یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸
رشد ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار در کشور

همدان- دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در طول دولت سیزدهم ۶۴ کتابخانه به مجموعه کتابخانه‌های عمومی و ۲۰ کتابخانه سیار نیز اضافه شده که نشان از رشد ۵۰ درصدی در ابن بخش دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، مهدی رمضانی عصر یکشنبه در نشست خبری با بیان اینکه استان همدان وضع مطلوبی در کتابخانه‌های عمومی دارد اظهار کرد: وضع مطلوب مانع توسعه شبکه‌ای نیست و هنوز پروژه‌هایی را برای اجرا دارد.

وی با بیان اینکه همدان جزو معدود استان‌هایی است که شهر فاقد کتابخانه ندارد تصریح کرد: باید خدمات را در شهرها و روستاها تکمیل کنیم و در حاشیه شهرها گسترش دهیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان همدان بیان کرد: در چند سال اخیر به لحاظ شبکه کتابخانه‌ای، جمهوری اسلامی جزو کشورهای برتر است به طوری که در دنیا جزو ۲۰ کشور نخست و در منطقه تقریباً بی‌رقیب هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در گسترش و توسعه خدمات کتابخانه‌ای پیشرو هستیم و امروز کتابخانه‌ها مرکز فرهنگی و اجتماعی، نه صرفاً سالن مطالعه هستند گفت: ماه گذشته میزبان پنج کشور هندوستان، روسیه، برزیل، ترکیه و یکی از فعالان کتاب مالزی بودیم که این حضور باعث شد که توفیقات کتابخانه‌ها اعلام شود به طوری که اذعان کردند جمهوری اسلامی در توسعه خدمات عمومی و توسعه شبکه کتابخانه‌ای توجه به حوزه کودک و نوجوان و هر آنچه که گسترش کتابخانه عمومی باشد، توفیق زیادی کسب کرده است.

رمضانی با تاکید بر اینکه توجه عملی به کودک و نوجوان در حوزه کتابخوانی مهم است گفت: برای موضوع گسترش و توسعه کتابخوانی باید تمرکز را بر کودک و نوجوان گذاشت.

وی با بیان اینکه در روستاهای بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کتابخانه ایجاد می‌شود گفت: در سطح کشور یک‌هزار و ۴۰۰ روستای با جمعیت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر وجود دارد که ۷۰۰ روستا دارای کتابخانه و ۷۰۰ روستا فاقد کتابخانه هستند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد: روستاهای با جمعیت کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیز کتابخانه سیار خواهند داشت.

وی با بیان اینکه همه مردم ایران با کارت ملی می‌توانند عضو مخزن کتابخانه‌های عمومی باشند، افزود: به دنبال عضویت همه مردم در کتابخانه‌ها هستیم و خدمات‌دهی در کتابخانه‌های حاشیه شهرها و نقاط محروم رایگان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه دولت اهتمام به اتمام همه پروژه‌های نیمه کاره است گفت: در طول دولت سیزدهم ۶۴ کتابخانه به مجموعه کتابخانه‌های عمومی اضافه شده و ۲۰ کتابخانه سیار نیز اضافه شده که ۵۰ درصد رشد داشته است.

رمضانی کتابخوان شدن کودکان را با پیوند کتابخانه‌ها و مطالعه غیردرسی مهم دانست و یادآور شد: بیش از ۱۷۰ سرفصل آموزشی امکان آموزش در کتابخانه دارد.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ خدمت امکان حضور در کتابخانه‌های عمومی دارد عنوان کرد: گسترش کتابخانه‌های سیار مهم است و اخیراً وزیر ارشاد نیز خواستار گسترش کتابخانه‌های سیار است که اعلام عمومی و رسانه ای نیز شد که در مرحله اول به ۲۰۰ کتابخانه سیار افزایش می‌یابد.

رمضانی به بازطراحی کتابخانه مرکزی همدان اشاره کرد و گفت: ۱۲ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی کشور هستند که ۳ میلیون نفر عضو فعال هستند.

وی در خصوص وضعیت سرانه کتابخوانی در کشور عنوان کرد: اوضاع کتابخوانی انقدرها هم بد نیست و انقدرها مردم ما انقدرها هم کتاب‌نخوان نیستند و مردم خوب می‌دانند چه موقع چه کتابی بخوانند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: حدود ۲۰۰ هزار امانت در ماه ثبت می‌شود اما با نقطه ایده‌آل فاصله داریم.

وی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که موضوع کتاب تبدیل به دغدغه و مسئله شود افزود: در ایران علاقه به آثار غیرمکتوب بیشتر از مکتوب است و اینکه گفته می‌شود، سالن‌های کتابخانه تبدیل به قرائت‌خانه شده، نیز اشکالی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها