سادگی و پایبندی به واقعیت، برخی جملات را خالی از احساس نشان می‌دهد و میان خواننده و بعضی از راویان، فاصله می‌اندازد. اما این ایراد کوچک، که در بسیاری از روایت‌های مستند خواه‌ناخواه به‌وجود می‌آید، خللی در کلیت کار ایجاد نمی‌کند.

جنبه پرکاری و خستگی‌ناپذیریسردار در کتاب مشهود است

در «سلیمانی عزیز ۲» خاطرات متنوع است و به ابعاد مختلف شخصیت شهید سلیمانی پرداخته است. یک بعد شخصیت حاج قاسم دیپلماسی قوی اوست و تدبیرهایی که در عرصه سیاسی داشته است. جنبه پرکاری حاجی و خستگی ناپذیری او هم در کتاب مشهود است. نکته دیگر، آن جنبه التفات حاج قاسم به خانواده خودش است. نامه‌ای در کتاب آمده که حاجی به مناسبت روز زن برای همسرش نوشته است یا در جایی رفتار او با نوه‌هایش را می‌ببینید، کشتی می‌گرفته با آنها بازی می‌کرده است. چه کسی؟ مردی که گفتم برای حرف آمریکایی‌ها تره خرد نمی‌کند، اما همبازی نوه‌هایش می‌شود. یکی دوسال با این خاطرات زندگی می‌کردم و فقط دنبال این بودم که بنویسم تا بقیه مردم هم اینها را بدانند. حسم این بود که اگر اینها را ننویسم، خیلی از خاطرات را کسی دیگر پیدا نمی‌کند و ممکن است فراموش شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها