سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
علی باباجانی: دوره «قاصدک» فضای سالم و مهربانانه‌ای داشت

نویسنده و شاعر کودک و نوجوان: از ویژگی‌های این دوره می‌توان به سلامت آن اشاره کرد. فضای سالم و مهربانانه و صمیمی این دوره، کمک کرد تا ارتباطات (هنرجویان) شایسته و دور از دغدغه باشد؛ هنرجویانی که جز پیشرفت ادبی و هنری خود به چیز دیگری فکر نمی‌کردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی باباجانی، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان پس از اتمام مرحله سوم دوره اول آموزش شعر و داستان «قاصدک» که در شهر یزد برگزار شده بود، خاطره‌نگاری‌ای از کلاس خود در این دوره نوشته و در اختیار ما قرار داده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

از دوران تحصیل در مدرسه تا کنون تجربه و خاطره‌های زیادی از اردوهای فرهنگی و ادبی دارم. هر کدام رنگ و بوی خاص خودش را دارد. یکی از این اردوها مرحله سوم دوره اول آموزش شعر و داستان «قاصدک» در یزد بود. این‌بار در کسوت استادی در این دوره شرکت کردم.

دو روز به‌شدت کاری که در هر روز چهار جلسه کلاس قصه‌نویسی کودک و نوجوان برگزار شد. ویژگی این کلاس‌ها در این بود که مخاطبان و هنرجویان از ۱۵ ساله تا ۴۰ ساله در کلاس حضور داشتند و تدریس در این نوع کلاس‌ها با توجه به تنوع سنی دشواری خودش را داشت؛ ولی از آنجا که هنرجویان بیشتر طالب مطالب و دریافت بودند، آموزش به سهولت انجام می‌شد. در این کلاس سعی کردم با تلفیق روان‌شناسی و ادبیات، رویکرد جدیدی را داشته باشم و شکر خدا مورد استقبال قرار گرفت. در این دوره فضای آموزش هم بسیار دلنشین و زیبا بود. دانشگاه آزاد تفت که در محاصره کوه‌های اطراف بود، تصویر زیبا و به یادماندنی برای مدعوین به جا گذاشت. علاوه‌بر دوره‌های آموزشی، برگزاری دو جلسه شعر، نقد کتاب و بازنویسی از برنامه‌های جانبی این دوره بود.

بازدید از رصدخانه دانشگاه و خلق یک شب خاطره‌انگیز و آشنایی مهمانان با خلقت و عجایب کیهان و آسمان هم یکی از برنامه‌های عالی بود که جنبه خداشناسی و معنویت آن قابل توجه بود. یزدگردی از دیگر برنامه‌ها بود که راهنمای گردشگری اطلاعات جالبی را به مهمانان می‌داد و پابه‌پای شاعران و نویسندگان تا میدان امیرچخماق، همراه بود و مهمان‌نوازی‌شان حال همه را خوب کرد و سرانجام دیدار با یکی از نویسندگان پیشکسوت یزد بود که خاطره دیگری را به دفتر خاطرات این دوره اضافه کرد.

جا دارد از حمایت علی رمضانی (مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران) تشکر کنم که اگر حمایت او نبود، این اتفاق‌های زیبا رقم نمی‌خورد. از ویژگی‌های این دوره می‌توان به سلامت آن اشاره کرد. فضای سالم و مهربانانه و صمیمی این دوره، کمک کرد تا ارتباطات (هنرجویان) شایسته و دور از دغدغه باشد؛ هنرجویانی که جز پیشرفت ادبی و هنری خود به چیز دیگری فکر نمی‌کردند و روابط خواهرانه و برادرانه و با سلامت کامل پیش رفت. همدلی و مدیریت برادرانه حامد محقق هم باعث شد که فضا کاملاً محترمانه و به دور از تکبر باشد. برنامه‌ریزی خوب و پیگیرانه سیداحمد میرزاده و همراهی عالی خانم بابایی با هنرجویان هم از ویژگی‌های این دوره بود.


لازم است تشکر کنم از همه عزیزان که با همدلی و همراهی این مسیر را برای هنرجویان و استادان هموار کردند. امید که با تداوم این اقدام ارزشمند، نویسندگان و شاعران نوجو و پویایی به جامعه ادبی کودک و نوجوان اضافه شوند و در ارتقا و رشد ادبیات کودک و نوجوان مؤثر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط