یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
کتابخوانی در پناه مسجد/ کودکان و نوجوانان به محفل مطالعه انس گرفتند

خراسان شمالی- مسجد حضرت رسول(ص) روستای «قره خانبندی» بجنورد این روزها میزبان کودکان و نوجوانانی و حتی مادرانی است که توسط کانون فرهنگی مسجد، به مطالعه و کتاب انس گرفته‌اند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): قره خانبندی، روستایی از توابع بخش گرمخان شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی و در مسیر اصلی جاده بجنورد به مشهد است.
 
زبان مردم این روستا بیشتر زبان کردی‌کرمانجی بوده و ساکنین به زبان کرمانجی تکلم می‌کنند. گویش‌های رایج در روستای قره خانبندی زبان‌های کردی، گویش سبزواری است.
 
روستای قره‌خانبندی از مرکز شهر بجنورد ۲۰ کیلومتر فاصله دارد؛ برای رسیدن به این روستا باید تونل بجنورد به مشهد را بگذارنی و همان مسیر را باید بپیچی به فرعی، راه روستا و از کوهستان کناره‌اش پیدا و آغاز می‌شود.
 
فاطمه ایزانلو، مدیر کانون فرهنگی و هنری اندیشه مسجد حضرت رسول (ص) روستای قره‌خانبندی است و توانسته علیرغم تمام کمبودهای کتابی در این مسجد کودکان و نوجوانان علاقمند به کتاب را دور خودش جمع کند و برایشان قصه بخواند.

 
ایزانلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: وقتی مربی پرحوصله و با دغدغه برای کودکان و نوجوانان علاقه‌مند کتاب می‌خواند؛ بچه‌ها با گوش‌های تیز و پرسؤال و چشم‌هایی که از شوق دانستن به دنبال ادامه داستان هستند، به خوبی قصه را فرا می‌گیرند.
 
وی گفت: این داستان مسجدی است که کتاب ندارد اما کتابخوان‌های زیادی دارد؛ اعضای کوچک و بزرگش با هم در طول سال در روزهای چهارشنبه و در فصل تابستان روزهای زوج منتظر خوانش قصه‌ای از طرف مربی کانون هستند.

مسجد، کانون نشاط
 
ایزانلو بیان کرد: این مسجد داستان‌ کتابخوانی تابستانه کودکان روستای قره‌خانبندی بجنورد را با رنگ و لعاب کتاب و واژه‌ها به « مسجد، کانون نشاط » متصل می‌کند.
 
وی تصریح کرد: کانون فرهنگی هنری « اندیشه » در مسجد حضرت رسول ( ص ) روستای قره‌خانبندی، هیچ قفسه کتابی که شکل کتابخانه به فضا بدهد، وجود ندارد؛ کتاب‌ها برای مطالعه هم اندک است.
 
ایزانلو گفت: به همت بانوان فرهنگی و فعال این کانون، فضای کتابخوانی و انس با کتاب، اولین اتفاق به چشم آمدنی و زیبا در این مسجد است.
 
وی اظهار کرد: روزهای هفته به حلقه‌های کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان و برنامه‌های آموزشی ویژه مادران تقسیم شده است.
 
ایزانلو بیان کرد: بچه‌های مسجد همان کتاب‌های اندک را با همراهی و محوریت مدیر و مربی کانون فرهنگی هنری اندیشه می‌خوانند و با هم تصوراتشان را نقاشی می‌کشند.
 
وی افزود: دختران نوجوان و دانش‌آموزان مقطع متوسطه، آموختن روخوانی و روانخوانی را درایام فراغت تابستان به صورت حلقه‌ای مستمر همراه با معصومه اسدنژاد مربی فعال این کانون آموزش دیدند.
 
ایزانلو با اشاره به دیگر برنامه‌های کانون گفت: تهیه روزنامه‌دیواری، عروسک‌بافی و حلقه‌های خوانش کتاب مادران روستا را برنامه هر روزه این کانون بخصوص در فصل تابستان دانست.
 
وی خاطر نشان کرد: انس به مطالعه و توجه به موضوع کتابخوانی بخصوص برای نونهالان و کودکان از راه‌های مختلف از جمله با زبان قصه و نقاشی، کمبود کتابخانه و کتاب را با تلاش مدیر و مربی و اهالی به فراموشی سپرده و فضای شیرین حلقه دوستی و لذت کتابخوانی را بوجود آورده است.

 
ایزانلو در پایان گفت: هیاهوی زیبای کتابخوان شدن کودکان و نونهالان روستای قره‌خانبندی همیشه باعث علاقه و اشتیاق مسئولان این کانون برای برقراری مستمر این حلقه‌ها دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها