چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
دوره آموزشی «قاصدک» مستمر خواهد بود

دبیر علمی نخستین دوره آموزشی شعر و داستان «قاصدک» گفت: مسئله آموزش در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، مهم است و ظرافت‌های ویژه خود را دارد. کارهای پراکنده‌ای در این‌باره انجام شده بود؛ اما ضرورت اینکه یک دوره متمرکز و فراگیری ویژه همه هنرآموزان علاقه‌مند و بااستعداد کل کشور برگزار شود، احساس می‌شد.

سیداحمد میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ضرورت اجرای طرح نخستین دوره آموزش فراگیر شعر و داستان کودک و نوجوان در کشور گفت: مسئله آموزش در حوزه ادبیات کودک و نوجوان مسئله مهمی است و ظرافت‌های ویژه خود را دارد. شاید در جاهایی دیگر هم برنامه‌های پراکنده‌ای به‌طور عام در زمینه آموزش شعر و داستان اجرا شده باشد؛ اما ضرورت اینکه یک دوره متمرکز و فراگیری ویژه همه هنرآموزان علاقه‌مند و بااستعداد کل کشور برگزار شود، احساس می‌شد. از ماه‌ها پیش، خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان یکی از دغدغه‌های خود در حوزه کودک و نوجوان به دنبال مسئله آموزش ادبیات و تربیت نسل جدیدی از شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان بوده است.

وی افزود: الحمدلله با برنامه‌ریزی‌ای که شد از حدود یک ماه پیش با مجموعه‌ای از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه ادبیات کودک و نوجوان رایزنی شد، اصلی‌ترین سرفصل‌های این دوره طراحی شد و به‌طور عمومی فراخوانی اعلام شد و افرادی از کل کشور در آن شرکت و نمونه آثار خود را ارسال کردند.

دبیر علمی نخستین دوره آموزشی «قاصدک» درباره افراد شرکت‌کننده در این دوره توضیح داد: در یک مرحله تمام آثار ارسالی آنها بادقت بررسی شد. کسانی که در این دوره شرکت کرده‌اند کسانی هستند که استعدادهای اولیه در حوزه شعر و داستان کودک و نوجوان را دارند و احیانا آثار چاپ‌شده‌ای در مطبوعات کودک و نوجوان؛ یعنی به‌طور کل، با مسائل ابتدایی این حوزه آشنایی دارند؛ اما شاعر و نویسنده حرفه‌ای نیستند و کتاب چاپ‌شده در زمینه کودک و نوجوان ندارند.

میرزاده درباره ساختار فعالیت‌های این دوره بیان کرد: این دوره مستمر خواهد بود. دوره‌ای که اکنون دارد در شهر قم برگزار می‌شود، در سطح مقدماتی است و نفرات برتر این دوره به مرحله دوم و سوم خواهند رفت که این مراحل امسال ولی در فاصله‌های زمانی مشخصی برگزار خواهند شد. تمام مراحل این دوره به شکل اردوهای حضوری خواهد بود و در حد فاصل هر مرحله، افراد برگزیده زیر نظر استادان به کار کارگاهی خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: در این دوره سه نوع آموزش وجود دارد؛ یک بخش عمومی است و هر کسی که می‌خواهد در حوزه ادبیات کودک و نوجوان کار کند باید آشنایی نسبی با این موارد داشته باشد: مثل آشنایی مقدماتی با مراحل رشد کودک و روان‌شناسی کودک، مسئله مخاطب‌شناسی و ویژگی‌هایی که مخاطب کودک و نوجوان دارد و مسئله آشنایی با کتاب کودک و ‌آشنایی نسبی با شعر و داستان. دوره عمومی را همه هنرآموزان می‌گذرانند.

این شاعر حوزه کودک و نوجوان برنامه‌های روز دوم و سوم این دوره را این‌طور تشریح کرد: در روز دوم برنامه‌های تخصصی شروع می‌شود. هنرآموزان داستان و شعر تفکیک می‌شوند و هر کدام از آنها در دو کلاس مجزا ساماندهی خواهند شد و زیر نظر استادان، آنهایی که در حوزه داستان هستند یک دوره فشرده آشنایی با عناصر داستان را از ایده‌یابی و آشنایی با طرح و پیرنگ، نحوه شخصیت‌پردازی، دیالوگ‌نویسی، توصیف صحنه و ویژگی‌های نثر داستانی کودکان و نوجوانان آموزش می‌بینند. در بخش شعر نیز هنرآموزان مواردی مانند آشنایی با تخیل در شعر کودکان، انواع موسیقی در شعر کودک و نوجوان و نحوه بیان عاطفه و اندیشه در شعر کودک و نوجوان را آموزش می‌بینند.

میرزاده در ادامه گفت: پس از گذراندن این آموزش‌ها، دوره کارگاهی شروع می‌شود و هنرآموزان، آموخته‌هایشان از این کلاس‌ها را زیر نظر استاد تمرین می‌کنند و تقریبا از ساعات بعدازظهر روز دوم و تمام روز سوم را به گذراندن این کارگاه‌ها مشغول خواهند بود. درنهایت نفرات برتر هر حوزه نیز مشخص می‌شود و این نفرات به دوره‌های بعدی می‌آیند تا حرفه‌ای‌تر آموزش ببینند.

سیداحمد میرزاده درباره خروجی نهایی این دوره گفت: برنامه این است که خروجی نهایی کار و تمرین هنرآموزانی که تمام دوره‌ها را بگذرانند و استعدادهای خوبی داشته باشند به صورت کتاب چاپ شود. ویژگی دیگر این دوره این است که افرادی از شهرهای مختلف کشور و راه‌های دوری آمده‌اند که کسانی بوده‌اند که به ما مراجعه کرده و می‌گفتند در شهر خودشان مربی و استادی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نداشته‌اند و حالا می‌توانند در یک دوره حضوری زیر نظر مجموعه‌ای از مربیان کارآزموده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، آموزش ببینند و از این فرصت استفاده کنند.

دبیر علمی نخستین دوره آموزشی شعر و داستان «قاصدک» در انتها درباره چرایی انتخاب شهر قم برای برگزاری اولین دوره بیان کرد: ان‌شا‌الله این دوره‌ها در مراکز مختلفی برگزار می‌شوند؛ اما درباره انتخاب شهر قم باید بگویم که از تهران که بگذریم، بعضی‌شهرها از نظر سابقه کار و تعداد نویسندگان و شاعران مطرحی که در حوزه کودک و نوجوان داشته‌اند، پایگاه‌های ادبیات کودک و نوجوان در کشور به حساب می‌آیند. یکی از آنها بدون تردید شهر قم است که سال‌هاست چهره‌های شاخصی در این شهر، کار ادبیات کودک انجام می‌دهند و بعضی از مطرح‌ترین مجله‌های ادبیات کودک و نوجوان کشور نیز در این شهر منتشر می‌شود. ما با توجه به این دلایل و به جهت تبرک این دوره، کارمان را از شهر قم شروع کردیم.

نخستین دوره متمرکز و حضوری آموزش شعر و داستان کودک ‌و نوجوان با عنوان «قاصدک» از ۲۱ تا ۲۳ تیرماه ۱۴۰۲ در شهر قم در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها