سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۷
بررسي نقش ادبيات ايران در شکل‌گيري ادبيات قفقاز

مهرماه سال جاري، دانشگاه تبريز ميزبان همايش بين‌المللي قفقاز در بستر تاريخ خواهد بود. در اين همايش، نقش ادبيات کلاسيک ايران در شکل‌گيري ادبيات قفقاز، قراردادهاي گلستان و ترکمان‌چاي و قفقاز در اسناد، منابع، سفرنامه‌ها و اسطوره‌هاي تاريخي بررسي مي‌شود.

مدير مسوول انتشارات موسسه مطالعات تاريخ معاصر با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: همايش بين‌المللي قفقاز در بستر تاريخ دربردارنده محورهايِي در زمينه، تاريخ، فرهنگ و اجتماع و سياست است.

مختار حديدي افزود: پيوندهاي تاريخي قفقاز با ايران، تحولات تاريخي قفقاز در ايران عصر صفوي، تحولات قفقاز در فترت سقوط صفويه تا ظهور قاجاريه، زمينه‌هاي تاريخي و نتايج مداخلات روسيه در قفقاز، تحولات تاريخي قفقاز در سده‌هاي 19 و 20 ميلادي، قراردادهاي گلستان و ترکمان‌چاي؛ زمينه‌ها و پيامدها، قفقاز در اسناد، منابع، سفرنامه‌ها و اسطوره‌هاي تاريخي، جغرافياي تاريخي قفقاز، منطقه آران از گذشته تا حال از جمله محورهاي همايش در زمينه تاريخ به‌شمار مي‌رود.

وي افزود: نقش مذهب تشيع در تحولات فرهنگي ـ اجتماعي قفقاز، قوميت‌ها در قفقاز، نقش ادبيات کلاسيک ايران در شکل‌گيري ادبيات قفقاز، نقش و جايگاه ايران در فرهنگ و هويت تاريخي قفقاز، جايگاه قفقاز در حوزه فرهنگي ايران، نقش انديشه‌هاي امام خميني(ره) در تحولات فرهنگي ـ اجتماعي قفقاز از جمله محورهاي همايش در زمينه فرهنگ و اجتماع‌اند.

وي به اهداف برگزاري همايش اشاره كرد و گفت: ايجاد فضاي هم‌انديشي براي صاحب نظران و پژوهشگران داخلي و خارجي منطقه قفقاز، ايجاد فضاي علمي جهت بررسي مستندات تاريخي منطقه قفقاز، تبيين علمي حقايق تاريخي به منظور شفاف‌سازي تحريفات تاريخي منطقه قفقاز، تبيين نقش و جايگاه مذهب تشيع در منطقه قفقاز، شناسايي نقش و جايگاه ايران در فرهنگ و هويت تاريخي قفقاز، شناسايي موانع موجود در خصوص گسترش روابط همه جانبه ايران و کشورهاي منطقه قفقاز و ارايه راهکار براي رفع موانع فوق، بازشناسي عملکرد ايران در ارتباط با تحولات منطقه قفقاز قبل و بعد از انقلاب اسلامي از جمله اهداف همايش بين‌المللي قفقاز در بستر تاريخ به‌شمار مي‌روند.

قفقاز نامي است کهن که بنا به اعتقاد برخي شرق‌شناسان از اصطلاح فارسي «گپ که» به معناي کوه بزرگ و بنا به اعتقاد برخي ديگر از واژه اسطوره‌اي ـ ايراني «کوه قاف» که در شاهنامه فردوسي آمده؛ گرفته شده است.

منطقه قفقاز از جمله محدوده‌هاي جغرافيايي است که به دلايلي همچون اشتراکات تاريخي، فرهنگي و ديني ناگسستني با ايران، تاثيرات متقابل کشورهاي اين منطقه و ايران بر روي يکديگر، دارا بودن موقعيت استراتژيک و در عين حال بحراني و همچنين به دليل رخنه برخي کژي‌ها و ناراستي‌‌ها در تاريخ آن، همواره مورد توجه محافل پژوهشي ايران زمين بوده است. 

موسسه فرهنگي آران و دانشگاه تبريز از برگزار كنندگان همايش‌اند و دانشگاه آزاد اسلامي تبريز، دانشگاه اروميه، دانشگاه محقق اردبيلي، دانشگاه پيام نور تبريز، موسسه مطالعات قفقاز اردبيل، موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، معاونت اجتماعي، فرهنگي و هنري شهرداري کلان شهر تبريز، مركز اسناد و كتابخانه ملى منطقه شمال غرب كشور، صدا و سيماي مرکز آذربايجان شرقي مشاركت كنندگان همايش محسوب مي‌شوند.

رياست اين همايش بر عهده دكتر سيد محمدتقي علوي؛ رئيس دانشگاه تبريز، حسن گلي؛ رئيس موسسه فرهنگي آران و دكتر جليل نايبيان، رئيس كميته علمي گروه تاريخ دانشگاه تبريز است كه در برگزاري همايش بين‌المللي قفقاز در بستر تاريخ مي‌كوشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط