سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
قاتلان دوباره ادعای دموکراسی خواهند کرد

مهدی فدایی مهربانی: فراموشی همیشه آبِ روی آتش تاریخ بوده است. اکنون آتش جنگ غزه خاموش شده، اما در آینده تأثیر عینی التهاب جهانی علیه نسل‌کشی در غزه تقریباً «هیچ» خواهد بود و دوباره قاتلان ادعای دموکراسی خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهدی فدایی مهربانی، عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه تهران، با انتشار پستی درباره مسئله جنگ غزه منتشر و با تاکید بر آگاهی سیاسی نوشت: ما در سیاست بیشتر روی آگاهی سیاسی حساب باز کرده‌ایم، در صورتی که سیاستمداران عمدتاً روی فراموشی سیاسی حساب باز می‌کنند. سخن گفتن از آگاهی سیاسی بدل به کار روشنفکریِ منقطع از سیاست شده و در سیاست عملی آنچه مهم است، فراموشی سیاسی است.

او ادامه داد: فراموشی همیشه آبِ روی آتش تاریخ بوده است. اکنون آتش جنگ غزه خاموش شده، اما در آینده تأثیر عینی التهاب جهانی علیه نسل‌کشی در غزه تقریباً «هیچ» خواهد بود و دوباره قاتلان ادعای دموکراسی خواهند داشت. همانطور که قتل عام صبرا و شتیلا فراموش شد، جنایات نازی‌ها فراموش شد، زنده‌شکافی‌های ژاپنی‌ها فراموش شد، پاکسازی قومی صربستان فراموش شد، یک گام رو به جلوی مائو فراموش شد، استفاده از بمب اتم فراموش شد، پاکسازی بزرگ شوروی فراموش شد، مرگ کودکان غزه نیز فراموش خواهد شد.

مسئله بدل شدن آگاهی سیاسی به آگاهی تاریخی است

فدایی مهربانی در بخش انتهای پیام خود نوشت: می‌گویید این جنایات در تاریخ ثبت می‌شوند؟ بحث دقیقاً همین‌جاست؛ این جنایات به عنوان مضمونی برای «آگاهی سیاسی» در تاریخ ثبت می‌شوند و در نهایت در حد کار روشنفکری باقی خواهند ماند. اهالی آگاهی سیاسی برای سیاستمداران جز مایه تمسخر و ریشخند نیستند. مسئله بدل شدن آگاهی سیاسی به آگاهی تاریخی است؛ تنها در این صورت است که تراژدی‌های تاریخی بشر از چرخهٔ باطل خود خارج می‌شوند. وگرنه، آنچه باقی خواهد ماند، قدرتی است که برای جنایتکاران کسب شده، اکثریتی است که فراموش خواهند کرد، و نسلی که مورد قساوت قرار گرفت، رنج کشید و زندگی نکرد. نقطه سر خط.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط