سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
فاز دوم موزه آموزش و پرورش زنجان افتتاح شد

زنجان- مدیر موزه فرهنگ و تاریخ آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به نمایش اسناد و کتاب‌های قدیمی در موزه آموزش و پرورش زنجان گفت: فاز دوم این موزه با نمایش مجموعه کتب درسی (شامل سیر تحول کتب درسی از ابتدای شکل گیری مدارس نوین تا کنون)، نمایشگاه ماکت‌های دست ساخته محلات قدیمی شهر زنجان در معرض دید عموم قرار گرفت.

زهرا سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان اظهار کرد: فاز دوم فعالیت موزه فرهنگ و تاریخ آموزش و پرورش استان زنجان در سالگرد تأسیس موزه افتتاح شد.

مدیر موزه فرهنگ و تاریخ آموزش و پرورش استان زنجان به اهمیت و ضرورت ایجاد فضای مطلوب تعامل میان پیشکسوتان فرهنگی و دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: باید موزه به مکان مبادلات فرهنگی و علمی میان جامعه بزرگ فرهنگیان تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه موزه فرهنگ و تاریخ بستر مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی و علمی فرهنگیان و دانش‌آموزان و سایر پژوهشگران است، تصریح کرد: علاوه بر این؛ در یک اقدام مشترک فی مابین موزه فرهنگ و تاریخ آموزش و پرورش استان زنجان و دبیرستان ماندگار دکتر شریعتی ناحیه ۲ زنجان مخزن نشریات شامل آرشیو روزنامه‌های کیهان و اطلاعات از دهه ۳۰ تا ۷۰ خورشیدی در اختیار موزه قرار گرفت.

سلیمانی ادامه داد: نمایش کتب درسی قدیمی، اسناد، تصاویر، ابزار آموزشی، لوازم آزمایشگاه قدیمی، تابلوی مدارس تاریخی و ماندگار، تمبر و مُهرهای قدیمی مدارس، مدال‌ها و احکام قهرمانی از جمله اشیایی است که از زمان افتتاح این موزه به نمایش درآمده است.

مدیر موزه فرهنگ و تاریخ آموزش و پرورش استان زنجان گفت: همزمان با نخستین سالگرد تاسیس این موزه، فاز دوم شامل مخزن نشریات، مجموعه کتب درسی (شامل سیر تحول کتب درسی از ابتدای شکل گیری مدارس نوین تا کنون)، نمایشگاه ماکت‌های دست ساخته محلات قدیمی شهر زنجان در معرض دید عموم قرار گرفت.

دبیرستان شریعتی زنجان، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و ارزشمند موجود در این استان است که در محله‌ای قدیمی به نام «یوخاری باشی» (محله بالا) قرار دارد.

این مدرسه که قدمتی نزدیک به ۹۰ سال دارد، در سال ۱۳۱۳ و همزمان با دوره پهلوی نخست ساخته شده و در سال ۱۳۶۷ به ثبت میراث فرهنگی استان زنجان رسیده است.

سبک و ساخت بنا الهام گرفته از سیاق سنتی یک ایوانی با پلانی به شکل مستطیل است و مساحتی بالغ بر ۳۰ هزار و ۸۲۰ مترمربع دارد، زیربنای مدرسه سه هزار مترمربع است که دارای ۱۸ کلاس درس چهار اتاق اداری همچنین ۲ واحد آزمایشگاه، کارگاه، کتابخانه و سالن اجتماعات و انبار است که همگی گویای عظمت و اهمیت بنا در قالب فرهنگی و آموزشی آن است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    درود بر انسان های شریف و نیک اندیش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط