جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰
برگزاری محفل شعر «وقتی بیایی»/ تاثیر معنا بر زیبایی و اصالت شعر

دقایقی پیش، شامگاه چهارم اسفند، با حضور ادب‌جویان دومین دوره آموزش شعر و داستان قاصدک، محفل شعر «وقتی بیایی» با برنامه‌های جنبی رونمایی کتاب و نقد و بررسی آثار ادبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در ابتدای این محفل ادبی، سیداحمد میرزاده، دبیرعلمی دومین دوره آموزشی قاصدک، در سخنانی به بیان توضیحاتی در باب اهمیت ادبایت دینی پرداخت و گفت: شاید یکی از بخش‌هایی که باید در آموزش‌های ادبیات کودک و نوجوان به آن بپردازیم ژانر ادبیات دینی کودک و نوجوان است که در این بخش با برخی نکته‌ها، آسیب‌ها و تکنیک‌هایی مواجه هستیم که دست‌اندرکاران باید به آن توجه کنند.

وی با اذعان بر اینکه گاهی کسانی در ارزش‌مندی ادبیات دینی تردید می‌کنند، افزود: اکنون که رایج‌ترین نظریه ادبیات، فرمالیسم است که به اصالت فرم تاکید دارد و عقیده دارد زیبایی و ارزش هر اثر هنری به فرم وابسته است نه محتوا معتقدان این نظریه اذعان دارند که معنا در خلق زیبایی موثر است.

میرزاده توضیح داد: به عنوان نمونه بزرگترین شاعران فارسی از جمله حافظ که آثارش در حد اعجاز زیباست و شارحان دیوانش همواره زیبایی‌های جدیدی را در آثارش کشف می‌کنند و فرم اشعارش عالی است اگر بخواهد درباره موضوعی حقیر مانند از دست رفتن پولش صحبت کند حاصل کارش متوسط می‌شود ولی اگر درباره معنایی عمیق چون عشق یا هبوط انسان سخن بگوید اثرش زیبا و خواندنی است.

برگزاری محفل شعر «وقتی بیایی»/ تاثیر معنا بر زیبایی و اصالت شعر

وی تاکید کرد: وقتی معنا زیبا باشد فرصت زیادی در اختیار هنرمند قرارداده می‌َ‌َ‌شود تا از تکنیک‌های فرمی نیز به بهترین وجه استفاده کند و چه معنایی عمیق‌تر از مفاهیم دینی و الهی می‌تواند باشد؟

این برنامه با شعرخوانی ادب‌جویان با موضوع انتظار و امام زمان (عج) ادامه یافت و در ادامه از ۱۱ کتاب چاپ شده به قلم ادب‌جویان شعر و داستان قاصدک شامل «ماجراهای خارخاری»، «قهرمانان کوچک»، «مرگ بر مدرسه»، «بادی و بادک»، «مثل باران»، «لبخند بابا»، «روزهای بی‌تکرار»، «سرزمین من»، «قیلیچ قیلیچ قاقورچه»، «چادری از شکوفه» و «قصه‌ی پروانه‌ها» رونمایی شد.

برگزاری محفل شعر «وقتی بیایی»/ تاثیر معنا بر زیبایی و اصالت شعر

در ادامه ادب‌جویان قاصدک به نقد و بررسی تعدادی از کتاب‌های شعر و داستان کودک و نوجوان پرداختند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    زمانی که انسان خداوند متعال وکتاب قران را که مظلوم واقع شده راسرلوحه کارش باشد.ونگاهی به نهج البلاغه باندازد میبیند ادبیات یعنی چه وحضرت علی معمار ادبیات واقعی بوده بعد از قران مجید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها