پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
«قاتل مؤدب» منتشر شد

کتاب «قاتل مودب؛ خاطراتی صریح از حزب بعث، صدام و سیاست‌های داخلی و خارجی رژیم عراق» به روایت صلاح عمر العلی با ترجمه وحید خضاب توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و راهی بازار نشرشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایینا)، کتاب «قاتل مودب؛ خاطراتی صریح از حزب بعث، صدام و سیاست‌های داخلی و خارجی رژیم عراق» به روایت صلاح عمرالعلی عضو سابق شورای رهبری حزب بعث عراق، به‌تازگی با ترجمه وحید خضاب توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب اولین عنوان از مجموعه «جمهوری وحشت» است که کتاب دومش «جنگ جنگ تا نابودی؛ خاطرات ارتشبد نزار الخزرجی فرمانده سپاه اول و رئیس ستاد مشترک ارتش عراق در زمان جنگ با ایران» است و کتاب‌های نویسندگان عرب و غیرعرب را درباره عراق زمان صدام و دوران دفاع مقدس ایران شامل می‌شود.
 

هدف از انتشار این‌مجموعه، شناخت حکومت صدام از ابعاد مختلف است؛ از همین رو در این کتاب‌ها شناخت جنبه‌های مختلف سیاست داخلی، سیاست خارجی، امنیت، فرهنگ و اقتصاد این رژیم (در کل دوران ۳۵ ساله حکومت بعثی از ۱۳۴۷ تا ۱۳۸۲ که ۲۴ سال آن تحت حاکمیت مستقیم صدام قرار داشت) مدنظر است و اگر به موضوع جنگ پرداخته شود به عنوان «یکی» از قضایای این رژیم مخوف خواهد بود.

صلاح عمرالعلی راوی «قاتل مودب»، متولد سال ۱۳۱۶ در شهر تکریت، از اعضای فعال حزب بعث عراق بود که توانست در رده‌های مختلف حزبی رشد کند و به مسئولیت‌های بالایی حزبی از جمله مسئول کل شاخه‌های حزب بعث در سراسر عراق به جز بغداد و سپس عضویت در شورای رهبری حزب برسد. همین‌مسائل باعث شد عمرالعلی پس از قدرت‌گیری نهایی حزب بعث در سال ۱۳۴۷، به مناصب مختلف حکومتی مثل عضویت در شورای رهبری انقلاب و وزارت فرهنگ و رسانه‌ها برسد.

راوی کتاب پیش‌رو، سال ۲۰۰۳ مهمان سلسله برنامه‌های چالشی «شاهد یک دوران» بود و خاطرات خود را از دوران فعالیت در حزب بعث و سپس مناصب حکومتی و در نهایت جداشدن از رژیم بعث بیان کرد. این‌گفت‌وگوها با فردی به‌نام احمد منصور روبرو بود که سوالات گفت‌وگو را از او می‌پرسید. «قاتل مودب» متن آن‌گفت‌وگوها را در خود جا داده است.

عمرالعلی به واسطه آشنایی مستقیم با میشل عفلق موسس حزب بعث، در مصاحبه‌هایش با احمد منصور وارد گفت و گویی پرچالش در خصوص عملکرد و افکار میشل عفلق شد و تصویری مستقیم و دقیق از تاسیس‌کننده حزب بعث عراق ارائه کرد.

این کتاب در ۳۲۰ صفحه در قطع رقعی با ترجمه وحید خضاب و توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها