سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
داستان‌ها و افسانه‌های مردم فرانسه ویژه نوجوانان

کتاب‌های قاصدک (واحد کودک و نوجوان مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر)، کتاب «داستان‌ها و افسانه‌های مردم فرانسه» اثر جمعی از نویسندگان با ترجمه فریبا جعفرزاده را برای نوجوانان و علاقه‌مندان به فرهنگ فرانسه منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ادبیات افسانه‌های جن و پری آنقدر وسعت دارند که تاکنون هیچ‌کس به جمع‌آوری همه این افسانه‌ها اقدام نکرده است. از جمله کسانی که در دنیا اقدام به جمع‌آوری این افسانه‌های عامیانه و مردمی کردند، برادران گریم بودند. این دو مؤلف قصه‌ها را آن‌گونه که شنیده بودند با حفظ همه جزئیات در سال ۱۸۱۲ منتشر کردند. چاپ دوم قصه‌ها هم در سال ۱۸۱۹ انجام شد که فقط حاوی قصه‌هایی است که ریشه آلمانی دارند و در آن‌هنگام هنوز در آلمان شهرت داشتند.

بسیاری از قصه‌هایی که برادران گریم جمع‌آوری کردند از منابع فرانسوی و از داستان‌های قرن چهاردهم و حکایت‌های کوچک قرن شانزدهم و ادبیات احساسی گرفته شده است. این قصه‌ها به خاطر سادگی و معمولی بودن، محتوایی آشنا و خودمانی دارند و حوادث و قصه‌ها آنقدر ساده‌اند که ممکن است با بسیاری از آن‌ها هر روز در زندگی خود روبه‌رو شویم و جهانی که در این قصه‌ها ترسیم می‌شود پر از افرادی است که در عالم واقعیت هم دیده می‌شوند. در این قصه‌ها همواره روشنایی بر تاریکی پیروز می‌شود و افراد بدجنس و شرور به دست افراد خوب به کیفر اعمال بد خودشان می‌رسند.

مجموعه حاضر هم تعداد اندکی از افسانه‌های مردمی را دربرمی‌گیرد که از نویسندگانی چون برادران گریم، هانس کریستیان اندرسون (نویسنده دانمارکی)، اسکار وایلد و… تهیه و تنظیم شده است که اگر پدران و مادران، این‌گونه افسانه‌ها را برای کودکان خود بگویند و بخوانند بهترین دلگرمی را به آنان خواهند داد؛ یعنی این فکرشان را که قادرند بر غولان پیروز شوند تأیید خواهند کرد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«سال‌های سال پیش، پسرک ماه‌نشین روی توپ نقره‌ای رنگش می‌نشست و به رفت و آمد مردم، به بازی بچه‌ها و میهمانی‌ها و جشن‌ها نگاه می‌کرد. او آن‌قدر تنها بود که روزی تصمیم گرفت به زمین بیاید و دوستی پیدا کند تا از تنهایی درآید.

یک شب که ماه به صورت قرص کامل بود، ستاره‌ی دنباله‌داری به ماه نزدیک شد. پسرک از این فرصت استفاده کرد، دنباله‌ی زیبا و نرم ستاره را گرفت و به زمین پرواز کرد. وقتی نزدیک زمین رسید، دم ستاره را رها کرد و پا به زمین گذاشت.».

کتاب‌های قاصدک (واحد کودک و نوجوان مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر)، کتاب «داستان‌ها و افسانه‌های مردم فرانسه» نوشته جمعی از نویسندگان با ترجمه فریبا جعفرزاده را در ۱۱۲ صفحه، شمارگان هزار نسخه و به بهای ۲۰ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط