پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۹
آذریزدی با عشق تمام و آگاهانه متون کهن را بازنویسی کرد

محمود پوروهاب، نویسنده و شاعر حوزه کودک نوجوان گفت: مهدی آذریزدی با عشق و آگاهانه به بازنویسی متون کهن فارسی اقدام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمود پوروهاب در نشست «شب قصه‌های خوب» با نگاه به کتاب هادی حکیمیان درباره زندگی و آثار مهدی آذریزدی که دقایقی پیش، سوم اسفند با حضور ادب‌جویان دومین دوره آموزش داستان و شعر قاصدک برگزار شد، عنوان کرد: پژوهشگران زیادی مانند ذبیح‌الله صفا که حدود شاعر گمنام را کشف کرد و برادران آیتی و دیگران را سراغ داریم که ارزش واقعی آنها شناخته نشده است. مهدی آذریزدی نیز متاسفانه زندگی محقرانه‌ای داشت. تا هجده سالگی نیز بی‌سواد بود و بعد از اینکه از پارچه‌بافی به کتابفروشی روی آورد باسواد شد و بعد از مدتی برای کار به چاپخانه رفت. ملک‌الشعرای بهار نیز آثار وی را ستوده و دلیل اصلی محبوبت وی تنها استعدادش نبود بلکه عشق بسیار وی به فهمیدن و لذت بردن کودکان بود.

این نویسنده افزود: متون کهن فارسی سرشار از قصه‌هاست و کودکان نیز علاقه بسیاری به متون کهن دارند. آذریزدی با عشق تمام و آگاهانه به بازنویسی پرداخت و حتی روی واژه‌ها حساس بود. به عنوان نمونه در داستان منظوم خرگوش باهوش از مثنوی معنوی اشاره شده که خرگوش لرزید و شیر او را در بغل گرفت، آذریزدی این جمله را تغییر داده و با مترادف‌سازی و بدون حشو بیان کرده شیر او را میان دستانش گرفت. هنوز با گذشت دهه‌ها قصه‌های آذریزدی شیرین است. آذریزدی به بازآفرینی متون نیز اقدام کرده و گاهی تغییراتی اندک ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: اکنون شکل و قالب قصه‌نویسی به داستان نزدیک شده و پیچیدگی‌های خاص دارد. امثال سوسن طاقدیس، ابوالحسن نجفی، حسین فتاحی، جعفر ابراهیمی و هادی حکیمیان در حوزه بازنویسی فعالیت‌های خوبی انجام داده‌اند.

گام بزرگ و استوار آذریزدی در الگوسازی برای ادبیات کودک و نوجوان

در این نشست همچنین هادی حکیمیان، نویسنده «من آذریزدی هستم» در سخنانی به شخصیت‌پردازی و بیان نکاتی از منش و رفتار آذریزدی در این اثر اشاره کرد و گفت: بسیاری از شخصیت‌های موثر و امثال آذریزدی زحمت بسیاری برای ادبیات کودک و نوجوان کشیده‌اند که باید معرفی شوند.

آذریزدی با عشق تمام و آگاهانه متون کهن را بازنویسی کرد

وی تاکید کرد: کار آذریزدی مهم است چراکه آغازگر یک راه جدید بود، بسیاری بودند که بازنویسی متون کهن را انجام دادند ولی وی بدون هیچ حمایتی بهترین بود و تمام کارهایی که در ادبیات کودک و نوجوان انجام می‌شود نتیجه گام بلند آذریزدی بوده که بدون حمایت بهترین الگو شد.

حکیمیان افزود: رهبر انقلاب اسلامی در یک دیدار عمومی تاکید کردند که در یک مقطع تربیت فرزندانشان را مدیون قصه‌های اذریزدی هستند که همین نشان‌دهنده اهمیت آثار وی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها