شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس، یارانه خرید کتاب تخصیص داده شود

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است؛ یارانه خرید از نمایشگاه دانش‌آموزان می‌تواند برای تجهیز کتابخانه‌ مدارس هزینه شود.

محمد وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در پاسخ به ضرورت احیای یارانه دانش‌آموزان و معلمان در مدارس، عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم فرهنگی کشور که سالانه برگزار می‌شود، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، در سال‌های گذشته با توجه به اهمیت ترغیب دانش‌آموزان و معلمان در بحث کتابخوانی، این قشر نیز سرانه‌ای در بن کتاب داشتند.

وی ادامه داد: اما از دوره سی‌ام نمایشگاه کتاب تهران این سرانه قطع شده است، از سویی با توجه به افزایش قیمت کتاب و هزینه‌های زندگی و شرایط اقتصادی و معیشتی و اهمیت میزان مطالعه کتاب در حوزه دانش‌آموزی ضروری است که مطالعه غیردرسی تقویت شود تا بتوانیم نسل آینده را نسلی کتابخوان تربیت کنیم.

وحیدی با بیان اینکه انس و دوستی با کتاب نباید در جوامع مختلف قطع شود، افزود: اکنون در جوامع توسعه‌یافته خرید و مطالعه کتاب یک شاخص مهم است؛ بنابراین نکته مهم، تقویت و سهولت دسترسی دانش‌آموزان به کتاب از طریق کتابخانه مدارس یا کتابخانه‌های عمومی و شخصی است.

وی با اشاره به دیدگاه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره تخصیص یارانه کتاب به مدارس ادامه داد: مدتی قبل در کمیسیون فرهنگی پیشنهاد شده بود که یارانه‌ای، می‌تواند به مدارس تخصیص داده شود، مدیران مدارس، کتاب‌های مورد نیاز مدارس را با توجه به بن و یارانه‌ای که در اختیار دارند تهیه کرده و برای استفاده معلمان و دانش‌آموزان در کتابخانه‌ها قرار دهند. این طرح می‌تواند به‌صورت مشارکتی هم اجرا شود؛ یعنی بخشی از مبلغ خرید کتاب با همکاری مدارس و بخش دیگر را اولیا پرداخت کنند تا کتابخانه‌های مدارس تقویت شود.

وی با اشاره به رویکرد مدارس دنیا در حوزه کتابخوانی، ادامه داد: کتاب خواندن در مدرسه امروزه یک رویکرد و برنامه مهم در مدارس است، بخشی از تقویت کتابخوانی در قشر دانش‌آموزی مبتنی بر این است که چه میزان اهتمام برای تقویت کتابخانه‌های مدارس را داریم.

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اگر نگاهی به کتابخانه مدارس دنیا داشته باشیم، شاهدیم که رویکرد آن‌ها غنی بودن منابع کتابخانه‌ای است؛ همچنین بخشی از ساعت‌های درسی در مدارس به مطالعه اختصاص دارد. این رویکرد در شورای عالی آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد تا سرانه مطالعه در کشور تقویت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها