یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
تبیین نگاه و اندیشه‌های سنایی و عطار اهمیت ویژه‌ای دارد

ایلام- مؤلف و پژوهشگر ایلامی گفت: در کتاب اخیرم یعنی «بررسی و مقایسه سیمای پیران و مشایخ در دیوان سنایی و دیوان عطار» به تبیین نگاه و اندیشه سنایی و عطار به عنوان سرایندگان برجسته ادبیات عرفانی که اهمیت ویژه‌ای دارند، پرداخته‌ام.

فرزانه دستمرد، مدرس دانشگاه و پژوهشگر ایلامی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ایلام گفت: در کتاب بررسی و مقایسه سیمای پیران و مشایخ در دیوان سنایی و دیوان عطار، به تبیین نگاه و اندیشه‌های سنایی غزنوی و عطار نیشابوری به عنوان سرایندگان برجسته ادبیات عرفانی که اهمیت ویژه‌ای دارند، پرداخته‌ام.
 
وی ادامه داد: پاسخ به پرسش نگرش این شاعران عارف درباره ضرورت وجود پیر در در عرضه سیر و سلوک و در راستای بیان تشریح سیمای پیران و مشایخ چه ابعادی از شخصیت پیر را کانون توجه قرار داده‌اند؟ از برخی از اهداف تألیف این اثر بوده‌است.
 
وی تصرح کرد: در سیر تفکر عرفانی بر نقش پیران و مشایخ همواره تأکید شده، اما نظر عرفا نسبت به سالکان و پیران الزاماً یکسان نبوده و این بخش از عرفان چون سایر مفاهیم عرفانی مسیر تکاملی طی کرده و روزبه‌روز به سوی پختگی و درک درست‌تر پیش رفته، از این رو شناخت و تبیین نگاه عرفای مختلف به آن دارای اهمیت است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان ایلام ادامه داد: در این کتاب به بررسی جایگاه پیران و مشایخ در دیوان سنایی و عطار پرداخته‌ام تا زمینه هر چه بیشتر آشنایی خوانندگان و همچنين پژوهشگران حوزه ادبیات فارسی به ويژه محققان در باب شعر با مبادی فکری و فرهنگی اهل عرفان و تصوف از رهگذر بازشناسی ابعاد تمثیلی وجود معنوی پیر طریقت و دستیابی به زوایای پنهان اندیشه‌های والای این دو شاعر ادبیات عرفانی، فراهم شود.
 
وی ادامه داد: ایران پس از ورود اسلام، به تدریج مهد رویش علوم و معارف مختلف از جمله عرفان و تصوف شد و شکی نیست که عرفان بخش جدایی‌ناپذیر از دین اسلام و از عناصر اصلی فرهنگ اسلامی است.
 
مؤلف کتاب تأثیر دفاع مقدس در شعر شاعران ایلام ادامه داد: یکی از ابعاد و اجزای جدانشدنی ادبیات عرفانی و صوفیانه، مقوله پیران و مشایخ است که به عنوان راهنمایان معنوی، نقشی مؤثر و غیر قابل انکار در تربیت سالکان و مریدان سفر معنوی طریقت دارند.
 
وی ادامه داد: سالکان با استمداد از ارشادات آنان از گردنه‌ها و عقبه‌های سیر باطنی رهایی یافته و مسیر پرمخاطره سلوک را به سلامت طی می‌کنند.
 
به گزارش ایبنا فرزانه دستمرد، متولد 1354 در شهر ایلام،دکترای زبان و ادبیات فارسی، استاديار و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و تاکنون این کتاب‌ها را منتشرکرده: سیری بر تأثیر اختران در آسمان مثنوی مولانا (انتشارات نوای دانش)، تاثیر دفاع مقدس در شعر شاعران ایلام (انتشارات نوای دانش)،راهنمای فارسی عمومی (نشر فرهنگی رجا) هم‌چنین از وی مقالات علمی پژوهشی متعددی در مجلات تخصصی داخلی و خارجی به چاپ رسیده و در همایش‌های ملی و کنگره‌های بین‌المللی و طرح‌های پژوهشی ارائه شده است.
 
از این مؤلف ایلامی کتاب «زخمه بر عود عشق نگاهی تطبیقی به عارفانه‌های ابن فارض مصری و حزین لاهیجی» که به شیوه تحلیلی توصیفی به تطبیق نمادهای عرفانی در سروده های ابن فارض مصری و حزین لاهیجی پرداخته شده، آماده چاپ است.
 
کتاب بررسی و مقایسه سیمای پیران و مشایخ در دیوان سنایی و دیوان عطار، تألیف فرزانه دستمرد، با طرح جلدی از طنین جابری، در سال 1401، در 152 صفحه و به قیمت 150 هزار تومان از سوی نشر باشور منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها