شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۷
کتاب «پایه‌ نشانه؛ مبانی نظری برای مدرسین، دانشجویان و هنرجویان» منتشر شد

مجموعه دو جلدی کتاب «پایه‌ نشانه؛ مبانی نظری برای مدرسین، دانشجویان و هنرجویان» نوشته حجت مجرد توسط انتشارات کتاب‌سرای میردشتی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات کتاب‌سرای میردشتی، مجموعه دو جلدی کتاب «پایه نشانه؛ مبانی نظری برای مدرسین، دانشجویان و هنرجویان» به قلم حجت مجرد را منتشر کرد. این کتاب در ۴ فصل و ۱۴۴ صفحه تالیف شده است.

کتاب «پایه نشانه؛ مبانی نظری برای مدرسین، دانشجویان و هنرجویان» جزو کتاب‌های حوزه آموزش تئوری و عملی نشانه‌های تصویری است. این کتاب ماحصل ۳۰ سال تجربه آموزش‌های تئوری و عملی نگارنده در سطوح مختلف (هنرستان و دانشگاه) است که توسط فرهنگسرای میردشتی منتشر شد.

از جمله ویژگی‌های بارز این کتاب‌ها انطباق سرفصل‌های آموزشی کتاب با سرفصل‌های کارگاه‌های نشانه رشته گرافیک در سطوح مختلف (هنرستان، کاردانی، کارشناسی و…) می‌باشد. تمامی مراحل آموزشی در این کتاب‌ها (پایه نشانه ۱ و ۲) همراه با نمونه‌های تصویری موفق (حدوداً ۹۰۰ تصویر) از آثار و مراحل شکل گیری اثر هنرمندان گرافیک ایران و جهان است.

محتوای این کتاب مسیر کلی تدریس نگارنده در کارگاه «طراحی نشانه» است. بنابراین هدف این کتاب مستندسازی یک روش آموزشی برنامه محور است و بر این اساس با توجه به کمبود منابع آموزشی دروس کارگاهی؛ این کتاب بستری برای آشنایی با روش‌های آموزش دروس کارگاهی است.

در قسمتی از کتاب «پایه نشانه؛ مبانی نظری برای مدرسین، دانشجویان و هنرجویان» می‌خوانیم: «آنچه آموزش‌های علمی و آکادمیک را از آموزش‌های تجربی و غریزی متمایز می‌کند سیستماتیک بودن آنهاست؛ یعنی دارای اصول و قواعد هستند و بر اساس ساختار از پیش تعیین شده شکل می‌گیرند و فرایندی پویا دارند و احتمالاً زمان بر هستند. یعنی با وجود اینکه آموزش‌های آکادمیک علمی و ساختارمند روند آموزش را آسان‌تر می‌کنند؛ اما به زمان بیشتری نیاز دارند و شاید به همین سبب آمار طرفداران آموزش‌های تجربی و غریزی در عرصه هنر زیاد است.

علت بعدی هم شاید این باشد که در کوتاه مدت نتیجه بهتری می‌گیرند. در حالی که امروزه ثابت شده آموزش‌های حسی و غریزی نتیجه مطلوب، پایدار و بلند مدت ندارند. از این رو جا دارد در هنرستان‌ها و دانشکده‌های هنری بحث آموزش و به خصوص آموزش‌های پایه‌ای مثل «نشانه» به شکل کلاسیک و بر اساس یک سری اصول آموزشی مدون تدریس شود. شیوه‌های دیگری مثل برخوردهای مدرن، پست مدرن و… به زمان پس از فراغت از تحصیل هنرجویان و دانشجویان موکول شود تا خود آنها با مطالعه منابع و کشف و شهود به آن مراحل برسند.

برای مقاطع مختلف تحصیلی باید سطوح آموزشی و عناوین واحدهای تحصیلی به صورت کاملاً محدود تدوین شوند؛ به عنوان مثال باید دقیقاً مشخص شود که دانشجو در یک ترم ۱۶ جلسه‌ای در واحدی به نام «نشانه پایه» قرار است از نقطه صفر به کجا برسد؟ مسلماً آنجا حد اعلای آن گرایش نیست. بنابراین می‌توان از پله یک شروع شود و به پله ۱۰ برسد؛ نه پله ۱۰۰ که حد اعلای آن گرایش است. چرا که دانشجو یا هنرجو در امتداد بحث «نشانه پایه» در ترم آینده کارگاه نشانه یک را سپری خواهد کرد و در ترم‌های بعدی کارگاه نشانه ۲ و ۳ و ….»

کتاب «پایه نشانه؛ مبانی نظری برای مدرسین، دانشجویان و هنرجویان» شامل سرفصل های «مفاهیم پایه»، «مقدمه‌ای بر نشانه»، «خلاقیت» و «مفاهیم دیگر» است. خواندن این کتاب برای معلمین، مدرسین، دانشجویان و داوطلبان کنکور هنر و حتی هنرجویان رشته گرافیک توصیه می‌شود.

انتشارات کتاب‌سرای میردشتی، کتاب «پایه نشانه؛ مبانی نظری برای مدرسین، دانشجویان و هنرجویان» را در نوبت اول چاپ به قیمت ۲۸۸ هزار تومان منتشر کرده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها